Okra
Okra cirkels

OuderenWijzer

Printversie
NIEUWSBRIEF Nr.17
juli 2007

A. MET OKRA LOVENDEGEM NAAR PLANCKENDAEL

Jaarlijks, dit sinds vier jaar, organiseert Okra Trefpunt Lovendegem een daguitstap waarbij door een maximaal gebruik van de bestaande vervoersfaciliteiten voor senioren een interessante bestemming kan bereikt worden. Het vraagt heel wat voorbereiding en verkenning maar het resultaat compenseert alle voorbije inspanning. De reacties die we nadien krijgen zijn unaniem gunstig en zoiets sterkt ons om op de ingeslagen weg verder te doen. En ook dit jaar kunnen we spreken van een succes!
Het waren 31 Okra–enthousiastelingen die op 21 juni 2007 de lijnbus namen naar het Sint Pietersstation in Gent als eerste etappe van een trip die hen naar Planckendael in Muizen bij Mechelen zou brengen.
De sfeer was opperbest, het aantal klopte en iedereen was mooi op tijd. De leerlingen van het vijfde jaar van onze school 'De Bron' die met dezelfde bus op weg waren voor hun schooluitstap naar het MIAT in Gent bewezen dat opvoeding, respect en hoffelijkheid ten overstaan van ouderen voor hen geen dode letter zijn. Proficiat aan meester Chris en zijn klas!
Eerste probleem in Gent: de trein naar Genk, over Wetteren, Dendermonde en Mechelen vertrekt uitzonderlijk niet op spoor zes maar op spoor acht. Goed, we passen ons aan en stipt om 09.52 uur vertrekken we naar Mechelen in de vooraf gereserveerde treincompartimenten.
Iedereen 'overleeft' de controle van de treinconducteur en nog altijd strikt volgens het spoorwegboekje arriveren we mooi op tijd in Mechelen. In groep verlaten we langs de voorzijde het station naar het busstation nr 18 waar de bussen 284 of 285 ons naar Muizen zullen brengen.
Tweede probleem: de chauffeur van lijnbus 284 krijgt zijn boordcomputer niet gestart en hij moet de hulp inroepen van een vrouwelijke collega. Deze brengt op één minuut tijd de zaak in orde waarna we kunnen instappen. Bedankt Nadia. Twaalf minuten later staan we in Muizen voor de ingang van het domein Planckendael en vanaf de steenweg zien we de vele ooievaarsnesten op de talrijke schouwen van het kasteel.
Annette koopt de toegangstickets en moet daarbij bewijzen dat we wel degelijk de aangekondigde groep van Okra Lovendegem zijn. Geen probleem: wij kunnen binnen.
Het domein zelf is prachtig en doet in niets meer denken aan de dierentuin zoals we deze kennen uit onze jeugd. Geen kooien, geen tralies, geen geüniformeerde bewakers. Wel oneindig veel groen, waterpartijen, dieren in hun natuurlijk biotoop maar gelukkig geen nagebouwde rotspartijen, geen stalletjes met apenootjes of venters met frisco’s. Het park is zeer didactisch opgevat en lijkt op een hectaren grote openluchtklas. Natuurlijk vormen de 67 aanwezige diersoorten de hoofdbrok maar er is zoveel meer. De waterzuiveringsinstallatie bijvoorbeeld of de hangbrug die voor een adembenemend uitzicht zorgt en mijn persoonlijke favoriet: de immense 12 meter hoge serre waarin men letterlijk en zeer natuurgetrouw een tocht maakt doorheen een tropisch regenwoud, warm – vochtig – vol van exotische geluiden en met een overweldigende uitbundige plantengroei.
We waren uiteraard niet alleen in Planckendael: tientallen klassen hadden deze langste dag van het jaar uitgekozen voor hun jaarlijks schooluitstapje. Het deed mij denken aan de maandag na mijn plechtige communie in het jaar 1952 toen ik net als deze jongens en meisjes mijn boterhammetjes opat op een bank in de Antwerpse Zoo.
Rond half vijf zijn we in twee groepen per bus teruggekeerd naar Mechelen. Annette die de eerste groep begeleidde, werd bij haar aankomst geconfronteerd met de droge ambtelijke mededeling van de stationsomroeper dat “ingevolge een breuk van de bovenleiding in Dendermonde geen treinverkeer mogelijk was op de lijn Mechelen – Gent – Kortrijk”. De gemaakte planning qua uren en verbindingen konden we dus vergeten. Als ik met de tweede groep, twintig minuten later arriveer, heeft Annette reeds uitgevist dat er niets anders opzit dan ofwel langs Antwerpen ofwel langs Brussel terug te keren. De chaos in het station is inmiddels compleet. De roltrap laat het wegens overbelasting afweten. Op het aangeduide perron staan twee treinen naast elkaar die blijkbaar beiden Brussel als bestemming hebben. Welke van de twee is nu de juiste? De enige op het perron aanwezige conducteur wordt bestookt met vragen en weet het eigenlijk ook niet. Dan maar gegokt. Met veel gedrum en geduw stappen we in en seconden later vertrekt de trein.
Ik probeer telefonisch contact te maken met het station Brussel-Zuid en wij rijden reeds het station van Schaarbeek binnen als ik eindelijk verbinding krijg. Een vriendelijke dame vertelt mij dat wij ons onmiddellijk na onze aankomst in Brussel-Zuid moeten spoeden naar perron 15 waar de IC trein naar Oostende ons opwacht. Maar wat ze niet vertelt: we moeten eerst drie trappen naar beneden naar de centrale gang en vervolgens 50 meter verder terug drie trappen naar boven. En ook hier geen roltrap!
Maar een Okra -lid behoort tot een taai ras: ook deze hindernis neemt hij met de glimlach.
Op de trein naar Gent, inmiddels overvol met naast de gewone dagelijkse passagiers ook een paar honderd pechvogels zoals wij, zit Okra Lovendegem verspreid over alle wagons, het merendeel zelfs in de Eerste Klasse coupés. Het kost mij weinig moeite de conducteur te overtuigen dat enig begrip voor de opwaardering van ons ticket Tweede Klasse naar Eerste Klasse hier wel aangewezen is.
Op onze oude vertrouwde lijnbus 65 naar Lovendegem zie ik nadien niets dan stralende Okra’s en ik verneem dat deze tumultueuze terugrit een ervaring op zichzelf vormde die men, misschien nog meer dan het eigenlijke bezoek, zal herinneren.
En weet U: zeker tien Okra-leden hebben nu reeds gereserveerd voor de bus-trein uitstap, editie 2008 naar 'eender waar'.

