Okra
Okra cirkels

  Nr. 1

 

januari 2020

Printversie


A. Gelukkig Nieuwjaar

Beste Okra-vrienden, vandaag zijn we terug een jaartje verder,
2020 zijn we ingestapt.
Heel wat leden onder ons kunnen terugblikken op een rustig, en mooi jaar. Anderen zullen het wat moeilijker gehad hebben, een overlijden in de familie, de gezondheid die niet altijd opperbest was, en onverwachte wendingen, dit alles zat in het voorbije jaar.
We zijn opnieuw vertrokken voor een jaartje waar niemand kan voorspellen of het een fijn jaar of een jaar met zorgen zal zijn, maar toch de momenten dat het goed gaat moeten we er in de mate van het mogelijke trachten van te genieten.
Ook daarom is er Okra, terug zullen we onze uiterste best doen om jullie een zo aangenaam, gevarieerd, mogelijk programma aan te bieden.
Ondanks we verplicht zullen zijn hier en daar wat kleine aanpassingen aan te brengen, om Okra Lovendegem leefbaar te houden, hopen we jullie zo talrijk mogelijk te mogen verwelkomen op onze activiteiten.
Daarvoor toch zeer kort een woordje van dank, aan de mensen die de activiteiten voorbereiden en in goede banen leggen, ook zij achter de schermen, de administratie, het verdelen van de boekjes, uitnodigingen, verjaardags- en overlijdens kaartjes die regelmatig in de bus gestoken worden. Maar ook jullie zijn dankbaar om op onze activiteiten aanwezig te zijn, voor ons is dit een teken van waardering wat we voor jullie doen.

Uw Okra Bestuur wenst jullie een goede gezondheid, en bergen van geluk
Voorzien van véél gezelligheid, een héél jaar aan een stuk.


Een nieuw jaar is weer gestart, het blijft apart.
Je denkt te weten hoe het zal verlopen,
of het ook zo gaat is alleen maar te hopen.
Nieuwe ervaringen komen zeker weer voorbij,
koester de mooiste want dat maakt je blij.
Vergaande dromen en nieuwe dromen,
we zullen ze allemaal weer tegenkomen.
Leef het leven zo lang het mag duren,
jou levenspad kun je niet sturen.
Hoe je dit komende jaar ook al hebt bedacht,
geniet juist van wat je niet verwacht.



B. Bingo in het Woon Zorg Centrum in Lovenbos te Lovendegem

Naar aanleiding van de Week van de Senioren organiseerde Okra Lovendegem in samenwerking met de Werkgroep Seniorenraad Lovendegem een feestelijke bingo in het WZC Lovenbos.

In de ruime zaal stond de prijzentafel rijkelijk gevuld. Tegen 14u liep de zaal ook vol met bewoners van het WZC die hun kans wilden wagen bij een partijtje bingo. Medevoorzitter Noël van Okra en zijn vrouwtje hadden al heel vroeg gezorgd voor een deuntje muziek en ze waren er helemaal klaar voor.

De Okra bestuursleden gingen aan de tafels tussen de bewoners zitten om alles in goede banen te leiden en een handje toe te steken met de cijfertjes als dat nodig was. Maar ook Meredith en haar team van Lovenbos boden helpende handen. Dan werden de cijfers getrokken en was het wachten op een eerste “BINGO!”.

In de pauze werden we ook nog verrast met een smakelijk stukje taart en een heerlijk kopje koffie. Als alle rondes gespeeld waren en alle prijzen gedeeld, kreeg iedere deelneming nog een zakje Sinterklaas speculoos. Zo had iedereen prijs.
      
Ook de voorzitter van de Werkgroep Seniorenraad Lovendegem, de heer Dany Parrein, bracht ons een bezoekje en liet een mooie groepsfoto maken van de Okra helpers.

Iedereen was heel tevreden. Iedereen had een leuke namiddag gehad.

Met speciale dank aan het Woonzorgcentrum Lovenbos, de Okra organisatoren vrijwilligers en de Werkgroep Seniorenraad Lovendegem!

