Okra
Okra cirkels

Printversie
  Nr. 03
juli 2014

A. Okra Lovendegem organiseerde boeiende infonamiddag

Op 29 april ll. organiseerde Okra Trefpunt Lovendegem in de gezellige zaal van het Sociaal Huis een boeiende info namiddag in verband met de verkiezingen, zich zo’n 50 senioren en luisterden geboeid naar de uiteenzetting. Terwijl ze in kleine groepjes gingen oefenen werden alvast een gezellige tas koffie en een lekker koekje geserveerd.
Daar we nu toch de mooie raadszaal in gebruik hadden, kwamen na de koffiepauze de mensen van het OCMW/Sociaal Huis aan het woord. Zij gaven ons een zeer deskundige informatie met dia’s over alle taken van hun sociale dienst, specifiek voor senioren. Begrippen zoals de huisvesting in Kerkelare, de poetsdienst voor ouderen of met dienstencheques, de klusjesdienst, pensioendienst, minder mobielen centrale, tal van toelagen, premies en sociale voordelen… het werd allemaal haarfijn uitgelegd en vanuit het publiek mochten ook vragen worden gesteld.
Okra Lovendegem dankt van harte het gemeente personeel dat op méér dan voortreffelijke wijze deze namiddag heeft gebracht.

Naar boven


B. Eerste fietstocht

Op donderdag om 13u.30 startte onze zonnige 1ste fietstocht van 2014 aan het Tempelhof.

Het was terug een succes met niet minder dan 81 inschrijvingen waarvan 56 fietsers.
Eerst was er een verwelkoming van mezelf en een woordje over de veiligheid en de gevaren van de gevaarlijke punten enz…, daarna was er een verwelkoming van onze voorzitter Jacky en een zegening van de fietsers door de proost Daniél. Dan zijn we vertrokken richting Sleidinge waar in de Mithremstraat een valpartij was met de spijtige gevolgen die eindigde in het ziekenhuis, daarna konden we weer koers zetten richting Lembeke waar we even halt hielden aan de bevende hazelaar, dan richting Waarschoot en terug naar onze eindbestemming Tempelhof waar we verwent werden

met een glaasje cava en een lekker vieruurtje met koffiekoeken en koffie er werd nog een beetje nagekaart over onze geslaagde fietstocht waarna iedereen voldaan en tevreden naar huis terugkeerde. Bedankt aan iedereen voor het slagen van deze activiteit en ik verwacht jullie voor de tweede fietstocht op 15 mei naar Bachte-Maria-Leerne.

Julien.

Naar boven

C. Hitte en ozon: wees waakzaam!

Met de eerste hogere lentetemperaturen en de zomer in aantocht waarschuwt de overheid voor ozonpieken en de gevolgen daarvan op de gezondheid. Deze waarschuwing geldt vooral voor kwetsbare doelgroepen waaronder ouderen. Het verouderingsproces gaat immers gepaard met een aantal veranderingen waardoor het lichaam minder goed reageert in geval van hitte. Verder zijn er bijkomende factoren die ouderen gevoeliger maken voor hitte en ozonpieken.

Ouderen lopen extra risico op gezondheidsproblemen door hitte en ozonpieken bij:
• gebruik van medicatie
• chronische hart- en luchtwegenaandoeningen
• verminderde zelfredzaamheid
• sociale isolatie: in geval van nood kan vaak te laat ingegrepen worden
• minder financiële slagkracht: minder goede behuizing, slechte isolatie van de woning.
De hitte kan aanleiding geven tot huiduitslag, uitdroging, hittekrampen, uitputting en zelfs een hitteslag. Veel ozon kan leiden tot kortademigheid, oog- en keelirritatie en hoofdpijn. Voor gevoelige personen kunnen de problemen ernstiger zijn. Kwetsbare groepen zijn: baby’s en kleine kinderen, ouderen, chronisch zieken en sociaal geïsoleerde personen.

