Okra
Okra cirkels

Printversie
  Nr. 03

 

juli 2015


A. Eerste fietstocht van het nieuw seizoen

Op dinsdag 21 april 2015 gaf Okra Trefpunt Lovendegem het startschot voor zijn eerste fietstocht. Even voor 13u30 kwamen de fietsers bij bosjes aangereden. Onder een stralende zon verwelkomde voorzitter Jacky Wulgaert een groep van maar liefst 53 sportievelingen. Hij gaf hen eerst nog wat goede raad voor een veilige tocht.. Ook de hulp van hierboven werd gevraagd door de deelnemers eerst te laten zegenen door pastoor Daniël. Na een passend gebed en de zegen ging de tocht van start.
Ondertussen waren de tafels in het Tempelhof mooi klaargezet voor een gezellige koffietafel. Wie niet kon of wilde meefietsen kon om 14u30 koffie komen drinken en daarbovenop een zak heerlijke oliebollen krijgen. Maar eerst werd iedereen verwend met een fris glaasje Cava. Daarna kwamen de geuren van een vers kopje koffie en de suiker zoete oliebollen algauw de zaal vullen. Heerlijk smullen met 25 niet-fietsers. Stip om 15u30 waren alle fietsers terug. Met een gezonde blos op het gelaat parkeerden ze hun “stalen ros” en kwamen ook meegenieten van de Cava en daarna de warme koffie en de super lekkere oliebollen. Het werd een heel gezellige bedoening. Er waren ook nog andere drankjes te verkrijgen zodat de mensen nog wat konden babbelen en ronduit vertellen over de voorbije mooie rit.
Het startschot van de eerste fietstocht was dus in ieder geval een schot in de roos!
Voor het verslag, Linda Dobbelaere
Naar boven

B. 5-daagse reis naar Traben-Trarbach aan de Moezel

Op maandagmorgen 4 mei om 6u30 stipt vertrok een bus met 46 Okra-reizigers met bestemming: Duitsland, aan de oevers van de Moezel, met name het prachtige Traben-Trarbach.
Na een tussenstop voor koffie en ev. sanitair, kwamen we toe aan Central Hotel in hartje Traben-Trarbach. Enkele stoere mannen zorgden voor de bagage en ondertussen mocht iedereen onmiddellijk naar het restaurant voor een welkomstdrink en een hartige soep met broodjesmaaltijd. Het 3-gangen-menu was voorzien voor ’s avonds. De eerste namiddag was iedereen vrij om de valiezen uit te pakken, een eerste verkenning van de omgeving te doen of te genieten van een drankje op het zonovergoten terras van het hotel.

Op de tweede dag scheepten we rond 10u in op de boot ”Romantica” voor een tocht op de Moezel tot in Bernkastel Kues. We vergaapten ons aan de duizenden en duizenden wijnstokken op de hellingen van de vallei. Maar ook de lieflijke dorpjes met hun typische kerkjes gingen niet aan ons oog voorbij.
Er werden dan ook talrijke foto’s genomen. In Bernkastel-Kues waren we enkele uurtjes vrij. Het weer was toen super goed en we konden in alle vrijheid genieten van de historische, schilderachtige binnenstad. Daarna zetten we koers naar Kloster Maachern. Daar bezochten we het speelgoed- en poppenmuseum, een ikonenmuseum en een Klosterladen waar je de plaatselijk gemaakte natuurproducten kan kopen zoals likeuren, fijne oliën, wijnen en nog andere artisanale producten. Je vindt er ook nog een mooie Mariakapel met crypte. Naast een grote fraaie tuin kan je ook uit gebreid terrassen.
Dag drie bracht ons naar de ondergrondse wijnkelders van Traben-Trarbach. Aangezien Traben-Trarbach direct na Bordeaux, de grootste wijnhandelsstad van Europa was, werden in de tweede helft van de 19de eeuw, de kelders van het stadje, zoals in geen enkele andere moezelgemeente, vergroot en onderkelderd. Een Nederlandstalige gids bracht ons een spannende ondergrondse ontdedekkingstocht met verhalen over de wijnbouw en de historische wijnproductie. We leerden en zagen hoe ambachtelijk en met welke oude werktuigen en latere machines, de wijn werd gemaakt en bewaard. In de namiddag konden we kiezen tussen een wandeling naar die Grevenburg Burgschenke, de overgebleven ruïnes van een kasteel. Het was wel even stevig klimmen maar de zichten op de Moezelvallei onderweg waren indrukwekkend mooi!
De niet-wandelaars konden wat vrije tijd nemen in het dorp, maar daarna kwamen we allemaal samen om te genieten van een heerlijk taartenbuffet in het hotel. De uitbaters van het hotel zelf, met “oma” op kop waren al van ’s morgens 6u begonnen om al die lekkere taarten te bakken. Heerlijk smullen! En… a volonté! En alsof het nog niet genoeg was, kregen we ’s avonds een wijnproefavond in Kröv. Maar liefst 10 soorten wijn mochten we proeven. Daarbij kregen we een deskundige uitleg van Rainer Beitzel, van het gelijknamig wijnhuis Rainer Beitzel uit Kröv. Hoe meer proevertjes, hoe luider de gesprekken werden! Maar we hadden een super Bob want we waren gekomen met de bus.