Verslag, Linda Dobbelaere
 
Naar boven


C. Medewekers

Naast ons bestaande Okra-bestuur hebben we ook vanaf dit jaar een extra groep.

Op sommige activiteiten is het een geluk dat wij op verschillende leden kunnen rekenen die bereid zijn daarvoor de handen uit de mouwen te steken.

Daniël alleen kan geen wandelingen en fietstochten doen voor jullie, hij heeft nood aan begeleiders, en mensen die zich opgeven om mee de verkenningstochten te doen. Ook bij grotere activiteiten hebben we soms nood aan hulp tafels en stoelen zetten, bediening en opruimen.

Hierbij de lijst van medewerkers die we toevoegen aan het Okra-bestuur, maar minder verplichtingen hebben dan het Okra-bestuur. 

Nu al dank om op jullie te kunnen rekenen, als we jullie nodig hebben
- Deweirdt Germain, Lostraat 34
- Paelinck Ghislain, Warandestraat 31
- Van de Velde Etienne, Schoordam 3
- Van Kerckvoorde Julien, Binnenslag 17
- Meloen Andrea, Tulpenstraat 8
- De Jaegher Lucien, Bredestraat 40
- De Baets Juliana, Kasteeldreef 12
- Cathoir Georgette, Hazelaarstraat 21
- Norma Schelstraete, Brouwerijstraat 28
- Hilda Van Kerckvoorde, Schoordam 14
Naar boven

D. Rookmelders

Rookmelders vanaf Nieuwjaar verplicht in élke Vlaamse woning, maar waar hangt u ze het best (en waar niet)?

Rookmelders zijn vanaf 1 januari wettelijk verplicht in elke Vlaamse woning. Om ons aan te sporen om ten laatste tegen Nieuwjaar onze huizen te voorzien van die luid biepende toestelletjes, lanceert de brandweer een campagne die voor één keer niet wil choqueren maar op een positieve manier wil informeren over het nut van rookmelders. Maar welke rookmelders moet u nu kopen en waar moet u ze ophangen?
* Vanaf 1 januari 2020 moet elke woning in Vlaanderen namelijk uitgerust zijn met deze toestelletjes die het leven van u en uw dierbaren kunnen redden.
* Sinds 2013 was het in huurwoningen en nieuwbouwwoningen al verplicht om één rookmelder per verdieping te hebben. Nu wordt die verplichting uitgebreid naar alle woningen in Vlaanderen. De algemene verplichting komt er om het grote aantal doden door woningbranden in Vlaanderen naar beneden te krijgen
* België scoort op dit vlak namelijk opvallend slecht: de afgelopen vijf jaar vielen er telkens tussen de 53 en 77 doden bij woningbranden en er is geen dalende trend merkbaar.

Er komt geen grootschalige controleactie om na te gaan of er effectief bij iedereen rookmelders hangen
.
Bert Brugghemans, woordvoerder Netwerk Brandweer

Drie keer meer doden bij woningbranden in ons land dan in Nederland, hoe komt dat?
* Daarom is het belangrijk dat rookmelders verplicht worden. Er komt geen grootschalige controleactie, het is immers niet bedoeld om mensen te pesten.
* De verplichting zal ook geen gevolgen hebben voor uw brandverzekering, want verzekeraars verplichten geen rookmelders. “We bekijken het vooral positief. “Rookmelders redden levens en wij stimuleren mensen om ze zo veel mogelijk op te hangen
* “Wij vragen mensen wel om hun rookmelders te registreren. Dit kan online, via de website hangrookmelders.be.”
Op die manier kan de brandweer een globaal beeld krijgen van het aantal rookmelders dat geïnstalleerd is.