We zouden niet volledig zijn indien we geen melding zouden maken van een minder prettige gebeurtenis in het station van Mechelen. Twee van onze Okra-vrienden werden daar immers slachtoffer van een gauwdief of gauwdieven. Voor een gauwdief waren de omstandigheden ideaal: druk – veel volk samengetroept op een perron – aandacht afgeleid – geduw en getrek. Het resultaat was dat bij twee dames uit de handtas de portefeuille werd gestolen. In één der portefeuilles stak naast geld ook een bankkaart. Beide portefeuilles zijn in het station van Mechelen teruggevonden en inmiddels reeds terugbezorgd aan de slachtoffers. Het geld en de bankkaart waren eruit verdwenen. De kaart is (gelukkig) niet gebruikt.
Bij de aanvang van de verlofperiode is het misschien nuttig om nog eens een aantal maatregelen en tips te herhalen die u kunt treffen om te vermijden dat u slachtoffer van gauwdieven wordt:
- Let extra op uw bezittingen zeker daar waar grote drukte heerst: kermissen – markten – stations – bushaltes- ingang pretparken – aankomst wielerwedstrijden - festivals - overal waar men moet aanschuiven enz.
- Laat alles wat u niet verplicht moet bijhebben thuis. Dit geldt zeker voor zaken die onvervangbaar zijn: foto’s – of zaken met emotionele waarde
- Vrouwen worden statistisch vaker het slachtoffer van gauwdieven dan mannen. Sluit daarom steeds de handtas en draag deze met een schouderriem voor het lichaam of klem ze tussen lichaam en arm. In alle gevallen moet de sluiting naar binnen gekeerd zijn.
- Mannen dragen hun portefeuille bij voorkeur in de binnenzak van de vest of in een afsluitbare broekzak. Een portefeuille die gedeeltelijk uit de broekzak steekt (bij jeans bijvoorbeeld) vraagt om gestolen te worden.
- Als u toch (veel) geld moet bijhebben is het aangeraden dit geld en/of de bank of creditkaarten op te bergen in een borstzakje of in een op het lichaam gedragen geldbeugel.
- Gauwdieven maken handig gebruik van het openbaar vervoer. Zeker in (metro-)stations kunnen ze zich snel verplaatsen.
- Probeer uw rittenkaart, bus- of treinticket of abonnement in de hand te hebben als u opstapt zodat u niet op de bus of trein zelf uw geldbeugel of portefeuille moet bovenhalen.
- Een gauwdief werkt zelden alleen. Doorgaans is er een verkenner die de slachtoffers uitkiest terwijl een tweede de diefstal pleegt en een derde met de buit verdwijnt. Als de dief betrapt wordt is de buit al weg en kan hij de onschuldige spelen. Dief en verkenner kunnen één persoon zijn. Om te vermijden dat de bende in het bezit gevonden van de portefeuille wordt deze zo vlug mogelijk, en in ons geval in het station van Mechelen zelf, weggeworpen. De op de perrons aanwezige vuilnisbakken zijn hiervoor zeer bruikbaar.
- Bent u niettegenstaande alles toch het slachtoffer van een gauwdiefstal:
    - bankkaart blokkeren op nr 070/344.344 zo mogelijk nog voor uw aangifte bij de politie.
    - klacht neerleggen bij de Spoorweg- of lokale politie. U wordt door hen in het bezit gesteld van een Bewijs van aangifte waarmee u, tijdelijk althans, administratief verder kunt.

