Okra
Okra cirkels

OuderenWijzer

Printversie
NIEUWSBRIEF Nr. 36
juli 2011

A. Bedrog en oplichting

Criminelen maken gebruik van de lichtgelovigheid van hun slachtoffers om op een gemakkelijke manier geld te verdienen. Dat was vroeger reeds het geval maar in dit computertijdvak zijn een aantal nieuwe criminaliteitsvormen opgedoken waarbij de dader helemaal geen fysisch contact moet hebben met zijn potentieel slachtoffer zodat hij eigenlijk zo goed als anoniem (en dus straffeloos) kan blijven. We gaan hierna een aantal werkwijzen van de computercriminelen bekijken.
U hebt 15.000.000 euro gewonnen met Euro millions!

a) Tijdens een uitzonderlijke trekking van euro millions heeft de computer uw adres uitgeloot. U hebt het ongelooflijke bedrag van 15 miljoen euro gewonnen.
Bedriegers gebruiken bekende namen van buitenlandse loterijen en sturen u een brief of mail waarin staat dat u winnaar bent van een enorm bedrag of een of andere fantastische prijs. U hoeft enkel administratieve kosten te betalen. Er worden bekende namen en bestaande logo’s gebruikt en men stelt alles in het werk om u te doen geloven dat het waar is. Ze vragen u enkel een kleine inspanning: uw bank- of kredietkaartgegevens, of nadat u gereageerd hebt een bepaalde som om allerlei kosten te betalen. Betalen gebeurt met cash transfers (zoals met Western Union) naar zo gezegde advocaten of bankdirecteurs. Zo houden ze het slachtoffer aan het lijntje tot hij/zij het doorheeft dat het geld verloren is en dat hij of haar nooit iets gewonnen heeft.
Indien u nooit heeft deelgenomen aan een buitenlandse tombola kunt u ook nooit iets gewonnen hebben. Reageer dus nooit op dergelijke brieven of mails.

b) En prachtige jonge tweedehandswagen van een Duits topmerk, perfect onderhouden; slechts 14.000 km voor slechts 12.000 euro. Moet weg wegens verhuis.
Op een internetsite die tweedehandswagens aanbiedt wordt uw aandacht getrokken door dit aantrekkelijk aanbod. De Franse verkoper staat op het punt te verhuizen en doet daarom zijn wagen die in Groot-Brittannië staat voor een prikje van de hand. Wanneer u reageert op dit aanbod krijgt u het voorstel om te betalen aan een transportfirma die de wagen van Groot-Brittannië naar België zal overbrengen Zo kunt u rustig de wagen uitproberen en als hij u bevalt stuurt de transportfirma het geld door naar de verkoper. Wilt u de wagen toch niet kopen: geen probleem, de chauffeur van de transportfirma betaalt u terug. Dit alles lijkt betrouwbaar. Maar… eenmaal betaald (meestal via een betaalsysteem cash transfer) kunt u niemand meer bereiken, noch de verkoper, noch de transportfirma. Uw geld ziet u uiteraard nooit meer terug.

c) Mevrouw Pieters, Ik heb goed nieuws voor U. U hebt een pizzagrill gewonnen en u mag die samen met Uw man dit weekend komen afhalen in onze meubelzaak.
U kunt uw man overtuigen om op zondagnamiddag samen met U de pizzagrill te gaan afhalen in de meubelzaak.
U wordt er ontvangen door een gladde verkoper. Alvorens u uw geschenk kunt meenemen wil hij u toch absoluut de ongeziene promotie tonen. Op dit leren salon krijgt u vandaag en enkel vandaag een uitzonderlijke korting van niet minder dan 70%. U hebt het wel degelijk gehoord: in plaats van 6.000 euro hebt u vandaag dit salon voor 1.800 euro. U twijfelt en de verkoper vertelt nog iets over de speciale leveringsvoorwaarden en u bent verkocht. Een week later ontvangt u een reclamefolder in uw bus van een andere meubelzaak. En daarin ziet U uw lederen salon voor nog een lagere prijs dan de zogenaamd uitzonderlijke promotieprijs die U betaald heeft.
Alert reageren. Wanneer u een koopje wil doen dan moet u zelf op zoek gaan naar het koopje. Een koopje doen vergt heel wat moeite. Promoties die enkel deze dag of week geldig zijn in de regel geen promoties maar komen uit de trukendoos van de gewiekste verkoper.