Let op oudere familieleden, buren en kennissen,vooral alleenstaande zieken en ouderen
- Let u op bepaalde personen, maar bent u gedurende een bepaalde periode afwezig? Neem in dat geval de nodige voorzorgsmaatregelen.
- Informeer andere personen van uw afwezigheid (buren, familieleden, arts of thuisverpleger) en tracht enkele mensen uit uw omgeving te vinden die uw taak tijdelijk willen overnemen.
- Neemt de persoon medicatie, zorg er dan voor dat die in voldoende hoeveelheid aanwezig is en gemakkelijk bereikbaar is.
- Noteer alle belangrijke informatie over de persoon (in het geval deze toch dringend zou moeten worden opgenomen in een instelling) en leg die informatie op een duidelijk zichtbare plaats (of geef ze aan een persoon die beschikbaar is).
- Maak een lijst met de belangrijke telefoonnummers en plaats een telefoon in de nabijheid.
- Geef een dubbel van de sleutels aan een vertrouwenspersoon: zo kan er steeds iemand binnen in geval van nood.
- Bel regelmatig op een afgesproken tijdstip: dat stelt de persoon die u verzorgt gerust.

Voorzorgsmaatregelen bij hitte en ozon
- Op warme, zonnige zomerdagen is het verstandig zich in de eerste plaats te beschermen tegen de zon en voldoende te drinken.
- Drink vóór u dorst hebt, en meer dan gewoonlijk (water, fruitsap, afgekoelde bouillon…), minstens 1,5 tot 2 liter per dag in rust.
- Vermijd alcoholische dranken (bier, wijn, ...) en cafeïnehoudende dranken (koffie, thee, cola …). Zij verstoren de natuurlijke vochtregulatie van het lichaam.
- Beperk lichamelijke inspanningen (bv. sportactiviteiten) of rust geregeld en drink voldoende (2 tot 4 glazen per uur).
- Blijf binnen, maar houd de zon buiten. In de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
- Zoek de koelte op en/of koel uw lichaam regelmatig af (douche, bad, zwembad…).
- Hou er rekening mee dat een ventilator die de warme lucht doet circuleren weinig of geen verkoeling brengt; een airconditioning doet dat wel.
- Pas uw kleding aan: lichte kleding (katoen), helder van kleur, hoed of petje tegen de zon.
- Bescherm u ook tegen zonnebrand met een zonnecrème.
- Als u bepaalde geneesmiddelen neemt, informeer dan best op voorhand bij uw arts of apotheker of zij een negatief effect kunnen hebben op uw gezondheid gedurende een hitteperiode, en of de dosis aangepast moet worden.

Naar boven


D. Waarom is een elektrische fiets geschikt voor iedereen?

Tot voor kort was een elektrische fiets vooral geliefd bij 50+ers en mensen met kleine fysieke beperkingen . Men blijft mobiel en kan terug grotere afstanden afleggen zonder al te veel moeite. Toch heeft de e-bike alle redenen om ook populair te zijn bij het jongere publiek...

De elektrische fiets maakt verplaatsingen in moeilijkere omstandigheden is terug aangenaam. Wie woont in heuvelachtig terrein kan zich terug verplaatsen zonder al te veel moeite. Tegenwind is geen probleem meer. Woon-werkverkeer tot 15-20km of fietstochtjes van meer dan 50km liggen terug binnen de mogelijkheden van iedereen.

Ook ouders met jonge kinderen op de fiets of in de fietskar ondervinden veel voordelen van een elektrische fiets.
Bovendien is de e-bike ideaal voor mensen met gezondheidsproblemen om mobiel te blijven. Voor senioren is de elektrische fiets een middel voor meer sociaal contact.
Kortom, iedereen heeft baat bij de voordelen van een elektrische fiets.

