Okra
Okra cirkels

Printversie
  Nr. 1

 

januari 2017


A. Een nieuwjaarswens

Alweer een nieuw jaar
Valt het mee of wordt het zwaar?
Een vrolijk en gelukkig jaar
Zonder zorgen weliswaar
Dat wensen we elkaar
Het wordt een nieuw begin
We vliegen er weer eens in
Met nieuwe moed
Met geluk en voorspoed
Gezond en vrolijk
Zien we 2017 tegemoet!

Uw Okra Bestuur wenst jullie een goede gezondheid, en bergen van geluk
Voorzien van véél gezelligheid, een héél jaar aan een stuk


Naar boven

B. OKRA Lovendegem organiseert 2-daagse reis naar de kerstmarkten van Trier en Hasselt

Woensdag 14 december, ’s morgens vroeg, stonden 41 Okra-reizigers klaar om te vertrekken voor een tweedaagse reis. Er was gekozen voor een bezoek aan de kerstmarkt in Trier en de dag daarop in Hasselt.
Ondanks wat klein file leed verliep de tocht rimpelloos en onze chauffeur Marc bracht ons naar een eerste koffiestop in Barchon in Cerexhe-Heuseux.
Daarna zetten we koers naar Trier in Duitsland. In 95 versierde houten marktkramen vonden wij een ruime keuze aan alles wat een gezellige kerstmarkt moet hebben. De eerste dag zat er al gauw op en Marc bracht ons naar het Hotel Vayamundo Ol Fosse d’Outh in Houffalize.
Na een welkomstdrink kregen we een lekker avondmaal onder de vorm van een buffet. Een “slaapmutske” was de afsluiter van een eerste heel mooie dag.
’s Morgens stond het ontbijtbuffet al klaar.
En dan weer de bus in voor een bezoekje aan de chocolaterie Cyril in La Roche-en-Ardenne. Bij Cyril en familie worden sedert 1993 meer dan 100 soorten van de meest fijne artisanale pralines gemaakt, evenals allerlei soorten chocolade tabletten, smeerpasta’s, paaseitjes, Sint-Klaas chocolade, mignonnetten met verpersoonlijkte verpakking.
Afwisselend met videobeelden toverde Cyriel zelf een en ander uit zijn chocolademachines en –vormen. En we mochten van alles proeven! In zijn Winkel-Museum-Hot Chocolate Bar kon je al dat lekkers dan kopen.
Via een rondrit door de prachtigste plekjes in onze Ardennen keerden we terug naar het hotel voor een middagmaal. Daarna hadden we nog een rit naar Hasselt om er het feeërieke Winterwonderland te bezoeken. Daar wachtte ons de Wonderlijke wereld van IJssculpturen, de grootste verlichte kerstbal en het grootste verlichte cadeau van de Benelux, het huis van de Kerstman, een mooie kerststal, De Brasserie Spiegeltent en de talrijke prachtige chalets met alles wat een kerstmarkt tot een feest maakt.

Na een stop in Hamme voor een broodjesmaaltijd in Den Otter keerden we huiswaarts. Het zat erop maar het was schitterend goed geweest met speciale dank aan onze penningmeester Hubert en mede-voorzitter Noël voor de puike organisatie van deze geweldige tweedaagse!.
En ook een welgemeende dank aan Marc de chauffeur door wie het zo aangenaam reizen was.
Verslag: Linda Dobbelaere
Naar boven

C. Dit riskeer je als je te laat naar de autokeuring gaat

Je ‘vergeet’ om tijdig met je wagen naar de autokeuring te gaan. Moet je dan een boete betalen?

Welke andere risico’s loop je?
Je moet je wagen jaarlijks laten keuren nadat het voertuig ouder is dan vier jaar. Op het keuringsbewijs dat je dan krijgt staat een geldigheidsdatum. Het is belangrijk voor het verstrijken van die datum opnieuw naar de keuring te gaan. Wat gebeurt er als je dat niet doet?

Je betaalt een toeslag
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (7 tot 27 euro). Ingeval je kan aantonen dat je door een overmachtssituatie niet tijdig naar de keuring kon gaan, kan je de toeslag laten terugbetalen.

Je riskeert een boete
Daarnaast riskeer je een boete te moeten betalen als je gecontroleerd wordt door de politie en geen geldig keuringsbewijs kan voorleggen.