Naar boven

B. DIEFSTAL MET LIST

Sinds enkele jaren heeft een bijzonder fenomeen zijn intrede gedaan: de diefstal met list waarbij voornamelijk onze leeftijdsgroep de belangrijkste slachtoffergroep vormt. De cel Veiligheid en Preventie van het Ministerie van Binnenlandse zaken (momenteel spreekt men van de Federale Overheids Dienst Binnenlandse Zaken) heeft begin dit jaar een campagne gelanceerd om de senioren te waarschuwen tegen deze criminaliteitsvorm. Als ouderenvereniging die actief wil opkomen voor uw belangen is het bijna vanzelfsprekend dat Okra aan dit initiatief zijn volle medewerking verleent. Wij vonden het dan ook aangewezen hierbij een aantal preventieve tips mee te geven.

a) Als er wordt gebeld:
Identificeer altijd uw bezoekers. Als er wordt aangebeld kijk dan eerst door het spionnetje (kijkgaatje) in de deur, het raam of laat een veiligheidsketting of kierstandhouder installeren zodat u met de bezoeker kunt praten zonder deze binnen te laten.
Pas op voor valse beambten (politieagent – brandweerman - meteropnemers). Vraag het bezoek naar zijn of haar legitimatiebewijs (dienstkaart). Een uniform is geen bewijs en een kepie alleen nog minder. Huis-aan-huisverkopers, beroepsverkopers of leden van een liefdadigheidsinstelling zijn in het bezit van een vergunning van het ministerie waaronder hun instelling valt. Bij twijfel belt u de instelling of het noodnummer 101 ( Politie).
Laat liever geen onbekenden binnen en indien u het toch doet laat hen dan nooit alleen. Doe de deur op slot zodra de persoon binnen is om te beletten dat een medeplichtige binnendringt. Indien men vraagt om te mogen telefoneren noteer dan het nummer en vorm dit vervolgens zelf.

b) Neem goede gewoonten aan
Doorbreek het isolement, houd regelmatig contact met uw buren met verenigingen, met uw Okra wijkverantwoordelijke.
Zorg dat u altijd de belangrijkste telefoonnummers voor uw veiligheid binnen handbereik heeft (familie, buren, huisdokter, politie, vertrouwenspersoon). Gebruik daartoe de fiche die recent in uw 'Eigentijds' stak. Ook op de laatste bladzijde van de door het Lovendegems gemeentebestuur verspreide brochure '150 Veiligheidstips' staan een aantal nuttige telefoonnummers.
Wanneer u op reis gaat of in geval van hospitalisatie verwittig dan slechts een zeer beperkt aantal vertrouwenspersonen (buur – vriend/vriendin). Vraag aan de lokale politie (vakantie-)toezicht aan.
Houd uw toegangsdeuren zoveel mogelijk vergrendeld en sluit ze onmiddellijk nadat u uw kat of hond hebt buitengelaten.
Noteer het nummer van uw waardepapieren (kasbons bijvoorbeeld). Zo kunt u deze laten blokkeren ingeval van diefstal.