Enkele tips bij aankoop
Kies de juiste maat voor de fiets. De maat van het kader is zeer belangrijk voor een goede fietshouding. Een foute fietshouding betekent meer belasting voor je gewrichten en is daarom veel vermoeiender. Laat je deskundig adviseren bij het kiezen van de juiste framemaat. Over het algemeen gaat men ervan uit dat je zittend op het zadel, met de tenen bij de grond moet kunnen en dat je knieën tijdens het fietsen licht gebogen zijn.
De batterij is het belangrijkste onderdeel van de elektrische fiets. De capaciteit ervan is één van de belangrijkste graadmeters voor de actieradius. Hoe hoger het Wh, hoe verder je kan fietsen op één batterijlading.
De capaciteit van de batterij hangt af van de elektrische spanning in voltage (V) en de inhoud ervan in ampère per uur (Ah). Deze waarden vormen gecombineerd het wattage per uur (Wh).
De werkelijke actieradius hangt af van veel factoren o.a. de bandenspanning (met harde banden heb je minder weerstand), het gewicht van de fietser en bagage (hoe zwaarder, hoe lager de actieradius), al dan niet tegenwind, de staat van het wegdek (bij een vlak wegdek is de weerstand kleiner dan bij een hobbelig of zanderig wegdek), de staat van de batterij (met een nieuwe batterij lever je betere prestaties en rij je dus verder), het gebruik en snelheid (fiets je met weinig ondersteuning en lagere snelheid dan gaat de batterij langer mee dan wanneer je aan maximale snelheid fietst en met volle ondersteuning).
Ook de versnellingen maken het fietsen makkelijker. Met hetzelfde aantal trapbewegingen kun je sneller of langzamer fietsen. Dit bepaalt niet alleen de snelheid, maar dit heeft ook een invloed op de trapondersteuning en dus op het verbruik van de batterij en op de actieradius.
Andere belangrijke keuze-elementen zijn o.a. een instelbare vering in de voorvork of zadelpen, stand-licht functie van het licht als je even stilstaat, verstelbaar stuur, montage van fietsaccessoires bijv. kinderzitje, parkeren van de fiets op de standaard, opladen van de batterij, betrouwbare remmen, lekvrije banden.
Vele factoren bepalen dus wat voor jou de ideale fiets is.

Advies
In de Thuiszorgwinkel staan wij met vakkundig geschoold en technisch onderlegd personeel klaar om jou te adviseren in je keuze.
Kom langs in één van onze winkels en maak kennis met ons gamma elektrische fietsen en accessoires. Bovendien ka
n je achteraf ook bij ons terecht voor onderhoud.
Binnenkort rij ook jij altijd met de wind in de rug!

Naar boven

E. Meer moet dat niet zijn

Azijn is niet alleen goed voor ontkalken en lekkere dressings!

