Okra
Okra cirkels


Printversie
5-daagse reis naar Friesland - 8 mei 2017



Verslag van dag 1
Maandag 8 mei ll om 7u stipt vertrok een luxe autocar met 57 enthousiaste Okra-leden voor een 5-daagse reis naar Friesland in Nederland. Er was een eerste koffiestop in Minderhout in de Quiz-Inn. Even de beentjes strekken, een lekker kopje koffie met eventueel een ontbijtkoek erbij, een sanitaire stop…
Via Utrecht zetten we koers naar Flevoland waar we getuige waren van de landwinning op het water van het Ijssel- en Markermeer. De provincie Flevoland kenmerkt zich door veel open ruimte en een strakke indeling. De provincie bestaat uit twee delen: de Noordoostpolder, die een voortzetting is van het vasteland,

en de Flevopolder, het grootste kunstmatige eiland ter wereld. De Flevopolder is met bruggen, een spoortunnel en een dijk verbonden met het vasteland. De provincie ligt gemiddeld ongeveer 5 meter onder de zeespiegel.
Via Zwartemeer bracht de bus ons naar Giethoorn naar het Restaurant- en rondvaartbedrijf
Hollands Venetië. Daar kregen we een overheerlijke lunch. Een bezoek aan Giethoorn betekent natuurlijk varen in Giethoorn.
Een dagje Giethoorn is immers niet compleet zonder een schitterende vaartocht door de kanaaltjes van het dorp en het Nationaal Park Weerribben Wieden, het schitterende natuurmonument dat deze omgeving rijk is. Overal kan je verschillende soorten boten huren. Of u Giethoorn wilt ontdekken in een traditionele Gieterse punter, peddelend in een kano, ontspannen vanuit een fluisterboot of comfortabel in een sloep… het kan er allemaal! Het was heerlijk varen en genieten van de prachtige mooie natuur , de typische huisjes. Onze bootskapitein gaf de hele tijd tekst en uitleg en met een stralende zon aan de hemel mochten de vensters van de boot gerust worden opengezet. Het was formidabel genieten!
Maar er stond nog een belangrijke uitstap op het programma van de 1ste dag nl. een bezoek aan Bourtange.
Bourtange is een vestingdorp in de provincie Groningen, dat tijdens de Nederlandse Opstand is aangelegd. Bourtange ligt in de gemeente Vlagtwedde, in de streek Westerwolde. Het is een beschermd dorpsgezicht. Drie sympathieke gidsen in traditionele klederdracht heetten ons welkom en gaven ons een rondleiding in de vesting. Enkele grote kanonnen getuigen nog van het soort strijd dat er werd geleverd en hoe de vesting dienst deed als uitkijktoren naar mogelijke vijanden.
De gidsen deden alles haarfijn uit de doeken. Na wat vrije tijd in dit pittoreske dorpje werd het tijd om naar ons hotel City Hotel in Stadskanaal te vertrekken. We hadden nog even tijd om uit te pakken, ons te verfrissen en dan was het aanschuiven aan een royaal en goed gevuld avond buffet. Wie daarna nog een slaapmutske wou nuttigen , kon dit doen in de bar. Maar de meesten kropen allicht moe, maar zeer voldaan onder de wol om fris te zijn voor de tweede dag van onze vijfdaagse trip.
Dag twee van onze vijfdaagse reis voorzag een goed en aangenaam programma. Met de bus ging het eerst naar Wiesmoor. Deze Duitse stad ligt in de Duitse Landkreis Aurich in de deelstaat Nedersaksen. Als je van bloemen en planten houdt, dan ben je in Wiesmoors “Bloemenrijk” aan het juiste adres.
In een 5 hectaren groot tuinpark kan je van op een speciaal toeristentreintje meerdere thema tuinen bewonderen zoals de Japanse tuinen, rozentuinen, Mediterraanse tuinen, en zo veel meer. Een toppertje is ook de Blumenhalle. Helemaal onder het moto “moderner, frisser en informatiever” wacht je daar een aangelegde rondgang tussen de fraaiste bloemen en planten.