Dag vier werd een daguitstap naar Burg Eltz. Een Nederlandstalige gids gaf ons een geleid bezoek aan de burcht. De meer dan 850 jaar oude burcht staat op een steile rots in het midden van een zijdal van de Moezel, omgeven door een prachtig oorspronkelijk landschap. Door slimme diplomatie heeft Burcht Eltz de eeuwen onbeschadigd overleefd en behoort daarmee tot de weinige nooit vernielde kastelen in Europa.

Dag vijf, de laatste dag bracht ons na het afscheid van het hotel, nog naar Vianden in Luxemburg. Via de mooie route, bezaaid met prachtige landschappen, hadden we een laatste bezoek aan de waterkrachtcentrale de Societé Electrique de l'Our. Het middagmaal kregen we geserveerd in restaurant Belle-Vue in Vianden. Daarna ging het huiswaarts na nog een allerlaatste stop voor een broodjesmaaltijd in Intermezzo in Lede. Aan de sporthal van Lovendegem werd dan afscheid genomen. Het was een prachtige reis, een ganse week mooi weer en alles was naar wens verlopen.
Waar gaan we over twee jaar naartoe?
Verslag: Linda Dobbelaere
Naar boven

C. Mooie daguitstap met Okra Lovendegem naar onze Noorderburen in Nederland
Okra Lovendegem heeft een succesvolle traditie wat betreft daguitstappen. Op dinsdag 2 juni was dit niet anders. Zoals altijd vertrokken we heel stipt met de bus en zetten koers naar Leerdam. De weergoden liet het een beetje afweten want we zagen geen zon. Er was een flinke wind maar…we hielden het de hele dag droog! Er werd natuurlijk gestopt voor een heerlijke tas koffie of een frisdrankje en een sanitaire behoefte. De Tulip Inn in Meerkerk was daartoe een ideale locatie. Daarna ging het in één ruk naar Leerdam.
Daar lag een mooie grote boot op ons te wachten voor een twee uur durende rondvaart met lunch aan boord. Dat zag er veel belovend uit. En dat was het ook. We installeerden ons knus aan boord van de “Kroon van Leerdam”. Voor de lunch kregen we de verrassing van ons leven. Plots toverde het personeel een rijkelijk gevuld buffet tevoorschijn. Vanuit de buik van het schip kwam het zomaar naar boven geschoven. We mochten kiezen uit een rijke variëteit van broodjes, vlees en kaas, groenten, sausjes ….te veel om op te noemen. En het was à volonté.
We aten ons buikje rond en genoten ondertussen van de mooie plekjes aan de oevers van het water. Na de rondvaart brachten we een bezoek aan de nabij gelegen glasblazerij. Leerdam wordt ook wel glasstad genoemd. Dat komt door dhr. P.M. Cochius , vroeger directeur van de Leerdamse Glasfabriek. Hij wilde goed en betaalbaar ontworpen glaswerk op de markt brengen,in plaats van karakterloze stukken. En dat is gelukt.
In de Glasblazerij wordt nog elke dag prachtig glas gemaakt. Dat konden we met eigen ogen vaststellen. Enkele echte vaklui demonstreerden hoe ze uit een heel klein bolletje via allerlei procedures van bakken in de oven, draaien, spoelen, blazen, goochelen met allerlei werkmateriaal bijv. een prachtige fruitschaal in glas maakten. Dit vergt echt klasse vakmanschap! In het winkeltje konden we heel mooie glas creaties kopen en ook nog even verpozen in de bar. Want na de warmte van de ovens van 1000 graden of meer was een frisdrankje meer dan welkom. Zo werd het stilaan avond en tijd om aan ons etentje in Hoogerheide te denken. De bus bracht ons naar het bungalow- en villaparkt Familyland.
In een heel fraai restaurant kregen we een meer dan vlotte en vriendelijke bediening. Het 3-gangen menu was zeker 5 sterren waard! Het smaakte lekker en zo kon iedereen méér dan voldaan huiswaarts keren.
Het was de afsluiter van alweer een heerlijke daguitstap met Okra Lovendegem met speciale dank aan Noël en Hubert die alles vooraf tot in de puntjes hadden georganiseerd.
Tot een volgende!
Naar boven

