Okra
Okra cirkels


Printversie
Op bezoek bij Ganda Ham te Destelbergen en de luchthaven van Zaventem


De datum van donderdag 12 juni 2014 stond al een tijdje ingeschreven in de agenda van 48 Okra-leden van Lovendegem.  Want dan was er de daguitstap naar Ganda Ham en de luchthaven van Zaventem. 
Om de files een stapje vóór te zijn werd vroeg vertrokken om 7u30.  De zon was van de partij.  De bus was er op tijd en 48 blije Okra-leden waren er helemaal klaar voor.  We werden hartelijk verwelkomd in Ganda Ham te Delstelbergen.  In een ontvangstzaaltje konden we gaan zitten om eerst wat informatie te vernemen over het bedrijf.  We leerden daar dat:
In 1954 Roger Cornelis en zijn echtgenote, Maria Mattheeuws zich vestigden als zelfstandig slager in een huurhuis te Wetteren. De verkoop evolueerde positief zodat een uitbreiding en een verhuis naar een grotere zaak te Mariakerke noodzakelijk was. 

In 1969 werd besloten de slagerij te verkopen en een vleeswarenbedrijfje te starten in Destelbergen. Er werd een atelier opgetrokken van ca. 500 m2 voor de productie van kookwaren en gepekelde charcuterie. 

In 1970 werd de zaak uitgebreid met de vleeshal CORMA (Cornelis-Mattheeuws). De productie vleeswaren en omzet groeiden gestadig. Er werden afgewerkte producten, waaronder rauwe ham, Gentse kop en casselerrib verkocht aan andere slagers en groothandelaars. Van de ongeveer 45 producten was de gedroogde Vlaamse boerenham wel het belangrijkste en tevens meest geapprecieerde. 

In 1980 werd de eenmanszaak omgevormd tot BVBA en kwam de zoon, Dirk Cornelis, in de zaak. Eind 1981 bedroeg de jaaromzet ongeveer 1 miljoen euro om in 1985 te groeien naar een totale omzet in kookwaren en hammen van ca. 4 miljoen euro. Opdat de gedroogde ham zich anders zou positioneren t.o.v. de anderen, werd de naam “GANDA Ham” geïntroduceerd, op dat ogenblik goed voor een aandeel van 10 % van de totale omzet. 

Eind 1987 overleed Mevr. Maria Mattheeuws en door haar wegvallen, werd enkele jaren later de winkelactiviteit stopgezet. Ondertussen was de productiecapaciteit van drooggezouten hammen van 8 maanden, opgedreven tot ca. 1200 stuks per week met een totale jaaromzet (kookwaren + hammen) van ongeveer 5 miljoen euro. 

In 1989 werd het dagelijks bestuur van de onderneming overgenomen door Dirk Cornelis. Er werden diverse diepte-investeringen doorgevoerd, voornamelijk in materieel, machines en installaties gericht op rationalisatie, productiviteit en kwaliteit. Aldus werd de productiecapaciteit van de hammen opgevoerd tot ca. 1400 stuks per week. 

In 1990 werd de productie van kookwaren ondergebracht in een afzonderlijke vennootschap. Om echter te kunnen voldoen aan de stijgende marktvraag van de drooggezouten hammen en vanuit de noodzaak tot het scheppen van de nodige fysische ruimte voor verdere expansie, werd in 1992 de kookwarenproductie stopgezet. Eind van datzelfde jaar werd BVBA Corma omgevormd tot NV VLEESWAREN CORMA en werd de zaak overgedragen aan Dirk Cornelis. 
Op heden zijn wij producent van de natuurlijk gedroogde ham met een rijpingstijd van minimum 9 tot 12 maanden en met de merknaam “GANDA”. Het proces van droogzouten en de natuurlijke rijping hebben een specifiek en rijk aroma als resultaat. De Ganda Ham wordt enkel bereid met varkensvlees en zeezout. Wij houden er ons strikt aan om additieven en bewaarmiddelen o.a. de gebruikelijke nitrieten/nitraten niet toe te voegen. 

In 1992 werd de beslissing genomen om aan totale kwaliteitszorg te doen en daarom zijn wij de eerste in onze sector in België die een ISO-9002 certificaat
De missie van ons bedrijf is toen opgesteld en luidt als volgt: 
“Een leidende marktpositie verwerven en behouden, door een rendabele groei in de productie en verkoop van Ganda Ham en Ganda delicatessen, door de consument herkend en erkend als topkwaliteit.” 

