Okra
Okra cirkels


Printversie
Okra Lovendegem bezoekt Strepy - 7 juli 2016


Een zonovergoten hemel…een parking vol auto’s….groepjes mensen die mekaar vriendschappelijk begroeten …en …een nagelnieuwe autocar van Begoniareizen…dat kon enkel Okra Lovendegem zijn die alweer een mooie en boeiende uitstap had georganiseerd! Stipt om 10 u kwamen we op onze eerste bestemming nl. De Kabellift van Strépy-Thieu.
Op de 8ste verdieping, op meer dan 100 meter hoogte kregen we een film van een dertigtal minuten te zien waarin het verhaal wordt verteld van de Belgische engineering. Verschillende bordjes met uitleg, maquettes en interactieve borden, en een indrukwekkend zicht op de machinezaal maakten het bezoek compleet. De vzw Voies d’Eau du Hainaut biedt de mogelijkheid om met een boot mee te gaan in de scheepslift.
Aan boord van een schip kom je terecht in de beton- en staalreus en kruip je in de huid van een schipper. De excursie duurt een uur, waarvan 7 minuten om het niveauverschil van 73,15 m te overbruggen: verbazingwekkend! Onmiddellijk waren wij onder de indruk van de omvang van de lift, en daar is een goede reden voor: de indrukwekkende betonblok hangt op 102 m van de grond
en het hoogste punt heeft de afmeting van een voetbalterrein! . Bij de eerste aanblik ben je geschokt en verbaasd. Dat gevoel maakt al snel plaats voor bewondering van zodra je naar buiten kijkt of naar de binnenkant van de lift met zijn kabels, zijn onderdelen en zijn prachtige machinerie. Na een korte rondvaart met de boot werden we in leuke toeristische treintjes weer naar de bus gebracht.
In de Cantine des Italiens in Houdeng-Goegnies namen we het middagmaal en zetten de tocht verder naar het Hellend vlak van Ronquières Dat is een scheepslift nabij het Belgische dorpje Ronquières. Het is een hellend vlak op het Kanaal Charleroi-Brussel. Het overbrugt het hoogteverschil van meer dan 60 meter met het Henegouws Plateau.
Daarvoor was de vereiste oplossing voor dit probleem een soort scheepslift. Het hellend vlak is 1400 meter lang met een hellingsgraad van bijna 5%. Er zijn twee scheepsbakken van elk 85,50 meter lang en 11,60 meter breed. De bakken rijden als wagons over rails en worden met kabels voortbewogen. Elke bak heeft een eigen contragewicht, dat op rails onder de bak doorgaat.
De bakken kunnen zo onafhankelijk van elkaar werken, wat van belang is voor het onderhoud en bij eventuele storingen. Alweer stonde we in bewondering voor zo’n hoogstandje van vernuft en techniek! Daarnaast volgden we nog het spektakelparcours “Een boot, een leven”. Dit is een uitzonderlijke tentoonstelling over de unieke wereld van de binnenschippers
en dat in een 3D decor met aantrekkelijke audiovisuele technieken. Om deze bijzonder leerrijke en interessante dag af te sluiten bracht de bus ons naar Lede naar Intermezzo voor een heerlijke boordjesmaaltijd. Daarna werden we veilig naar huis gebracht en kon Okra Lovendegem weer trots en tevreden zijn over zijn goedgevulde daguitstap. Verslag, Linda Dobbelaere
Naar boven