D.

Recente wetswijzigingen, weetjes en tips
1. Het sociaal akkoord 2015-2016 en de gepensioneerden
Er is geen algemene opslag voor de gepensioneerden
- De doorsnee gepensioneerde krijgt alleen verhoging van vakantiegeld

Wat is de toepassing?

* Op 1-5-2015: voor alle gepensioneerden verhoogt het vakantiegeld met 6,9%.
Voor een gezin wordt dit bruto 893 euro of 56 euro opslag
Voor een alleenstaande wordt dit bruto 714 euro of 46 euro opslag
De sociale partners vroegen aan de regering deze voordelen niet af te romen door hogere belasting.
* Op 1-9-2015: alle minima (= wie geen volledige loopbaan had in één van de 3 stelsels: werknemers, ambtenaren, zelfstandigen) verhogen met 2%
- pensioen ingegaan in 2010 verhoogt met 2%
- pensioen ingegaan voor 1995 verhoogt met 1%
- inkomensgarantie voor ouderen verhoogt met 2%
* Op 1-1-2016: pensioen ingegaan in 2011 verhoogt met 2%
- pensioen ingegaan in 2015 verhoogt met 2%

Bovenstaande gaat over de welvaartsaanpassingen van 319 miljoen in 2015 en dat wordt 627 miljoen euro in 2016. Het minimumpensioen van een werknemer die 45 jaar werkte wordt 1205 euro. De Europese armoedegrens is nu 1047 euro. Dit wordt proportioneel aangepast voor wie minder werkte.

Het minimumpensioen voor een gemengde loopbaan wordt stevig verhoogd met 20%.

Wijzigingen bij De Lijn
Sinds 1 februari 2015 is het nieuw tariefsysteem van De Lijn van kracht. Reizigers betalen voortaan voor 60 minuten onbeperkt rijden, in plaats van voor het aantal zones dat ze willen doorkruisen. Je mag dus een uur lang onbeperkt overstappen op het hele net van De Lijn. Na dat uur mag een reiziger niet meer overstappen, maar kan hij wel zijn rit afmaken (behalve met een SMS-ticket, na 1 uur moet er een nieuw vervoersbewijs aangeschaft worden).
Vanaf 1 februari 2015 zijn er 3 tarieven voor losse vervoerbewijzen:
• Een biljet 3 euro
• Een SMS-ticket 1,80 euro (+ 0,15 euro voor de aanvraag)
• Een lijnkaart 14 euro voor 10 ritten

Je weet het: 65 plus blijft gratis tot 31 augustus 2015.
Vanaf 1 september 2015 geldt voor 65 plussers het volgende
- een jaarabonnement kost 50 euro.
- een jaarabonnement kost 40 euro voor genieters van IGO
Op uw MOBIB-kaart wordt dit opgeladen. Hoe dit concreet zal verlopen is vooralsnog onduidelijk.

Wie recht heeft op een Tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden (THAB) behoudt het recht op een gratis abonnement! De FOD Sociale Zekerheid stuurt de gegevens van deze rechthebbenden vanaf 1 maart 2015 via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid door naar De Lijn. Het is dus niet nodig hiervoor een attest te vragen.

Ouderen die zich voor hun 65ste verjaardag inschreven bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap of een Tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden (THAB) ontvangen, worden door De Lijn beschouwd als persoon met een handicap. Voor de andere 65-plussers met een beperking is er nog geen oplossing. De Vlaamse Ouderenraad bezorgde in dit verband een advies aan de Vlaamse regering.