Positief daglicht
Rookmelders worden immers nog vaak gezien als iets negatiefs. “Ze maken veel lawaai, je moet de batterijen soms vervangen”. “Maar wij bekijken rookmelders als een heel belangrijk geluid.” Een geluid dat levens kan redden. "Vooral ‘s nachts kunnen rookmelders van levensbelang zijn", legt Brugghemans uit. “Wanneer er ‘s nachts brand uitbreekt, dan ruik je die brand niet, word je er niet wakker van, maar dankzij een rookmelder word je bij brand wakker en kan je veilig evacueren.

Welke toestellen kopen?
Waar moet je nu op letten als je rookmelders koopt? “Je moet vooral zien dat je een rookmelder koopt die tien jaar meegaat”, zegt Bert Brugghemans. “Dat is niet alleen wettelijk verplicht, maar het maakt je ook het leven gemakkelijker."
“Als je een andere rookmelder koopt, met een vervangbare batterij, dan krijg je regelmatig irritante piepgeluiden die ervoor waarschuwen dat je de batterij moet vervangen. Rookmelders met een batterij die tien jaar meegaat, zijn heel gemakkelijk te vinden: je vindt ze in elke doe-het-zelfwinkel.” Wel moet je maandelijks een keer testen of ze nog werken, meestal gebeurt dit met een simpele druk op de knop.

Waar ophangen?
Het uitgangspunt is dat je minimaal één rookmelder per verdieping moet ophangen. Maar waar precies? Op de evacuatieweg tussen de slaapkamers en buitendeur. Op die weg moeten rookmelders hangen, op elke verdieping. Concreet gaat het in de meeste woningen om de nachthal, zowel boven als beneden. “Als je op die plek rookmelders hangt en er ontstaat rook, krijg je onmiddellijk een alarm en kan je jezelf nog in veiligheid brengen. Dus als je maar twee rookmelders hangt, hang ze dan in de nachthal, zowel op het gelijkvloers als op de hogere verdiepingen”, besluit Bert Brugghemans.

Waar niet?
“Maar eigenlijk kan je niet te veel rookmelders hangen.” Zo raadt Brugghemans aan om rookmelders te hangen waar het risico op brand het grootst is.
“Je zou misschien spontaan ook denken aan de keuken, de badkamer of de garage omdat op die plekken snel vuur kan ontstaan. Maar dat zijn geen goede plaatsen om rookmelders te hangen Bert Brugghemans, woordvoerder Netwerk Brandweer."

Brand vermijden? Trek je oplader uit het stopcontact
Daarnaast is het aangewezen om een rookmelder op te hangen in de kamer waar de droogkast eventueel staat, “want dat is een plaats waar we heel vaak brand zien ontstaan”, legt Bert Brugghemans uit. Een droogkast wordt namelijk heel warm en in combinatie met stof kan hier - zeker bij slecht onderhoud - snel brand ontstaan.
Tot slot is het ook aangewezen om een rookmelder op te hangen op de plek waar je je telefoon oplaadt, omdat het risico bestaat dat de batterij in brand vliegt. Hetzelfde geldt voor batterijen van elektrische fietsen, wanneer die opgeladen worden.
“Het gevaar is niet extreem groot, maar het is gewoon heel belangrijk om in deze risicoruimtes rookmelders te voorzien”. Brugghemans raadt ook aan om toestellen met batterijen niet op te laden wanneer je niet in de buurt bent.


Waar moet je nu op letten als je rookmelders koopt? “Je moet vooral zien dat je een rookmelder koopt die tien jaar meegaat”, zegt Bert Brugghemans. “Dat is niet alleen wettelijk verplicht, maar het maakt je ook het leven gemakkelijker."  “Als je een andere rookmelder koopt, met een vervangbare batterij, dan krijg je regelmatig irritante piepgeluiden die ervoor waarschuwen dat je de batterij moet vervangen. Rookmelders met een batterij die tien jaar meegaat, zijn heel gemakkelijk te vinden: je vindt ze in elke doe-het-zelfwinkel.” Wel moet je maandelijks een keer testen of ze nog werken, meestal gebeurt dit met een simpele druk op de knop.