M A A R

* Azijn doodt gras en onkruid op tuinpaadjes, opritten enz. ...door azijn onverdund op die plekken te gieten of te spuiten.
* Uw rododendrons, gardenia's, of azalea's zullen er voordeel van hebben als u het zuurgehalte van de grond verhoogt, door rondom deze planten regelmatig water te sprenkelen (niet gieten), gemengd met een klein scheutje azijn.
* Om mieren te weg te krijgen, sproei dan azijn rondom de plekken waar mieren zitten.
* Om chroom van je auto en/of motor te laten blinken… Poetsen met onverdund azijn!
* Om slechte geur uit de hondenvacht te krijgen. De vacht insmeren met onverdunde azijn, daarna spoelen!
* Azijn houdt ook katten weg! Azijn sprenkelen op de plekken waar je de kat niet wilt hebben.
* Azijn voorkomt dat honden bij/aan hun oren krabben, inwrijven met een in verdunde azijn gedrenkte zachte doek.
* Kippen pikken elkaar niet meer als je azijn in het drinkwater doet.
* Azijn frist uw groenten op. Laat slap geworden groenten (bijv. sla) trekken in water met een eetlepel azijn. Bijkomend voordeel ervan is dat de kleine hoeveelheid azijn uw spijsvertering sterk zal verbeteren!
* Eitjes zijn lekkerder als je twee eetlepels azijn bij het kookwater doet dit voorkomt ook dat ze breken.
* Een bijen- of kwallensteek aanstippen met azijn, dat verzacht de pijn.
* Als je door de zon verbrand bent verzacht azijn ook je huid! Is dàt het geval, dan de huid regelmatig lichtjes inwrijven met azijn.
* Azijn voorkomt roos als je je haar na het wassen spoelt met een eetlepel azijn (per 2 kopjes warm water)
* Een pijnlijke keel? Doe een theelepeltje azijn in een glas water, daarmee gorgelen en spoelen….(werkt verzachtend!)
* Azijn werkt óók als geurvreter voor bijv. het keukenafvoerputje, giet er minstens een keer per week een kopje azijn door, ½ uurtje laten staan, daarna koud water erdoor laten lopen.
* Maakt houten snijborden schoon en desinfekteert ze, hiervoor onverdunde azijn gebruiken.
* Verwijdert fruitvlekken van handen….. handen inwrijven met azijn.
* Verwijdert vet en geurtjes van borden, een eetlepel azijn bij het afwaswater doen
* Maakt de theepot schoon, een mengsel van heet water en azijn maken, en de bruine aanslag verdwijnt!
* Verfrist brooddozen: een stukje brood met azijn erop in de brooddoos doen, dan een nachtje laten liggen.
* Maakt je koelkast schoon met een oplossing van ½ water ½ azijn.
* Maakt afvoeren schoon, een handvol soda (kristallen) in een ½ kopje azijn, dan met heet water doorspoelen. Kan ook als volgt,afvoeren zijn schoon te maken door ijsblokjes van azijn te gebruiken. Gooi ze in de afvoer, daarna met koud water naspoelen!
* Jampotten of glazen potten kun je schoonmaken en opfrissen voor hergebruik, met azijn.
* Maak je vaatwasser schoon door er eens per maand een kopje azijn in te doen en een ronde te laten (af)wassen, hierdoor wordt de machine van binnen schoongemaakt. Door de azijn zal uw afwasmachine ook veel frisser gaan ruiken.
* Inox kun je schoonmaken met een vochtige doek met azijn.
* Maakt porselein en fijne glazen schoon, één kopje azijn per spoelbak met water. Voorzichtig porselein en glazen erin doen en daarna laten drogen aan de lucht.
* Verwijdert vlekken uit potten en pannen. Potten en pannen vullen met een mengsel van 3 eetlepels azijn op een ½ liter water, laten koken tot het vuil oplost, dan wegvegen.
* Lost roest op metaal op! In onverdunde azijn laten weken!
* Verwijdert kookgeurtjes, hiervoor een pannetje water met azijn laten verdampen op de warmte-bron (de plaat).
* Ontstopt je stoomstrijkijzer. Een mengsel maken van evenveel azijn als water. In het reservoir doen, op volle stoom zetten, 5 minuten laten staan in verticale positie, uitschakelen, laten afkoelen, dan zal alle losse (kalk)-‘aanslag’ eruit komen.
* Een verbrande hardmetalen kookplaat kun je schoonmaken met evenveel azijn als water. Water in een kookpan heet opwarmen, deze oplossing op de kookplaat gieten, even laten inwerken, vervolgens zijn donkere of ingebrande vlekken te verwijderen.
* Verwijdert pluisjes op kleren, door een half kopje azijn aan het spoelwater toe te voegen.
* Voorkomt dat kleuren uitlopen in de was. Eerst nieuwe kleren in met water verdunde azijn doen voor je ze wast. Nieuwe kleren voor de eerste wasbeurt 24 uur in een teil of emmer met azijnwater zetten, is een uitstekend middel voor kleurvastheid. Maakt kleuren weer levendig! (fleurt op!)
* Azijn verfrist je wasmachine. Vul om de zes maanden het wasbakje met een kopje azijn en laat de machine een gewone ronde draaien zònder was.
Lost alle zeepresten op!
Bij verschillende wasbeurten met vlekken… Doe een ½ kopje azijn in het spoelbakje van je wasmachine.
* Verwijderen van vet op suède, doe wat azijn op een tandenborstel en wrijf voorzichtig over de vlek.
* Verwijdert hardnekkige vlekken… voorzichtig met azijn wrijven op fruit-, jam-, mosterd-, koffie- en theevlekken, daarna normaal wassen.
* Verwijdert sigaretten/sigaren-geur uit kleren, doe een kopje azijn bij een bad vol heet water, hang de kleren erboven.
* Verwijdert (afneembare) stickers, een paar keer inwrijven met azijn, laten weken, daarna afwassen.
* Maakt brillen schoon, elk bril-glas met een drupje azijn schoonmaken.
* Verfrist snijbloemen, twee eetlepels azijn en één eetlepel suiker per ¼ liter water.