Kan je verzekeraar verhaal uitoefenen?
Als je betrokken raakt bij een ongeval waarvoor je aansprakelijk bent, kan je verzekeraar onder bepaalde voorwaarden verhaal uitoefenen. Hiervoor moet er wel een oorzakelijk verband worden vastgesteld tussen het ongeval en de afwezigheid van een geldig keuringsbewijs. De verzekeraar kan bijvoorbeeld ook geen verhaal uitoefenen als het ongeval gebeurt op het normale traject om je naar de keuring te begeven.
Naar boven

D. Zalm niet langer zo gezond als gedacht

Zalm wordt allerlei goede eigenschappen toegedicht. Zo zou de vis tjokvol omega-3 vetzuren zitten en daardoor een dankbare superfood zijn die onder andere helpt bij het verlagen van de bloeddruk en cholesterol. Toch blijkt uit Brits onderzoek nu dat het percentage van die goede omega-3 de voorbije vijf jaar gehalveerd is in gekweekte zalm.
Het percentage gezonde vetten in zalm daalt in een sneltempo, tot die conclusie kwamen Schotse wetenschappers verbonden aan de Universiteit van Stirling. Hoewel er nog altijd heel wat omega-3 in de vis terug te vinden is, is dat op vijf jaar tijd toch gehalveerd. "Vijf jaar geleden was een portie Atlantische zalm van 130 gram nog goed voor 3,5 gram omega-3. Dat is meteen ook goed voor de wekelijks aanbevolen inname", zegt professor en hoofdauteur Douglas Tocher. "Nu is de hoeveelheid ervan gehalveerd."

Volgens de onderzoekers ligt de oorzaak ervan bij de viskwekerijen. Zo zou vijf jaar geleden nog 80 procent van het voer dat de kweekzalmen kregen uit ansjovis en andere in het wild gevangen vissen met veel omega-3 bestaan. Om overbevissing in de oceanen echter tegen te gaan, veranderden de kwekers het dieet van de zalmen. Het voer bestaat nu voor nog maar 20 procent uit vis, de rest komt van plantaardig voedsel. Dat in combinatie met de stijgende vraag naar zalm, legt steeds meer druk op de kwekerijen.

Op zoek naar andere alternatieven dan? Ook in haring, makreel, forel en sardientjes vind je omega-3 terug. Naast de vis zijn boerenkool, spinazie, tofu, lijnzaad en noten bronnen van het goede vetzuur, zij het weliswaar in mindere mate.


Geef ons nog meer kans om jullie vlug te bereiken:
Wie een mailadres heeft stuur dit even door naar Nicole,
ook jullie telefoonnummer is van belang
Zo kan zij de lijsten vervolledigen: nicole.putman@telenet.be
Naar boven

E. Een kwart van de bestuurders had een groot technisch probleem in de afgelopen 3 jaar

Een nieuwe enquête van het BIVV toont aan dat 60% van de Walen en 40% van de Vlamingen winterbanden gebruikt. Meer dan een derde van de bestuurders denkt er ook aan om een speciaal winteronderhoud te laten doen aan zijn wagen. Sommige mensen bereiden zich dus goed voor op de winter. Daarentegen zijn er anderen die niet bewust bezig zijn met de technische staat van hun voertuig. Nochtans heeft een kwart van de bestuurders de afgelopen 3 jaar een ernstig technisch probleem gehad. Het BIVV en Traxio lanceren daarom vandaag de actie ‘een winter zonder zorgen’.

Om te weten hoe Belgische bestuurders omgaan met de technische staat van hun voertuig, heeft het BIVV een onderzoek gedaan bij een representatieve steekproef van personen die een wagen bezitten.

Resultaten van de enquête
Een derde van de bestuurders laat een speciaal onderhoud doen.
Bijna één op de 4 bevraagde personen (24%) is van plan een speciaal winteronderhoud te laten uitvoeren. 13% heeft dit zelfs al laten doen. In totaal is dus meer dan één bestuurder op 3 (37%) van plan om een speciaal winteronderhoud aan zijn wagen in te plannen. Eén bestuurder op 8 kijkt nooit zijn bandenspanning na.
43% van de bestuurders koopt nieuwe banden wanneer hun garagist dat aanbeveelt. 52% neemt zelf het initiatief om van banden te verwisselen wanneer ze een defect vaststellen. Een aanzienlijk deel van de Belgen is zich dus wel bewust van het belang van de banden. Eén bestuurder op 20 (5%) wacht echter tot de technische controle de banden afkeurt of op een lekke band vooraleer ze te vervangen.
Logischerwijs kennen winterbanden een groter succes in Wallonië dan in Vlaanderen: 60% van de Walen heeft winterbanden, ten opzichte van 40% van de Vlamingen. Het meest verrassende cijfer uit het onderzoek is dat 1 op 3 bestuurders zijn winterbanden zelf oplegt! Daarnaast rijdt ook 1 bestuurder op 100 het hele jaar door met winterbanden. Dit kan negatieve gevolgen hebben op de veiligheid.
Wat de bandenspanning betreft, zijn de cijfers ook eerder onrustwekkend: slechts 21% van de bestuurders volgt het advies van professionals en kijkt de bandenspanning elke maand na. Walen (30%) doen het wat dat betreft iets beter dan Vlamingen (16%). Een kwart (24%) checkt de bandenspanning alleen maar wanneer de banden slap zijn en 1 op de 8 (12%) controleert dit zelfs… nooit!