Waar ophangen?
Het uitgangspunt is dat je minimaal één rookmelder per verdieping moet ophangen. Maar waar precies? Op de evacuatieweg tussen de slaapkamers en buitendeur. Op die weg moeten rookmelders hangen, op elke verdieping.
Concreet gaat het in de meeste woningen om de nachthal, zowel boven als beneden. “Als je op die plek rookmelders hangt en er ontstaat rook, krijg je onmiddellijk een alarm en kan je jezelf nog in veiligheid brengen. Dus als je maar twee rookmelders hangt, hang ze dan in de nachthal, zowel op het gelijkvloers als op de hogere verdiepingen”, besluit Bert Brugghemans.


Waar niet?
“Maar eigenlijk kan je niet te veel rookmelders hangen.” Zo raadt Brugghemans aan om rookmelders te hangen waar het risico op brand het grootst is.
“Je zou misschien spontaan ook denken aan de keuken, de badkamer of de garage omdat op die plekken snel vuur kan ontstaan. Maar dat zijn geen goede plaatsen om rookmelders te hangen;" Bert Brugghemans, woordvoerder Netwerk Brandweer

Brand vermijden? Trek je oplader uit het stopcontact
Daarnaast is het aangewezen om een rookmelder op te hangen in de kamer waar de droogkast eventueel staat, “want dat is een plaats waar we heel vaak brand zien ontstaan”, legt Bert Brugghemans uit. Een droogkast wordt namelijk heel warm en in combinatie met stof kan hier - zeker bij slecht onderhoud - snel brand ontstaan.

Tot slot is het ook aangewezen om een rookmelder op te hangen op de plek waar je je telefoon oplaadt, omdat het risico bestaat dat de batterij in brand vliegt. Hetzelfde geldt voor batterijen van elektrische fietsen, wanneer die opgeladen worden.

“Het gevaar is niet extreem groot, maar het is gewoon heel belangrijk om in deze risicoruimtes rookmelders te voorzien”. Brugghemans raadt ook aan om toestellen met batterijen niet op te laden wanneer je niet in de buurt bent.



E. Voorschriften geneesmiddelen

Voorschriften geneesmiddelen nog slechts drie maanden geldig
Sinds 1 november 2019 blijven voorschriften voor geneesmiddelen nog slechts drie maanden geldig De voorschrijvende arts krijgt wel de mogelijkheid om die termijn in te korten, of te verlengen tot maximaal een jaar.
Tot nu toe bleven voorschriften voor geneesmiddelen onbeperkt geldig. Een patiënt kon vele maanden later nog altijd bij de apotheker langsgaan om een medicijn af te halen. Vanaf nu wordt die termijn beperkt tot drie maanden.

Uitzonderingen mogelijk
Als een arts het noodzakelijk acht om een kortere of een langere geldigheidsduur te voorzien voor zijn patiënt, dan kan er nog altijd van die termijn worden afgeweken. De arts zal dat wel expliciet moeten aanduiden op het voorschrift. Bovendien zal de geldigheidsduur nooit meer dan één jaar kunnen bedragen.

Voor de terugbetaling van het geneesmiddel geldt dezelfde regeling. De standaardtermijn bedraagt drie maanden, tenzij de voorschrijvende arts anders heeft aangegeven.
De nieuwe regeling geldt zowel voor de papieren als voor de elektronische voorschriften.
Naar boven

F. Okra Bingo schot in de roos

De Okra Bingo in Lovendegem is altijd een schot in de roos!

Op woensdag 27 november stroomden de deelnemers ruim op tijd binnen in de bingo zaal. Uiteindelijk werden het er 55. De prijzentafel stond zoals altijd rijkelijk gevuld.
Deelnemingsbriefjes werden uitgedeeld en iedereen begon naarstig zijn cijfers te noteren, in de hoop dat ze heel gauw “bingo” zouden kunnen roepen. Noël, onze vaste entertainer van dienst maakte er een heel leuke, gezellige namiddag van. In de pauzes kon men genieten van een drankje.
Als kers op de taart kregen iedere deelnemer, alsook alle kaarters een pakje Sinterklaas speculoos koekjes. Een aangename verrassing zodat iedereen naar huis ging met een heel tevreden gevoel en voor sommigen met een heel mooie bingo prijs.
De volgende bingo is wegens Kerstmis een weekje vroeger nl. op woensdag 18 december. Ook dat belooft een mooie Kerst editie te worden!
Nog een woord van dank aan alle helpende handen van de aanwezige Okra bestuursleden en Okra medewerkers om zowel de zaal klaar te zetten als op te ruimen en te poetsen. En ook de mensen in en achter de bar: bedankt!