Centraal in de Blumenhalle bevindt zich een fascinerend waterspel. Op de klanken van verschillende muziekstukken dansen de waterfonteinen, en door moderne lichttechnieken geeft dit een heel bijzonder effect. In het aangrenzend café-restaurant konden we ook nog een natje en/of droogje nuttigen.
Een volgende halte was de gemeente Leer, een gemeente in de Duitse deelstaat Nedersaksen.  Leer ligt in de regio Oost-Friesland. De stad is oorspronkelijk ontstaan aan de rivier de Leda, maar is geleidelijk uitgebreid tot aan de oevers van de Eems. Hierdoor is ze ook voor zeeschepen bereikbaar. Daar maakten we een korte wandeling langs de voornaamste bezienswaardigheden zoals de haven, de Grote Kerk (evangelisch gereformeerd), Mennonietenkerk, station, stadhuis, pittoreske straatjes.
Na deze leuke wandeling zetten we onze weg voort naar Papenburg en bezochten er Duitslands grootste scheepswerf van luxe cruise schepen. In een film zagen we (in versneld tempo) hoe die luxe mastodonten worden gebouwd. Méér dan indrukwekkend! De scheepswerf „Meyer Werft“ is een bedrijf met een traditie van meer dan 200 jaar.
Na deze leuke wandeling zetten we onze weg voort naar Papenburg en bezochten er Duitslands grootste scheepswerf van luxe cruise schepen. In een film zagen we (in versneld tempo) hoe die luxe mastodonten worden gebouwd. Méér dan indrukwekkend! De scheepswerf „Meyer Werft“ is een bedrijf met een traditie van meer dan 200 jaar. Met meer dan 375 m lang, 75 m hoog en 125 m breed behoort het overdekte bouwdok van de werf tot de grootste ter wereld! Cruiseschepen als de „Homeric“, „Mercury“, „Aurora“ en „Radiance of the Seas“ zijn hier van stapel gelopen, en hebben de werf wereldberoemd gemaakt. Tijdens een rondleiding hoorden we van de deskundige gidsen alles over de werf, de schepen en de overtocht van de boten over de rivier de Ems. Ook werd er verteld over de geschiedenis van de werf en waren er talrijke informatiepunten waar van alles werd getoond en uitgelegd. Vanuit twee bezoekersgalerijen konden we de bouw van de cruise schepen op afstand volgen.
Na deze leuke wandeling zetten we onze weg voort naar Papenburg en bezochten er Duitslands grootste scheepswerf van luxe cruise schepen. In een film zagen we (in versneld tempo) hoe die luxe mastodonten worden gebouwd. Méér dan indrukwekkend! De scheepswerf „Meyer Werft“ is een bedrijf met een traditie van meer dan 200 jaar. Met meer dan 375 m lang, 75 m hoog en 125 m breed behoort het overdekte bouwdok van de werf tot de grootste ter wereld! Cruiseschepen als de „Homeric“, „Mercury“, „Aurora“ en „Radiance of the Seas“ zijn hier van stapel gelopen, en hebben de werf wereldberoemd gemaakt.
Tijdens een rondleiding hoorden we van de deskundige gidsen alles over de werf, de schepen en de overtocht van de boten over de rivier de Ems. Ook werd er verteld over de geschiedenis van de werf en waren er talrijke informatiepunten waar van alles werd getoond en uitgelegd. Vanuit twee bezoekersgalerijen konden we de bouw van de cruise schepen op afstand volgen. Menige monden vielen open van verbazing bij het aanschouwen van zo’n gigantische bouwwerf. Bij de terugkeer naar het hotel werd nog ferm nagekaart over wat we hadden gezien. Misschien hebben er ’s nachts wel enkelen gedroomd over de onbeschrijflijke luxe aan boord van een of ander cruise schip. Blijven dromen zou ik zeggen….of misschien toch niet? In elk geval was het voor deze 2de dag genoeg geweest. In het hotel wachtte alweer een overvloedig avondmaal buffet.
De teller stond ondertussen al op dag drie.  Het werd een daguitstap naar de kust die vlakbij ligt.  Via Moordorf en Norden reden we langs de Kuststraat, met zeer mooie uitzichten, naar het vissershaventje Bensersiel.  Daar kregen we even vrije tijd.

