Okra
Okra cirkels

Printversie
Reis naar de Moezel - 4 tot 8 mei 2015

Op maandagmorgen 4 mei om 6u30 stipt vertrok een bus met 46 Okra-reizigers met bestemming: Duitsland, aan de oevers van de Moezel, met name het prachtige Traben-Trarbach.
Na een tussenstop voor koffie en ev. sanitair, kwamen we toe aan Central Hotel in hartje Traben-Trarbach. Enkele stoere mannen zorgden voor de bagage en ondertussen mocht iedereen onmiddellijk naar het restaurant voor een welkomstdrink en een hartige soep met broodjesmaaltijd. Het 3-gangen-menu was voorzien voor ’s avonds. De eerste namiddag was iedereen vrij om de valiezen uit te pakken, een eerste verkenning van de omgeving te doen of te genieten van een drankje op het zonovergoten terras van het hotel.

Op de tweede dag scheepten we rond 10u in op de boot ”Romantica” voor een tocht op de Moezel tot in Bernkastel Kues. We vergaapten ons aan de duizenden en duizenden wijnstokken op de hellingen van de vallei. Maar ook de lieflijke dorpjes met hun typische kerkjes gingen niet aan ons oog voorbij.
Er werden dan ook talrijke foto’s genomen. In Bernkastel-Kues waren we enkele uurtjes vrij. Het weer was toen super goed en we konden in alle vrijheid genieten van de historische, schilderachtige binnenstad. Daarna zetten we koers naar Kloster Maachern. Daar bezochten we het speelgoed- en poppenmuseum, een ikonenmuseum en een Klosterladen waar je de plaatselijk gemaakte natuurproducten kan kopen zoals likeuren, fijne oliën, wijnen en nog andere artisanale producten. Je vindt er ook nog een mooie Mariakapel met crypte. Naast een grote fraaie tuin kan je ook uit gebreid terrassen.
Dag drie bracht ons naar de ondergrondse wijnkelders van Traben-Trarbach. Aangezien Traben-Trarbach direct na Bordeaux, de grootste wijnhandelsstad van Europa was, werden in de tweede helft van de 19de eeuw, de kelders van het stadje, zoals in geen enkele andere moezelgemeente, vergroot en onderkelderd. Een Nederlandstalige gids bracht ons een spannende ondergrondse ontdedekkingstocht met verhalen over de wijnbouw en de historische wijnproductie. We leerden en zagen hoe ambachtelijk en met welke oude werktuigen en latere machines, de wijn werd gemaakt en bewaard. In de namiddag konden we kiezen tussen een wandeling naar die Grevenburg Burgschenke, de overgebleven ruďnes van een kasteel. Het was wel even stevig klimmen maar de zichten op de Moezelvallei onderweg waren indrukwekkend mooi!
De niet-wandelaars konden wat vrije tijd nemen in het dorp, maar daarna kwamen we allemaal samen om te genieten van een heerlijk taartenbuffet in het hotel. De uitbaters van het hotel zelf, met “oma” op kop waren al van ’s morgens 6u begonnen om al die lekkere taarten te bakken. Heerlijk smullen! En… a volonté! En alsof het nog niet genoeg was, kregen we ’s avonds een wijnproefavond in Kröv. Maar liefst 10 soorten wijn mochten we proeven. Daarbij kregen we een deskundige uitleg van Rainer Beitzel, van het gelijknamig wijnhuis Rainer Beitzel uit Kröv. Hoe meer proevertjes, hoe luider de gesprekken werden! Maar we hadden een super Bob want we waren gekomen met de bus.

Dag vier werd een daguitstap naar Burg Eltz. Een Nederlandstalige gids gaf ons een geleid bezoek aan de burcht. De meer dan 850 jaar oude burcht staat op een steile rots in het midden van een zijdal van de Moezel, omgeven door een prachtig oorspronkelijk landschap. Door slimme diplomatie heeft Burcht Eltz de eeuwen onbeschadigd overleefd en behoort daarmee tot de weinige nooit vernielde kastelen in Europa.

Dag vijf, de laatste dag bracht ons na het afscheid van het hotel, nog naar Vianden in Luxemburg. Via de mooie route, bezaaid met prachtige landschappen, hadden we een laatste bezoek aan de waterkrachtcentrale de Societé Electrique de l'Our. Het middagmaal kregen we geserveerd in restaurant Belle-Vue in Vianden. Daarna ging het huiswaarts na nog een allerlaatste stop voor een broodjesmaaltijd in Intermezzo in Lede. Aan de sporthal van Lovendegem werd dan afscheid genomen. Het was een prachtige reis, een ganse week mooi weer en alles was naar wens verlopen.
Waar gaan we over twee jaar naartoe?