Naar boven


G. Wat zegt de wet

Verzekeringspremie vergeten te betalen: Ben je nog verzekerd?

Als je de premie voor de verplichte BA-verzekering van je wagen vergeet te betalen, hoef je je dan meteen zorgen te maken? Of stel dat je de betaling nog even voor je uit wilde uitschuiven maar dan plots in een ongeval betrokken geraakt?
Je verzekeraar stuurt je een vervaldagbericht en vraagt de verzekeringspremie te betalen binnen de vooropgestelde termijn. Wat riskeer je als je deze betaling uit het oog verliest?

Een vergetelheid is geen probleem
Het is niet omdat je de betaling uit het oog verliest, dat je niet meer verzekerd bent als er zich een schadegeval voordoet nadat de vervaldag reeds is verstreken. Je verzekeraar moet blijven betalen.
Je verzekeraar moet je een aangetekende herinneringsbrief sturen waarin je nog 15 dagen de tijd krijgt om te betalen, vooraleer deze de dekking mag intrekken. Heel wat verzekeraars schrijven overigens eerst ook nog eens een gewone (niet-aangetekende brief) waarin je wordt ‘herinnerd’ aan je openstaande schuld.

Je betaalt na aanmaning nog steeds niet

Betaal je de premie na de aangetekende aanmaning nog niet, dan kan je verzekeraar de polis wel schorsen of opzeggen.
Zegt hij de polis op, dan ben je niet meer verzekerd. Bij een schorsing ligt dit anders. Doet er zich een ongeval voor in de periode van de schorsing, dan moet je verzekeraar het slachtoffer toch vergoeden. De verzekeraar kan wat zij uitbetaalde wel binnen bepaalde grenzen bij jou komen terugvorderen.
Van zodra je de achterstallige premie be¬¬taalt, komt er een einde aan de schorsing. Dat gebeurt niet retroactief.
De waarborg wordt pas de dag na ontvangst van de betaling door de ver¬zekeraar opnieuw van kracht.

En bij een omniumverzekering?
Voor een omniumverzekering gelden dezelfde regels. Alleen moet je er daar rekening mee houden dat als je verzekeraar de dekking schorst, deze helemaal geen tussenkomst meer moet verlenen bij een schadegeval.

Wat moet je doen als je je autosleutel kwijt bent?


Sleutels geraken wel eens kwijt en dat kan dus ook met je autosleutel gebeuren. Uit je broekzak gevallen, ergens verkeerd gelegd… Wat nu?

Je hebt geen omnium
Je bent wettelijk gezien niet verplicht om iets te ondernemen als je een autosleutel kwijt bent. Men kan je bijvoorbeeld niet verplichten om je verzekeraar te verwittigen of bij de politie langs te gaan. Je bent al evenmin verplicht je sloten te laten aanpassen of een nieuwe sleutel te bestellen bij je garage. Het is dus aan jou te overwegen of je al dan niet iets onderneemt. Denk wel aan de ongemakken, het verhoogd risico op diefstal en eventuele problemen bij wederverkoop.

Je bent omnium verzekerd
Als je omnium verzekerd bent, ben je ook verzekerd voor diefstal van je wagen. Hou er dan rekening mee dat je verzekeraar in zijn algemene voorwaarden van jou kan vragen dat je een aantal voorzorgsmaatregelen neemt om diefstallen te vermijden. Zo kan hij bijvoorbeeld eisen dat je je sleutels niet in de wagen achterlaat, dat je je wagen steeds op slot doet en diens meer. Hou je je daar niet aan, dan riskeer je niet verzekerd te zijn bij een diefstal. Je verzekeraar zal verder mogelijks vragen dat je bij een diefstal alle sleutels voorlegt. Als je dat niet kan, riskeer je met een probleem te zitten.