c) Voorkom verleidingen
Bewaar geen grote sommen geld in huis. Betaal liever via overschrijvingen of met uw creditkaart. Toon nooit waar u uw geld, juwelen of waardepapieren bewaart, zelfs niet aan een zgz. politieagent.
Maak niet kenbaar dat u alleen woont. Vermeld bepaalde persoonlijke gegevens niet op uw brievenbus, telefoonboek of in 'De Klapper'. Dus geen vermeldingen als 'weduwe' of 'mevrouw' of alleen de meisjesnaam.
Schrijf de (pin-) code van uw bankkaarten niet op en als u het toch doet bewaar deze code nooit samen met de kaart. Gebruik geen voor de hand liggende code als het postnummer van Lovendegem of uw geboortejaar.

d) Hoe kan men een valse agent herkennen?
Elke politieagent die zich bij u aandient,ook als hij in uniform is, moet zijn legitimatiebewijs (dienstkaart) kunnen tonen. Hierop staat de foto en de naam van de agent.
Vraag bij twijfel het telefoonnummer van het bureau waar de agent werkt. Indien hij/zij het niet weet of twijfelt is dit niet normaal.
Een echte politieagent zal nooit vragen om hem te tonen waar u uw waardevolle voorwerpen bewaart Een echte agent zal nooit bij u langskomen met een dief die hij zogezegd juist heeft gearresteerd. Een echte agent zal nooit vragen om in uw portefeuille te kijken of om een rondgang te maken in uw woning.

e) Preventietips
Vermeld op uw deurbel niet dat u alleen woont. Vermeld enkel uw familienaam en eventueel de eerste letter van uw voornaam.
Het nut van een deurketting of kierstandaard kan niet genoeg benadrukt worden. Dit vormt een eerste obstakel voor dieven en het biedt de bewoner de mogelijkheid om op een relatief veilige wijze met een persoon die voor de deur staat te praten zonder dat de deur volledig moet geopend worden.
Pas op voor huis-aan-huisverkopers die u hun koopwaar laten zien bij de voordeur (tapijten, dekbedden, draperieen...). Deze list wordt dikwijls gebruikt om een medeplichtige te laten binnendringen.
Let op wanneer onbekenden bij u aanbellen en vragen om iets te drinken of te eten, om een baby te verversen of om te telefoneren. Laat deze NOOIT binnen. Idem voor verkopers van steunkaarten, gadgets enz: NIET binnenlaten.
Plaats geen kostbare voorwerpen in de onmiddellijke omgeving van de deur.
Bewaar het telefoonnummer van de politie bij uw telefoontoestel of programmeer dit nummer in het geheugen van uw telefoon.

Herlees nog eens de gemeentelijke brochure '150 Veiligheidstips'.

Naar boven

C. VERKEERSREGELS – Het veranderde nog maar eens!

a) Wijziging van de voorrangsregels

(1) Het artikel 12.3.2 van het verkeersreglement stelde "De bestuurder die voorrang heeft, verliest deze voorrang wanneer hij zijn voertuig opnieuw in beweging brengt na gestopt te hebben". Die voorrang kon voortvloeien omdat de bestuurder voorrang van rechts had of omdat hij op een weg reed voorzien van een bord B15.
B15
Met ingang van 1 maart dit jaar wordt deze regel afgeschaft: Zelfs indien men stopt behoudt men zijn voorrang. Bijvoorbeeld als men ter hoogte van een kruispunt stopt om een voetganger veilig te laten oversteken behoudt men zijn voorrang als men zijn voertuig opnieuw in beweging brengt.