d) Edelgeachte, ik heet Amina Soluwest en mijn man, Alfred is vorige week gestorven en heeft mij een grote som geld nagelaten. Indien U mij helpt ontvangt U 30% van deze som.
Hoe talrijk zijn de internetgebruikers die op een of ander dag een dergelijke mail hebben gekregen.
Als het geen Nigeriaanse kolonelsweduwen zijn dan zijn het dochters van Zuid-Afrikaanse goudhandelaars of vrouwen van verdwenen belangrijke politici uit een of ander Afrikaans of Zuid-Amerikaans land.
Hun verhaal is erg gelijklopend: om te kunnen beschikken over de hen nagelaten enorme hoeveelheid geld moeten ze een hindernis overwinnen en daarom roepen ze uw hulp in: u moet gewoon een rekening openen en dankzij deze rekening kunnen ze de geldsom het land uitkrijgen. Uiteraard zult U rijkelijk beloond worden voor deze hulp.
Alert reageren. Indien u ingaat op dit soort mail dan wordt U gevraagd een geldsom te storten (bijvoorbeeld om iemand te kunnen omkopen). Vaak wordt ook uw rekeningnummer gevraagd. Eenmaal dat u betaald heeft kunt u ze niet meer bereiken en is het gestorte geld voorgoed verloren.

e) Pas na enkele maanden beseft u dat om de maand een betaling van 98 euro met uw kredietkaart werd verricht! De naam van het bedrijf dat dit bedrag afhoudt komt u niet bekend voor.
Nu bestudeert u de uittreksels van de voorbije maanden en u ontdekt dat iedere maand 98 euro gestort werd op en voor u onbekend nummer van een even onbekende firma. U protesteert bij de uitgever van de kredietkaart. Die antwoordt dat ze niet kunnen ingaan op uw vraag omdat u bij deze site (met inhoud voorbehouden voor volwassenen) een abonnement heeft afgesloten. Sommige sites met expliciete inhoud (porno) laten u gratis of voor een laag bedrag test kijken. Wat u daarbij niet heeft opgemerkt zijn de kleine lettertjes die melden dat u na 15 minuten test kijken automatisch overschakelt op een abonnement. Zelfs als u de pornosite niet meer bezoekt wordt het geld iedere maand van uw kredietkaart afgehouden.
Volgende modus-operandi (werkwijze) heeft niets te maken met de computer maar wordt nog dagelijks gebruikt door criminelen.

f) Onverwacht bellen twee mannen aan en ze vertellen u dat uw dakpannen dringend een reinigingsbeurt nodig hebben. Nu ze er toch zijn kunnen ze de klus meteen klaren voor slechts 500 euro.
U had wel al wat mos bemerkt dat zich tussen de dakpannen begon te nestelen en u had al overwogen om uw dak te laten reinigen. Maar zo meteen? Ze overtuigen u met het argument dat als u meteen 500 euro betaalt zij het werk onmiddellijk zullen uitvoeren en u dadelijk van uw zorgen verlost bent.
Groot is uw verbazing als ze na twee uur reeds klaar zijn en vertrekken. Ze hadden geen speciaal materiaal bij zich, u ziet niet echt een verschil met de toestand voor hun komst. Trouwens, hun bestelwagen droeg geen naam of logo van een bedrijf: het was een gewone witte bestelwagen. En 500 euro voor twee uur werk is toch wel heel veel geld. U hebt het gevoel dat u bedrogen bent. Zelden zult u een goede zaak doen als u iets koopt of bestelt bij iemand die ongevraagd aan uw deur komt aanbellen! Sommigen bieden zich aan om uw oprit te reinigen. Anderen beweren een ongeëvenaard product aan de man te brengen (kooppotten, couverts, stofzuigers enz…) maar later blijkt die vooral ongeëvenaard in prijs te zijn maar van matige kwaliteit. Ook zij die beweren voor het goede doel te werken zijn niet altijd eerlijk. En aan de deur beschikt u niet altijd over de mogelijkheid te controleren of wat verteld wordt ook de waarheid is.
Alert reageren: beslis zelf wanneer u iets wil kopen en vergelijk te prijzen van gekende firma’s. Beslis ook zelf wanneer u een goed doel wil steunen. Er zijn voldoende liefdadigheidsinitiatieven die 100 % bonafide zijn.

10 tips om bedrog te herkennen en te vermijden
1. Wat te mooi is om waar te zijn is meestal niet waar. Niemand wint zomaar een prachtige reis of een superpot. Zelfs indien u het maar al te graag zou geloven: niet doen, het is zuiver bedrog.
2. Wanneer u gevraagd wordt een som geld te betalen voor onduidelijke of onlogische redenen betaal dan niet . Indien u een prijs heeft gewonnen hoeft u daarvoor niet te betalen.
3. Wees extra op uw hoede voor verkopers die zich ongevraagd aan uw deur melden. Ze pakken u in met vlotte, gladde verkooppraatjes en u blijft tot uw spijt achter met een overbodig en veelal te duur product.
4. Vraag de volledige naam van de persoon met wie u spreekt en de firmanaam. Vraag steeds voor uitleg omtrent alles wat niet duidelijk is.
5. Lees altijd de algemene voorwaarden en contracten zorgvuldig na. Neem rustig de tijd, laat u niet opjagen. Vraag eventueel een exemplaar dat u thuis rustig kunt nalezen alvorens het te ondertekenen.
6. Denk tweemaal na alvorens u een koopcontract tekent en teken alleen als u 100% zeker bent van uw aankoop. Wenst u achteraf van uw aankoop af te zien dan zult u meestal een schadevergoeding moeten betalen.
7. Lees ook de kleine lettertjes. Daar staat veelal het belangrijkste in.
8. Wees op uw hoede voor een uitzonderlijk aanbod waarop u onmiddellijk moet ingaan. Zo’n aanbiedingen blijken achteraf helemaal niet uitzonderlijk. Laat u vooral niet onder druk zetten.
9. Durf neen te zeggen. Dit is noch onbeleefd noch ongepast. Als u een aanbod krijgt mag u het altijd weigeren zonder u daarvoor te moeten verontschuldigen.
10. Wanneer u twijfels heeft over de verkoper, het bedrijf of de producten zelf die hij verkoopt koop dan liever niet. Slaap er een nachtje over en win eerst betrouwbaar advies in.