Sindsdien zijn wij ieder jaar een beetje gegroeid zodat er nu 44 medewerkers goed zijn voor een omzet van 10.2 miljoen euro in 2001 en ongeveer 3350 Ganda Hammen per week. 

Dit ganse verhaal konden we dan in praktijk zien bij een bezoek in het bedrijf zelf.  Het moest wel een beetje veilig gaan want iedereen kreeg een speciale plastieken jas en  een hoofddeksel.  Zo trokken we door het ganse productieproces en vergaapten ons op zoveel lekkere hammen. We zagen machines om te zouten, te ontbenen, verwerking van het afval tot gelatine voor de cosmetica, snoepjes…

Na de rondgang kregen we enkele proevertjes en een drankje naar keuze. In het winkeltje konden we al die lekkere vleeswaren aankopen.

Daarna vertrokken we richting luchthaven Zaventem.

Daar kregen we ruim de tijd voor een aperitiefje en een lekkere maaltijd. Als de hongerige magen goed gevuld waren trokken we naar de afspraak met de gids die ons naar plaatsen zou brengen waar je als enkeling niet zomaar binnen mag.

De luchthaven van Zaventem of Brussels Airport is de nationale luchthaven van België. Met een oppervlakte van 1245 hectare, circa 225.000 vliegbewegingen en ruim 19 miljoen passagiers per jaar is het de grootste luchthaven van België. Ze is goed voor 60.000 jobs. Er is parking voor 15.000 auto’s.
De toer startte in de vertrekhallen 1 en 2, waar we uitgebreid werden geïnformeerd over de “checkin” ,de “rows”, de vluchtnummers.

Meeting Services
Brussels Airport heft meerdere receptie ruimtes voor meetings, presentaties, congressen van 2 tot 600 deelnemers. Het Centre Airport Hotel en Sheraton Hotel kunnen apart worden geboekt of met prioriteit bij aankomst van je vlucht.
Catering en andere faciliteiten kunnen volgens de vraag worden geleverd.

De gids legde ons ook het verschil uit tussen een
Lijnvlucht
Lijnvlucht is een vlucht die, in tegenstelling tot een chartervlucht, op regelmatige, vooraf geprogrammeerde uren vliegt tussen twee of meer punten gedurende het gehele jaar.
Chartervlucht
Een reisorganisatie huurt een vliegtuig voor zijn klanten. Naar bekende vakantiebestemmingen in bv. Zuid-Europa gaan veel chartervluchten. Maar ook het Ned. Rode Kruis kan een vliegtuig huren voor een chartervlucht.
De tax-free winkeltjes lonkten geweldig, maar… we mochten er niet in om iets te kopen.

Om de vermoeide benen wat te laten rusten kregen we een korte stop met een drankje in een ruime hall van waaruit we de vliegtuigen zagen opstijgen. Heel boeiend waren ook de vlieg simulatoren.
We bezochten ook de speciale ruimtes voorzien voor gelovigen van allerlei godsdiensten, zoals een kapel voor de Rooms-katholieken, een synagoge voor de Joden, een moskee voor de Islam enz.

Na deze fikse toer te voet, mochten we nog een uurtje in de bus om een rit van 12 uur te maken op het luchthaventerrein. We reden langs de vrachtstad Brucargo, de luchthaven-Brandweer, de militaire luchthaven Melsbroek, de nieuwe verkeerstoren en het computergestuurde luchtverkeersleidingscentrum Canac. Het was allemaal geweldig interessant en we mochten er zó dichtbij rijden…

Stilaan werd het tijd om de terugreis aan te vallen, maar er was eerst nog een stop in Lede in het koffiehuis Intermezzo voor een lekkere broodmaaltijd.

    

Na deze laatste stop bracht de buschauffeur van Begonia reizen ons veilig en wel weer naar onze geliefde thuishaven Lovendegem.
Dank aan Noël Van Acker die voor Okra deze prachtige reis tot in de puntjes had georganiseerd en begeleid! Dat smaakt naar méér hoor!

Linda Dobbelaere
Naar boven