(2) In hetzelfde artikel 12, in paragraaf 3.1 stond dat "Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die op een regelmatige manier van rechts komt, behalve indien hij rijdt op een rotonde".
Die tekst is vervangen door: "Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt behalve indien hij rijdt op een rotonde of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden richting komt".
Commentaar: fietsers die uit een straat met beperkt éénrichtingsverkeer komen (aangegeven met de onderborden) behouden uiteraard hun voorrang aangezien zij niet uit een voor hen verboden rijrichting komen.
Bord2Bord3

b) Snelheidszones


Voorheen diende de wegbeheerder na elk kruispunt een nieuw bord 'C 43' (snelheidsbeperking) te plaatsen. Vanaf nu kan de wegbeheerder Zones afbakenen waarbinnen een bepaalde maximum snelheid wordt opgelegd. Dus niet alleen een Zone 30 (wat nu reeds bestaat) maar ook een Zone 5O bijvoorbeeld.
B4
c) Vrijmaken van wegen bij ongevallen en incidenten

De brandweer of de civiele bescherming is soms sneller op de plaats van een incident dan de politie. Zij worden nu in artikel 3 van het verkeersreglement opgenomen als Bevoegd Persoon inzake verkeer op de plaats van hun interventie (ongeval – brand – enz.) in afwachting van de komst van de eigenlijke politiediensten. Zij kunnen dus het verkeer regelen, voertuigen doen verplaatsen, bevelen geven enz.
Op autowegen en autosnelwegen zorgen de bevoegde personen ambtshalve voor het verplaatsen van het voertuig en zijn lading om de veiligheid en de vlotheid van het verkeer te verzekeren. Concreet betekent dit dat het de politiedienst zelf is die een takelbedrijf inschakelt en bepaalt waar het voertuig wordt ondergebracht. Op alle andere wegen heeft de bestuurder het recht om zelf een takelfirma te contacteren. Voorwaarde is wel dat het takelbedrijf met het geschikte materiaal en binnen de door de politie voorgestelde tijdspanne ter plaatse zal/kan komen.

Naar boven

D. VERKEER - Spookrijden

U hebt op de radio ongetwijfeld reeds de 'flashberichten' gehoord waarmee men de weggebruikers wil waarschuwen voor een spookrijder.
Gelukkig veroorzaken niet alle spookrijders een ongeval maar als dit gebeurt zijn de gevolgen zeer zwaar. Het gaat dan om frontale botsingen met hoge snelheid waarbij de inzittenden weinig overlevingskansen hebben. Alleen al op de autosnelwegen worden jaarlijks tussen de 350 en 400 spookrijders gesignaleerd. Het grootste deel ervan verdwijnt gelukkig tijdig van de weg en een 5 à 10 percent wordt onderschept. Het juiste aantal spookrijders op andere rijks -en gemeentewegen is niet bekend maar is vermoedelijk nog veel hoger. De voorbije 10 jaar werden 172 ongevallen vastgesteld die veroorzaakt werden door een spookrijder op de autosnelwegen. Hierbij vielen 52 doden en 123 zwaar gewonden. Reden genoeg om er even bij stil te staan.

a) Wat te doen als er een spookrijder opduikt?

- vertraag en hou uiterst rechts tot u bijna op de pechstrook rijdt.
- Geef eventueel signalen met uw grootlichten op het ogenblik dat u de spookrijder kruist, niet eerder, anders raakt hij in paniek.
- Zet uw waarschuwingslichten (vier richtingsaanwijzers) aan en stop bij de eerstvolgende praatpaal om de politie te waarschuwen. Waarom aan een praatpaal? omdat de operator dan exact weet vanwaar de oproep komt en in welke richting u rijdt.

b) Wat te doen als u zelf in de verkeerde richting rijdt?

- vertraag en schakel uw dimlichten en vier richtingsaanwijzers in. Versnel in geen geval om de eerstvolgende afslag zo vlug mogelijk te bereiken.
- Houd uiterst rechts in uw (foute) richting (dus met de middenberm rechts van u).
- Ga naar links naar de pechstrook zodra de weg voor u vrij is.
- Stop op de pechstrook, probeer niet te draaien in de goede richting: wie niet vertrouwd is met de snelheden op een autosnelweg doet een foute schatting van afstanden en naderingssnelheden. Rijd ook niet verder op de pechstrook.
- Verwittig onmiddellijk de politie. Zij zullen u terug op weg helpen.
Bron: Via Secura, een uitgave van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid.

Naar boven