Wie niet zo veel tram of bus neemt is goedkoper gediend met een 10-rittenkaart die 14 euro kost en onbeperkt geldig is.
In de meeste krantenwinkels is die kaart te koop.
Tip: koop nooit een busticket op de bus of tram: daar betaal je 3 euro voor een enkele rit.
Intussen verschraalt het aanbod:
- op zondag rijden geen bussen meer vóór 10 uur en na 19 uur
- vanaf 1 mei 2015 komt er een nieuwe regeling met minder aanbod en worden de boekjes met de dienstregelingen waarschijnlijk afgeschaft en zal je je plan moeten trekken langs internet.
De Lijn overlegt nu met de gemeentebesturen over het aanbod in de toekomst.
Het is aangewezen dit snel aan te kaarten op de volgende ouderenadviesraad of de bevoegde schepen te contacteren. De mobiliteit van ouderen mag niet in het gedrang worden gebracht.

Gepensioneerd zijn en nog werken
Vanaf 2015 is er volgende wettelijke regeling:
- 65 jaar zijn of jonger maar met een loopbaan van 45 jaar: onbeperkt cumuleren met pensioen mag
- jonger zijn dan 65 en geen loopbaan van 45 jaar: beperkende cumul mogelijk.

Successierechten worden erfbelasting vanaf 2015

- aangifte nalatenschap: 4 maanden tijd na overlijden
- aangifte moet voortaan altijd ingediend worden naar Vlaamse belastingdienst, Dienst Erfbelasting, Vaartstraat, 16 in 9300 Aalst.
- dus niet meer in registratiekantoor van uw streek.

Renovatiepremie afgeschaft vanaf 2015 en vervangen door vermindering belasting
Voor minstens 10.000 euro renovaties doen aan een woning van minstens 25 jaar oud en een inkomen hebben lager dan 40.600 € (alleenstaande) of 57.990 € (koppel) gaf recht op renovatiepremie. Aanvraag was te doen bij Wonen Vlaanderen.
Wonen Oost-Vlaanderen, VAC - Virginie Lovelinggebouw, Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 92 9000 Gent. E-mail: wonenoost-vlaanderen@rwo.vlaanderen.be - Telefoonnummer: 092762500.

De Vlaamse renovatiepremie wordt een belastingvermindering/ belastingkrediet die u vanaf de zomer van 2015 zult kunnen aanvragen. U doet uw aanvraag bij Wonen-Vlaanderen maar in plaats van uw premie, ontvangt u van hen bij goedkeuring een attest dat u bij uw belastingaangifte voegt. De belastingverminderingl belastingkrediet wordt u dan in 3 schijven toegekend.
De voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze belastingvermindering/ belastingkrediet en de werken waarvoor u deze kunt aanvragen blijven dezelfde als die voor de renovatiepremie. Enkel de manier waarop ze moet worden aangevraagd en wordt uitbetaald wijzigt voor de aanvragen vanaf 1 december 2014.
Indien u van plan was tussen 1 december 2014 en de zomer van 2015 de renovatiepremie aan te vragen, wordt een overgangsregeling uitgewerkt zodat u dit nog steeds kunt doen aan dezelfde voorwaarden. U houdt uw facturen bij en dient dan in de zomer van 2015 uw aanvraag in bij Wonen-Vlaanderen.

Strengere dakisolatienorm voor woningen in Vlaanderen

Vanaf 1 januari 2015 geldt een nieuwe norm voor de dakisolatie voor de woningen in Vlaanderen die gebouwd zijn voor 2006. De nieuwe norm treedt in werking voor alle zelfstandige woningen, zoals studio's, eengezinswoningen en appartementen.
In de praktijk krijgen de eigenaars van zowat 400.000 Vlaamse woningen evenwel nog 5 jaar de tijd om hun dak te isoleren. In eerste instantie krijgt de eigenaar enkel een vermaning.
Maar vanaf 2020 worden er 15 strafpunten toegekend als het dak niet genoeg geïsoleerd is, waardoor de woning ongeschikt kan worden verklaard. Dat ongeschikt verklaren impliceert evenwel niet dat de bewoners uit hun huis worden gezet, wel riskeert de eigenaar een heffing te moeten betalen.
Aandachtspunten bij isolatie:
- Isolatiecoëfficiënt van de isolatie (de À lambda waarde): hoe lager hoe beter het isoleert
- Dikte: hoe dikker hoe beter
- Het isoleren moet heel zorgvuldig gebeuren: perfect aansluiten, geen gaten en aan de warme zijde hermetisch afgesloten worden (aluminiumfolie) tegen condensatie. (tip - voordracht energieker rond energie-premies).