Naar boven

F. Wachten op sociale woning?

Voortaan na 4 jaar recht op huurpremie

Vanaf 1 mei 2014 krijgt iedereen die 4 jaar of langer moet wachten op een sociale woning een huurpremie van 120 euro plus 20 euro per kind. Deze premie moet hen helpen om op de private markt een goede huurwoning te vinden. Tot nog toe moesten kandidaat-huurders 5 jaar wachten op de premie. De nieuwe groep van potentieel rechthebbenden zal automatisch een aanvraagformulier ontvangen.
De doelgroep van de huurpremie wordt dus uitgebreid. Dit komt doordat de wachttijd van ononderbroken inschrijving bij een sociale huisvestingsmaatschappij die actief is in de gemeente waar men gedomicilieerd is, teruggebracht wordt van 5 naar 4 jaar. Andere voorwaarden waaraan een kandidaat moet voldoen om de huurpremie te ontvangen, zijn de volgende:
1. Hij moet een woning als hoofdverblijfplaats huren in het Vlaamse Gewest. 2. De huidige woning van de kandidaat-huurder moet conform de normen in de Vlaamse wooncode zijn. 3. De huurprijs mag een maximaal bedrag niet overschrijden. 4. Het inkomen van de kandidaat-huurder mag een maximaal bedrag niet overschrijden.
Daarnaast worden vanaf 1 mei 2014 ook deze maximumhuurprijzen verhoogd. Tot nu toe kreeg je enkel een premie als je huurde onder de 560 euro per maand. Per persoon ten laste kwam daar 38,5 euro bij. Dat wordt nu 67,5 euro per persoon, en dit tot maximaal 4 personen.
In gebieden met hoge huurprijzen - de Vlaamse rand rond Brussel, de centrumsteden of de gemeenten rond Gent en Antwerpen - wordt dat plafond met nog eens 10 procent opgetrokken. In diezelfde gebieden worden de uitgekeerde premies ook 10 procent hoger.
De huurpremie wordt voortaan jaarlijks geïndexeerd en maandelijks uitbetaald in plaats van om de drie maanden.
Sinds 2007 bestaan er ook huursubsidies waarmee huurders met een laag inkomen die in een slechte woning huizen een betere woonst kunnen huren. Dat systeem wordt afgesteld op dat van de huurpremie. De geleidelijke vermindering van de subsidie en de beperking in de tijd vallen weg. Het bedrag van de huursubsidie wordt 1/3 van de huurprijs, met een maximum van 120 euro dat kan verhoogd worden met 20 euro per persoon ten laste. Wie zo'n huursubsidie wil, zal zich voortaan wel moeten inschrijven voor een sociale woning.

Bron: vlaamse OUDERENraad

Naar boven

G. Gezonde maaltijd
Varkensvlees wordt dikwijls onterecht bestempeld als vet en calorierijk. Kan je ook licht en gezond koken met varkensvlees? Absoluut. En zelfs zonder te moeten inboeten op veelzijdigheid, tijd en smaak.

Verrassend mager varkensvlees
In een gezonde voeding gaat de voorkeur naar mager en halfvet vlees met maximaal 10 g vet per 100 g. Verschillende stukken van het varken vallen ruimschoots binnen deze gezonde criteria. Een varkenshaasje en een varkensmignonnette zijn zeer mager. Zij bevatten nauwelijks 2 g vet per 100 g.

Dat is vergelijkbaar met een kipfilet en een magere biefstuk. Een varkenslapje, mager varkensstoofvlees en een magere varkenskotelet bevatten ook minder dan 10 g vet per 100 g. Een spieringkotelet, spek en varkensgehakt bevatten meer vet. Wissel vettere soorten geregeld af met magere soorten. Snij overtollig vet eventueel weg na de bereiding. Naarmate varkensvlees minder vet bevat, bevat het ook minder verzadigd vet. Mager varkensvlees is arm aan verzadigd vet.

Veel voedingsstoffen voor weinig calorieën
Varkensvlees is een goede bron van eiwitten (belangrijke onderhoudsmaterialen voor het lichaam en de spieren), vitaminen B1, B3, B6 en B12, van het mineraal zink en in mindere mate van ijzer. Ijzer helpt bij het zuurstoftransport in het lichaam en de stofwisseling. Wie ijzer tekort heeft, is sneller vermoeid. Zink neemt deel aan verschillende stofwisselingsprocessen (o.a. de eiwitsynthese) en draagt ook bij tot de normale werking van het immuunsysteem maar ook tot de instandhouding van gezond haar, gezonde nagels en een gezonde huid. Vitamine B12 zit van nature enkel in dierlijke producten en draagt bij tot de vorming van rode bloedcellen en de normale werking van het zenuwstelsel en onze weerstand. Een belangrijk aandachtspunt bij ouderen. In tegenstelling tot ander vlees is varkensvlees ook een goede bron van vitamine B1.