In de namiddag gingen we Willemshaven verkennen. Dit is een  havenstad in de Duitse deelstaat Nedersaksen. De stad ligt aan de westkust van de Jadeboezem, een baai van de Noordzee. Ons doel was een bezoek aan De JadeWeserPort, een containerhaven aan de noordkant van de Duitse stad. De haven werd geopend in 2012 en was een gezamenlijk project van de deelstaten Nedersaksen en Hanzestad. Het is de grootste diepzeehaven van Duitsland. 

JadeWeserPort heeft een netwerk van hoog technologische  partners die kunnen bijstand verlenen aan alle soorten van transportschepen, logistiek, hulp aan klanten.  Eerst maakten we met de bus met een gids een rondrit en zagen met welke vernuftige systemen de reuze containers aan en af werden gevoerd. 
EUROGATE Container Terminal Wilhelmshaven is ideaal voor transporten naar de Skandinavische, Baltische landen en Rusland.
In een fimpje zagen we de opbouw van de haven van start tot einde.  In een klein museumpje met winkeltje konden we dan nog wat rondneuzen.  Dag drie zat er op die manier ook al op.
Dag vier  bracht ons  om te beginnen een bezoek aan de stad Groningen,  de hoofdstad van de Nederlandse provincie Groningen en de grootste kern in de gelijknamige gemeente. Bij de aankomst hadden we de keuze: een bezoek aan het Groninger Museum of  vrije tijd  in de gezellige winkelstraatjes. 
Wie koos voor het museum, kreeg zeker waar voor zijn geld.  Meubels, zilver, tapijten, glas-in-lood... Je ziet echt de rijkdom van vroeger  jaren.   Ook bewonder je de prachtige schilderijen van onder andere de Nederlandse kunstschilders De Stomme en Wassenberg. Het hoogtepunt van de tentoonstelling is het Huis van de 13 Tempels, een pronkkamer uit een stadspaleis uit Groningen. Willemien: Dat is een kamer beschilderd door Collenius. De zaal is helemaal nagemaakt, inclusief plafondschilderingen. De tentoonstelling vertelt veel verhalen - je leert de families kennen en tegelijkertijd is het een mooi geschiedenisverhaal.

Een andere bezienswaardigheid in
Groningen is de Martinikerk.
Omstreeks het jaar 1000 bevond zich de eerste stenen kerk aan het Martinikerkhof. Dit was een éénbeukige romaanse kerk van tufsteen. Rond het jaar 1220 stond op dezelfde plaats een grotere kerk in romano-gotische stijl. De Martinikerk was toen een driebeukige kruiskerk met een hoog middenschip en lagere zijbeuken. Ronde absides sloten het koor en de zijbeuken af.

Van deze bouwfase zijn nog veel sporen in de kerk aanwezig. Voorbeelden zijn de ronde vensters en de spaarvelden met siermetselwerk (te zien aan de buitenkant van de kerk) in de noord- en zuidgevel van het schip.
Tegen de middag verzamelden we op een zonnig gezellig terras om samen naar het restaurant te stappen.  De namiddag had een volgende boottocht in petto waarbij we de gelegenheid kregen om Stad Groningen te bewonderen  vanaf het water.  We zagen middeleeuwse patriciërshuizen,  prachtige bruggen en de vele torens met hun eeuwenoude historie.  
De stralende zon maakte onze boottocht des te aangenamer en ook een natje en/of droogje zorgden voor  dat tikkeltje extra verwenning.  Dag vier zat er aldus ook op.
Dag 5 betekende helaas in de eerste plaats koffers pakken en het laatste ontbijt verorberen in City Hotel .  Dat was zoals altijd een beetje met een dubbel gevoel: enerzijds uitkijkend om weer thuis te komen in onze vertrouwde omgeving en anderzijds een beetje verdrietig omdat we City Hotel achter ons moesten laten.  Het was er zo goed geweest!  Maar eerst nog een volle dag om mooie plaatsjes te bezoeken.  Langs leuke binnenbaantjes reden we naar Leeuwarden en maakte daar een korte stadswandeling door het historisch centrum waar we het St-Jacobsziekenhuis en het Stadslandelijk Hof zagen  .  Leeuwarden, is de hoofdstad van de Nederlandse provincie Friesland en ook de hoofdplaats van de gelijknamige gemeente Leeuwarden. 
Via Harlingen reden we over de Afsluitdijk tot Den oever. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen.

Via Medenblik naar Hoorn voor een kleine stadswandeling. Hoorn is een stad en gemeente in de regio West-Friesland, in de Nederlandse provincie Noord-Holland.  Hoorn ligt via het Hoornse Hop aan het Markermeer.

Na de wandeling was er nog een voorlaatste keer opstappen op de bus om richting Belgenland te rijden via Amsterdam met nog een tussenstop voor een lekkere broodmaaltijd.  Na een week vol zonneschijn kregen we rond Antwerpen een stukje Belgische regen- en onweersbui maar dat was maar eventjes.  Rond 21u15 kwamen we terug op ons vertrekpunt van vijf dagen terug: de parking aan de Lovendegemse sporthal.  Terwijl enkele stoere binken de valiezen uit de bus haalden, begon iedereen vaarwel te zeggen aan iedereen.  We zagen vele knuffels geven en handjes schudden… adieu… tot ziens en tot een volgende keer!

Verslag Linda De Dobbelaere
Naar boven