Een kwart van de bestuurders heeft recent een technisch probleem gehad
1 op 4 bestuurders (26%) heeft in de afgelopen drie jaar een belangrijk technisch probleem gehad. De onderdelen die het vaakst een probleem vormen zijn: de remmen, de batterij en de banden.
Positief punt uit het onderzoek is wel dat de overgrote meerderheid van de bestuurders (93%) van mening is dat de technische staat van hun voertuig belangrijk of zelfs zeer belangrijk is.

De belangrijkste veiligheidselementen van een voertuig
De remmen
De remmen kunnen minder goed gaan werken wanneer ze niet om de 10.000 tot 20.000 km gecontroleerd worden, afhankelijk van de verkeersomstandigheden (stad, autosnelwegen, ...). Met versleten remmen vergroot de stopafstand, met alle gevolgen van dien.
Bron: BIVV


Een wandelaar belt aan bij een boerderij en vraagt;
Ik kom uit de stad en heb enorme trek in een glas verse koemelk.
Kan ik dat hier krijgen?
De boerin: Geen probleem.
Ze gaat naar de stal en komt even later terug met een grote kom dampende koemelk.
Terwijl de wandelaar die gulzig leegdrinkt,
begint de waakhond kwaadaardig te grommen.
Wat heeft die ineens ? vraagt de wandelaar nerveus.
Boerin: hij vindt het nooit leuk als een vreemde uit zijn bak drinkt.
Naar boven

F. 7 tips voor je auto bij sneeuw en ijzel



Niets mooier dan ontwaken onder een sneeuwtapijt… Maar als je met je auto de baan op moet, ben je ongetwijfeld minder enthousiast! Om je te helpen, hebben we een aantal handige tips uit grootmoeders tijd verzameld. Zo verlies je minder tijd en hou je het altijd veilig op de weg.

1. Last van een bevroren slot?
Warm je sleutel op met een aansteker voor je de sleutel in het slot steekt. Of gebruik een antibacteriële handgel.

2. Is je voorruit beslagen?
Gedaan met wrijven met een doek om terug iets te kunnen zien! Deze oplossing laat lelijke sporen achter en helpt bovendien maar tijdelijk. Gebruik een beetje shampoo, glycerine of scheerschuim en breng het aan op de binnenkant van je ruiten. De ruit zal dan niet meer aandampen. Bewaar een flesje in je handschoenenkastje zodat je regelmatig een nieuw laagje kan aanbrengen.

3. Doen je lampen het niet goed meer?

Je lichten kunnen vuil worden door zout, modder of andere viezigheid. Leg er een laagje tandpasta op en wrijf het open met een droge doek. Daarna alleen nog spoelen en afdrogen.

4. Heb je er genoeg van om telkens je ruiten te moeten afkrabben?
Parkeer je auto met je voorruit op het oosten. De zon zal dan bij zonsopgang je voorruit ontdooien. Je kan ook 2 à 3 keer per week je ruiten inwrijven met een doek die je bevochtigt met 90° alcohol. Zo vermijd je dat er een ijslaag op komt ‘s nachts. Andere oplossing: meng ¾ azijn en ¼ water en spray de vloeistof op je autoruiten.

5. Geen antivries meer in je ruitensproeier?
Maak zelf je antivries door 2/3 gedemineraliseerd water te mengen met 1/3 brandspiritus en 2 eetlepels spoelmiddel voor de vaatwasser. Succes gegarandeerd!

6. Wat met je ruitenwissers?
Til je ruitenwissers van de voorruit als je parkeert. Zet ze op 90° en doe er oude sokken over. Zo bescherm je ze tegen de vrieskou.