Voedingsstoffen in een goed opneembare vorm
Varkensvlees biedt deze voedingsstoffen van nature aan in een gemakkelijk opneembare vorm. Dit in tegenstelling tot veel plantaardige voedingsmiddelen. De ijzerabsorptie bedraagt gemiddeld 25 % uit vlees en minder dan 10 % uit plantaardige voedingsmiddelen. Een kleine hoeveelheid vlees toevoegen aan een groente- of granenschotel verbetert de algemene opname van ijzer. Een ijzer- en zinktekort kan in alle leeftijdsgroepen optreden. Opgroeiende kinderen, jongeren, jonge en zwangere vrouwen, vegetariërs en veganisten lopen meer kans.

Wat met cholesterol in varkensvlees?
Varkensvlees bevat niet meer cholesterol dan andere vleessoorten (50-70 mg per 100 g). Alleen in orgaanvlees of vleesproducten waarin orgaanvlees zoals lever is verwerkt, vind je meer cholesterol. Er wordt aangeraden om per dag niet meer dan 300 mg cholesterol in te nemen via de voeding.

Gezond bereiden
Vers varkensvlees bevat van nature weinig zout, een gezonde voedingstroef. Kruid het vlees net voor het in de pan gaat. Gebruik in plaats van zout eens andere smaakmakers zoals peper, verse kruiden, specerijen, ui, look, citroen. Een vleugje nootmuskaat ondersteunt goed de smaak van varkensvlees. Neem niet meer vetstof dan nodig en zorg dat de vetstof voldoende heet is alvorens het vlees in de pan te doen. Zo niet schroeit het vlees niet snel genoeg dicht, neemt het extra vet op en verliest het aan smaak. Let erop dat het vlees niet aanbrandt. Voorkom zwarte randjes. Gepaneerd vlees neemt meer vet op tijdens de bereiding dan niet-gepaneerd vlees. Andere vetarme bereidingsmogelijkheden zijn laten garen in papillot met groenten en kruiden in aluminiumfolie, grillen of wokken. Serveer bij een mals en sappig stukje varkensvlees veel groenten en gekookte aardappelen of volkoren graanproducten en wees matig met saus.

Naar boven

H. Maandelijkse 4de donderdag kaartingen voortaan op 4de woensdag van de maand

Omdat de opkomst voor de kaartingen op de 4de donderdag niet denderend was, is er na overleg besloten de kaartdagen aan te passen naar de 4de woensdag.

Om de zaal ’s morgens klaar te zetten en de dranken tijdig koel te krijgen, en na de kaarting nog volledig op ruimen, steken de mensen van het bestuur daar heel wat tijd in.

Het is dan altijd prettig als ze voor hun gepresteerde werk heel wat kaarters op deze activiteit zien afkomen.

Iedereen is er welkom.

Naar boven

I. Komende Okra activiteiten

JULI 2014
Donderdag 3 juli: dagfietstocht
Dinsdag 8 juli: kaarting Tempelhof
Donderdag 17 juli: fietstocht
Woensdag: 23 juli: kaarting Tempelhof

AUGUSTUS 2014
Donderdag 7 augustus: Gemeentekermis - Seniorennamiddag
Dinsdag 12 augustus: kaarting Tempelhof
Donderdag 14 augustus: fietstocht
Woensdag 27 augustus: kaarting Tempelhof

SEPTEMBER 2014
Maandag 1 september: wandeling
Maandag 8 september: wandeling
Dinsdag 9 september: kaarting Tempelhof
Donderdag 11 september, Regiobedevaart
Maandag 15 september: wandeling
Donderdag 25 september: laatste fietstocht
Maandag 22 september: wandeling
Woensdag 24 september: kaarting Tempelhof
Maandag 29 september: wandeling

Naar boven