Naar boven

B. OCMW-nieuws

1. Chauffeurs minder-mobielen-centrale (MMC)

Het OCMW is nog altijd op zoek naar chauffeurs voor zijn minder-mobielen-centrale. De MMC vervoert personen die om redenen van leeftijd, handicap, ziekte of om sociale redenen problemen hebben om het klassieke openbaar vervoer te gebruiken. Zegt het u iets om u in te schakelen in de pool van vrijwilligers om met uw eigen wagen inwoners van Lovendegem naar een consultatie of nazorg in de kliniek te brengen of om iemand toe te laten zijn familie te bezoeken of een begrafenis bij te wonen? Voor alle nadere informatie hieromtrent (vergoeding, verzekering, enz…) contacteer Marieke Hugaert (tel. 09/225.56.57).
Zie ook onze OuderenWijzer nr 31.

2. Huisvuilzakken om medische redenen

In de OCMW raad van maandag 25 juli 2011 werd het besluit goedgekeurd waarbij mensen die omwille van medische redenen extra verzorgingsmateriaal gebruiken zoals incontinentiemateriaal, stoma’s, sondes en dus extra gezondheidsafval produceren, jaarlijks een aantal gratis huisvuilzakken kunnen verkrijgen.
Voorwaarden:
- Inwoner van Lovendegem zijn
- Inkomsten: maximum 25.299,79 euro verhoogd met 10% per kind ten laste
- Maximum één bebouwde eigendom bezitten
- Op voorlegging van een medisch attest door de huisarts.
Aanvraag: Sociale dienst van het OCMW (Kasteeldreef 72).
Aantal huisvuilzakken (60 liter): 40 per jaar.

3. Rolstoelgebonden vervoer voor personen met een handicap

In dezelfde OCMW raad werd het reglement goedgekeurd waarbij het OCMW tussenkomt in het sociaal en rolstoelgebonden medisch vervoer waarvoor geen tussenkomst van het ziekenfonds is voorzien.
Doelgroep: een inwoner van Lovendegem die rolstoelgebonden is en die niet zelfstandig in en uit een gewone wagen kan stappen.
Voorwaarden: Zie hiervoor (Huisvuilzakken) 1. t.e.m. 3.
Bewijs: verklaring op eer bij de Sociale Dienst van het OCMW.
Bedrag: tussenkomst van 38 euro per rit ( heen en terug) met een maximum van 10 ritten per persoon/per jaar Nadere info: Marieke Hugaert – Tel. 09/225.56.57.

4. Verwarmingspremie

Stookolie blijft duur en alles laat voorzien dat er voorlopig geen einde komt aan de prijsstijgingen in de energiesector. Maar misschien komt u wel in aanmerking voor een tegemoetkoming onder de vorm van een verwarmingspremie. Die bedraagt op dit ogenblik maximum 210 euro! Het zou zonde zijn er geen gebruik van te maken.
Zie de informatie daaromtrent in onze Ouderenwijzer nr 25.
Alle informatie i.v.m. de verwarmingspremie : OCMW tel. 09/225.56.57.

Naar boven

C. De omnipas 65+

Met deze kaart rijdt u gratis met de bussen en trams van DE LIJN, de MIVB (Brussel) en de TEC (Wallonië). De senioren die gratis op het net van de Brusselse MIVB willen rijden hebben sinds enige tijd ook een MOBIB kaart nodig. Dat is een chipkaart die de papieren vervoerbewijzen vervangt. De MOBIB kaart is vijf jaar geldig. Uw Omnipas 65+ kaart is op het Brusselse vervoersnet alleen geldig in combinatie met de MOBIB kaart. Deze laatste is de voorloper van een chipkaart die later geldig is op alle netten.
Voor een MOBIB kaart kan U terecht in de BOOTIK verkooppunten van de Brusselse vervoersmaatschappij (in de voornaamste Brusselse stations). Neem een pasfoto, je identiteitskaart en vijf euro (waarborg) mee.
Indien u geen MOBIB kaart hebt moet u de rit betalen. Uw Omnipas alleen geeft niet het recht op gratis vervoer in Brussel.

Naar boven