7. Slippen je wielen als je wegrijdt?
Als je geen 4x4 hebt, kan je gewicht leggen in je koffer om meer grip te krijgen. Of probeer om in tweede versnelling te vertrekken. Omdat je wielen dan niet meteen snel draaien, heb je minder kans op doorslippen.

Naar boven

G. Dit zijn de nieuwe tarieven van de NMBS

De tarieven van spoorwegmaatschappij NMBS stijgen vanaf 1 februari 2017 met gemiddeld 2.93 procent. Dit jaar worden ook populaire producten zoals de Go Pass, de Rail Pass en het seniorenbiljet duurder.

De verhoging komt er door het behalen van de stiptheidsdoelstellingen en is een rechtstreeks gevolg van de sterke evolutie van de gezondheidsindex. De NMBS wijst er ook op dat de exploitatiekosten gestegen zijn (bijvoorbeeld de stijging van de distributiekosten voor elektriciteit).

Vanaf 1 februari 2017 worden de tarieven van onderstaande producten gewijzigd:
• Treinkaart (abonnement): De prijs van de treinkaarten (trajectkaart, schooltreinkaart, halftijdse treinkaart, Railease) stijgt met 3,38 procent.
• Campuskaart: De prijs stijgt met 3,38 procent, opdat deze overeenstemt met die van producten uit hetzelfde segment.
• Standaardbiljet: Gemiddelde stijging van 2,60 procent. De minimumprijs (traject 1-7 km) van een standaardbiljet zal 2,2 euro bedragen voor tweede klasse (stijging met 0,1 euro) en 3,3 euro voor eerste klasse (stijging met 0,1 euro).
• Key Card: Biljet voor tien korte ritten. De prijs stijgt van 21 euro naar 22 euro (komt overeen met de stijging van de minimumprijs van een standaardbiljet).
• Go Pass 1: De prijs van dit product is sinds 2013 niet meer gewijzigd. Voortaan kost deze enkele reis in tweede klasse 6,2 euro ( stijging met 0,2 euro).
• Seniorenbiljet: De prijs van dit product is sinds 2013 niet meer gewijzigd. Voortaan kost dit in tweede klasse 6,2 euro (stijging met 0,2 euro).
• Rail Pass: De prijs van dit product is sinds 2012 niet meer gewijzigd. De tariefaanpassing van dit product (+0.58 procent) is minder dan de stijging van de gezondheidsindex.
Vanaf 1 februari zal de Rail Pass 77 euro kosten voor tien enkele ritten in tweede klasse.
Naar boven

H. OKRA Lovendegem wandelt op 19 december 2016

38 Okra wandelaars hadden hun stevige stappers aangetrokken voor een winterwandeling.
Verschillende straten rond het startpunt aan het Tempelhof waren niet te bewandelen vanwege de grote rioleringswerken. Daar werd dan rekening mee gehouden.
Gelukkig was de Pyramidestraat weer open en zo konden ze wandelen richting Rabot.
Het zacht winterweer was zeker een pluspunt om een wandeling te maken. Het werd een eerder korte tocht want bij de terugkeer rond 16 u. kregen alle sportievelingen een lekkere warme hotdog en een drankje. Ook de niet-wandelaars mochten mee aanschuiven voor een hotdog. Uiteindelijk waren we dan met 57 Okra-leden. Het werd lekker knabbelen en gezellig babbelen
Bestuurslid/organisator Daniël gaf nog wat achtergrond informatie en kondigde aan dat de volgende wandeling op 9 januari is en dat er in het voorjaar ook nog een dagwandling is met 's middags een etentje.

Dat was het voor 2016.
Naar boven

I. Probeer het zelf eens, Steenbolk met prei en witbier

Dagverse steenbolk is een culinaire topper. Steenbolk is een beenvis die behoort tot de orde van de kabeljauwachtigen en familie is van de kabeljauwen.
Ingrediënten: 4 steenbolkfilets van elk 200 g - 8 wit van prei - 1 klontjes boter - 5 cl witbier - 1 eetlepel fijn gehakte platte peterselie - peper en zeezout
Recept
* Snijd het wit van prei in stukjes. Stoof aan in een klontje boter en voeg het witbier toe. Kruid met zout.
* Zet het deksel op de pot en laat de prei 20 minuten stoven op laag vuur. Roer regelmatig.
* Leg de prei in een ovenschotel en spreid uit op de bodem. Leg er de gepeperde en gezouten filets van steenbolk op. Laat 8 minuten garen in de voorverwarmde oven die staat afgesteld op 220°C.
* Haal de vis uit de oven. Leg de visfilets voorzichtig op een warm bord.
* Schep de prei op de borden en leg er de vis op. Bestrooi met de peterselie en serveer.