Uitbreiding Uitpas

Vanaf eind februari kunnen lokale besturen en regio's in Vlaanderen instappen in de UITPAS. spaar- en voordeelkaart stimuleert iedereen om meer en anders te participeren aan het ruime vrijetijdsaanbod in cultuur en sport. De gebruiker spaart punten die hij of zij kan omruilen voor voordelen. UITPAS helpt om drempels te verlagen, niet in het minst de financiële drempel waarmee mensen in armoede het lastig hebben.

De UITPAS combineert een voordelenprogramma voor iedereen met financiële kortingen voor mensen in armoede. Zo kunnen ze makkelijker en zonder stigmatisering deelnemen aan het vrijetijdsleven.
Een UITPAS kost 5 euro. Gratis voor mensen met een laag inkomen.

De lokale besturen krijgen met de UITPAS een instrument in handen om werk te maken van een geïntegreerd vrijetijds- en participatiebeleid. Verschillende lokale diensten werken voortdurend samen, het programma en de databank leveren een administratieve vereenvoudiging op in de registratie en tariefberekening en ze geven inzicht in de voorkeuren van de UITPAS-gebruikers. Hierdoor kan het vrijetijdsbeleid op een handige wijze gestuurd worden. Zo kan de UITPAS het sluitstuk worden van een gemeentelijk of regionaal communicatiebeleid.

Lokale besturen kunnen vrijwillig intekenen op het aanbod en krijgen daarvoor bij de opstart ondersteuning en begeleiding vanuit CultuurNet Vlaanderen.
Loopt nu al in Aalst, Lede, Haaltert, Erpe-Mere, Gent.

Sneller een parkeerkaart

Twee voorwaarden: zelfstandig thuis wonen en de adviserende geneesheer van uw ziekenkas geeft zijn akkoord om een rolstoel te kopen (niet huren).
Een looprek, rollator, gehuurde rolstoel tellen niet.
In zo een geval na goedkeuring zorgt uw mutualiteit voor een parkeerkaart zonder andere stappen. Voor alle andere situaties moet je aanvraag doen langs FOD Sociale Zekerheid.

Mantelzorgpremie verleend door gemeente of OCMW

Hoe langer hoe meer: 3 voorwaarden:
- zorgverzekering hebben
- verhoogde tussenkomst RIZIV hebben
- erkend voor 12 punten door FOD Sociale zekerheid. Nagaan voor uw gemeente en goed bij leden bekend maken. Er gaan veel rechten verloren.

Stookoliepremie
Ondanks grote prijsdaling, wordt de premie nog verleend voor maximum 1500 liter per jaar mits vraag binnen 60 dagen na levering.
Vandaag is de premie nog 210 euro voor 1500 liter en 140 euro voor 1000 liter.
Opgelet! De aanvrager moet wel genieten van de verhoogde tegemoetkoming RIZIV.

Een personenalarm
Zeer aangewezen voor oudere en sukkelachtige alleenstaanden. Bij Wit-Geel Kruis te vragen of bij uw OCMW Langs Wit-Geel Kruis en mutualiteit kost de huur per maand 10 euro met voorkeurtarief en 15 euro zonder voorkeurtarief.
Langs uw OCMW is de huurprijs van het apparaatje ongeveer evenveel maar sommige OCMW's verlenen een tussenkomst in de huur, vooral als men een verhoogde tegemoetkoming RIZIV heeft. Vergelijken en bevragen!

Prijsverlaging generische geneesmiddelen
De prijsverlaging van ongeveer 85% van de generische geneesmiddelen is sinds 1 maart 2015 van kracht. Die prijsdaling komt er in het kader van een reeks bezuinigingsmaatregelen in de farmaceutische sector die de federale regering eind vorig jaar goedgekeurd heeft. Het gaat om generische geneesmiddelen die 6 jaar en meer in de RIZIV-referentieterugbetaling zitten. Concreet betekent referentieterugbetaling dat de ziekteverzekering voor een merkgeneesmiddel minder terugbetaalt als er een goedkoper alternatief beschikbaar is.

Bron: Okra Belangenbehartiging

Naar boven

E. Fluovestjes in de auto?

Autobezitters moeten, als ze in een aantal landen op de weg komen, in hun wagen een fluovestje liggen hebben.
Sinds 1 juni 2009 moet het fuovestje in België deel uitmaken van de verplichte uitrusting van de wagen, net als de gevarendriehoek, het verbandkistje en de brandblusser.

Ook in omliggende landen zijn er regels over het fluovestje:
* België, voor alle bestuurders, ook motorrijders;
* Duitsland, voor Duitse bedrijfsvoertuigen;
* Frankrijk, voor alle bestuurders, ook motorrijders én fietsers;
* Italië, voor alle bestuurders, ook motorrijders;
* Luxemburg, voor alle voetgangers op de rijweg, dus ook inzittenden;
* Oostenrijk, voor alle inzittenden, ook motorrijders;
* Spanje, voor alle bestuurders, ook motorrijders.

Wat moet je verder nog weten over de fluovestjes?
* Te gebruiken op alle wegen buiten de bebouwde kom;
* Van zodra de automobilist de auto verlaat en zich op de rijbaan of aan de rand van de rijbaan ophoudt. B v. bij pech;
* Er wordt geen verkeersboete gegeven als je het vestje niet bij hebt als je over de grens gaat of bij een wegcontrole, wel als je het niet gebruikt (behalve in België, Oostenrijk en Portugal);
* De verkeersboetes lopen tussen 25 euro en 300 euro afhankelijk van het land;
* Inzittenden? Hierin voorziet de wet niets speciaals behalve in Bulgarije, Hongarije en Luxemburg.

VAB adviseert de passagiers die geen veiligheidsvestje dragen zich veilig op te stellen ver van de weg. Het is raadzaam een tweede veiligheidshesje te voorzien wanneer je regelmatig een passagier meeneemt; * Kleuren: geelgroen of oranje.
Let op de vermelding EN471 op het etiket want dan voldoet je vestje aan de Europese veiligheidsnormen.

Naar boven

F. Aanrader door Ambulancediensten

Als medewerker van ambulancediensten, vinden wij meestal een GSM bij het slachtoffer. Heel gemakkelijk als wij op zoek moeten naar gegevens van partner, ouders, of contactpersoon. Maar dit neemt veel tijd in beslag.
Als ambulanciers is dit dikwijls een gespreksonderwerp geweest, en zijn ze zo tot een slimme oplossing gekomen. De zgn. “ICE” code, “ICE” is ondertussen al internationaal erkend als afkorting.

Zo is er nu een standaardnaam die verwijst naar een contactpersoon voor noodgevallen. Als iedereen in zijn GSM een adres creëert onder de naam “ICE” (= In Case of Emergency). Onder deze naam sla je het telefoonnummer op van de persoon die geïnformeerd moet worden in geval van nood. Met deze codeletters weten politie, ambulanciers, dokters, enz… steeds wie ze moeten contacteren.

Indien u meerdere nummers wil opslaan, maak dan gebruik van de namen ICE1, ICE2, …
’t Is gemakkelijk te realiseren, kost niets en kan zeker een verschil maken als het snel moet gaan in noodgevallen. Men kan ook ingeven ICE_partner, ICE_zoon, ICE_dochter.

TIP: Creëer nu meteen één of meerdere ICE-adressen met telefoonnummer in je GSM.

Naar boven

G. Komende Okra-activiteiten

Juli 2015
Dinsdag 14 juli: kaarting in Tempelhof
Donderdag 16 juli: fietstocht
Woensdag 22 juli: kaarting Tempelhof

Augustus 2015
Dinsdag 11 augustus: Kaarting in Tempelhof
Donderdag 20 augustus: busuitstap, opnames Blokken bijwonen
Woensdag 26 augustus: Kaarting in Tempelhof
Donderdag 27 augustus: fietstocht

September 2015

Maandag 7 september: wandeling
Dinsdag 8 september: Kaarting in Tempelhof
Dinsdag 8 september: Okra Academie Gent
Donderdag 10 september: Regiobedevaart
Maandag 14 september: wandeling
Maandag 21 september: wandeling
Woensdag 23 september: Kaarting in Tempelhof
Donderdag 24 september: Laatste fietstocht
Dinsdag 29 september: Okra Academie Eeklo: Mozart – Ster van een wonderkind – Jos Meersman

Info wandelingen of fietstochten:

Daniël Locy, tel.: 09 372 79 71 - GSM: 0478 68 05 27
Info kaartingen:
Jacky Wulgaert, tel.: 09 372 98 75

Naar boven