Bereidingstip
Serveer gekookte aardappeltjes bij deze klassieke ovenschotel van vis met prei.

Zo koop je kwaliteit.
De beste steenbolk koop je van oktober tot februari. In de winkel zijn ze minimaal 20 cm groot.
Lekker klaarmaken
Dagverse steenbolk is een culinaire topper. Het visvlees is fijn van structuur, maar heel fragiel. Steenbolk bak je dan ook best op vel op lage temperatuur of in de oven op lage temperatuur om uiteenvallen van het visvlees te vermijden. Als je ze bakt kan je ze nadien eventueel nog even onder de grill zetten. Het vel is zeer smakelijk en decoratief op het bord.
Naar boven



J. Stoofpot met gesmoord varkenshaasje



Het varkenshaasje is het edelste stukje vlees van het varken uit de binnenzijde van de rug. Het is een langdradige vezelspier met weinig bindweefsel. Een mooi varkenshaasje is lichtjes wit geaderd. Het gemiddelde gewicht van een varkenshaasje ligt tussen de 400 g en 600 g. Reken één varkenshaasje voor 4 personen.

Ingrediënten: 600 g varkenshaasje - 2 preiwitten - 1 bussel wortelen, met loof - 200 g spruitjes - handvol erwtjes, diepvries - 200 ml droge witte wijn - 200 ml (vetarme) kippenbouillon - roze peperbolletjes - boter - peper en zout.

Recept
Maak de prei en wortelen schoon en snijd ze in julienne (lange dunne reepjes).
Verwijder de buitenste blaadjes van de spruiten en snijd het harde uiteinde eraf.
Leg de alle groenten in een grote stoofpot en fruit ze kort aan in een klontje boter. Zorg ervoor dat de groenten niet kleuren. Blus met de witte wijn en de kippenbouillon. Kruid de groenten met peper en zout.

Kruid ook het varkenshaasje met peper en zout, leg het op de groenten en zet het deksel op de kookpot of dek af met aluminiumfolie. Laat 10 tot 15 minuten op een zacht vuur garen. Het vlees moet nog rosé zijn.

Snij het vlees in plakken. Verdeel de groenten over vier borden en leg er enkele plakjes van het vlees bovenop. Werk af met roze peperbolletjes.

Lekker met puree.

SMAKELIJK
Naar boven

K. Komende Okra activiteiten

Januari 2017
Maandag 9 januari: nieuwjaarswandeling
Dinsdag 10 januari: Driekoningenfeest
Maandag 16 januari: wandeling
Dinsdag 17 januari: kaarting in Tempelhof
Maandag 23 januari: wandeling
Woensdag 25 januari: Kaarting en Bingonamiddag in Tempelhof
Maandag 30 januari: wandeling met tussenstop om 13u30
Dinsdag 31 januari: Okra Academie Eeklo.
Geneeskunde van de Toekomst, Jaques De Greve, diensthoofd Medische Oncologie UZ Brussel

Februari 2017
Maandag 6 februari: wandeling
Dinsdag 7 februari: Okra Academie Gent
Wat maakt de Amerikanen zo boos. Steven De Foer, redacteur buitenland bij de Standaard.
Maandag 13 februari: wandeling
Dinsdag 14 februari: Kaarting in Tempelhof
Maandag 20 februari: wandeling
Dinsdag 21 februari: Okra Academie Eeklo
Grootouder in een nieuw samengesteld gezin. Caroline Coddens, therapeute en vormingsmedewerkster
Woensdag 22 februari: Kaarting en Bingonamiddag in Tempelhof
Maandag 27 februari: geen wandeling (Krokusverlof)

Maart 2017
Maandag 6 maart: wandeling
Dinsdag 7 maart: Okra Academie Gent
De Taalgrens – of wat de Belgen zowel verbindt als verdeelt. Brigitte Raskin, historica en taalgrensbewoner.
Maandag 13 maart: wandeling
Dinsdag 14 maart: Kaarting en uitzonderlijk ook die dag laatste Bingonamiddag in Tempelhof
Maandag 20 maart: dagwandeling
Woensdag 22 maart: Kaarting in Tempelhof
Maandag 27 maart: wandeling
Dinsdag 28 maart: Okra Academie Eeklo
Kennismaking met nieuwe media. Johannes Clijsters, hoofd informatiebeheer KU Leuven.

Nog te voorzien : DAGUITSTAP – Info later

Naar boven