Wat moet je doen?
Als je één van je sleutels kwijt bent en je bent omnium verzekerd, moet je de nodige voorzorgen nemen. Verwittig je verzekeraar van het verlies en vraag wat je moet doen. Zo kan je bijvoorbeeld bij je garagist de sloten laten aanpassen zodat er met de verdwenen sleutel niet meer met de auto kan gereden worden. Je kan ook zorgen dat je wagen intussen tijd altijd veilig gestald is. Doe je dat niet, dan riskeer je geen vergoeding te krijgen.

Mag een takeldienst je auto ‘achterhouden’ als je niet meteen betaalt?

Je parkeert je wagen waar dat niet mag. Als je enkele uren later terug ter plaatse komt blijkt je voertuig weggetakeld te zijn. De takelfirma weigert je wagen terug te geven zolang je haar rekening niet betaalt. Kan dat wel?
Garagisten hebben een retentierecht als je de rekening van een herstelling niet betaalt. Ze kunnen dus weigeren je auto mee te geven. Maar hoe zit dat met een takeldienst?

De politie liet wegslepen
Liet de politie je wagen wegslepen omdat je bijvoorbeeld verkeerd geparkeerd stond, dan kan de takelfirma niet weigeren om je auto mee te geven zolang je niet betaalde. De takelfirma heeft dan immers in de regel geen retentierecht. Zij kan je auto niet ‘gijzelen’. Doet de firma dat toch, stel haar dan aangetekend in gebreke om je auto terug te geven. Je kan meteen dreigen om een schadevergoeding te vragen.
Werd je auto terecht getakeld dan zou je natuurlijk kunnen overwegen om wel dadelijk te betalen. Op die manier kan je immers extra kosten (bv. administratiekosten) vermijden.

Mag je garagist je auto ‘bijhouden’ als je niet onmiddellijk betaalt?
Jij belde de takeldienst
Neem je zelf contact met een takeldienst (omdat je wagen bijvoorbeeld niet meer verder rijdt door een ongeval of defect) dan heeft deze wel een retentierecht. Moet je contant betalen en doe je dat niet, dan kan de takelfirma je wagen achterhouden tot je alsnog overgaat tot betaling.

En de boete?
Los van de kosten van de takeldienst kan je ook een boete krijgen als je bv. een verkeersovertreding beging. De rekening van de takeldienst vervangt deze boete niet. Ze komt er integendeel bovenop.

4 richtingaanwijzers gebruiken: Wanneer wel en wanneer niet?

Sommige bestuurders gebruiken hun vier pinkers wel eens tegelijk als ze ergens zomaar stoppen of als ze ‘fout’ parkeren. Is dat wel toegelaten?
Wanneer mag je deze waarschuwingslichten eigenlijk gebruiken?

Heel wat automobilisten weten niet wanneer het precies toegelaten is om hun vier richtingaanwijzers tegelijk te gebruiken. Vandaar dat we de regels die in dat verband van toepassing zijn nog even op een rijtje zetten.

Wanneer mag het?
Het gelijktijdige gebruik van de vier richtingaanwijzers van je auto is slechts in een beperkt aantal gevallen toegelaten. De wet zegt vooreerst dat voertuigen voor schoolvervoer ze mogen gebruiken om te signaleren dat ze kinderen laten in- of uitstappen. Je mag de waarschuwingslichten ook gebruiken als je wagen in panne staat of als er sprake is van een verlies van lading op de openbare weg.

Gevaarlijke situatie
Een ander geval waarin je je vier richtingaanwijzers tegelijk mag gebruiken, is om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor een ongeval. Dit is bijvoorbeeld het geval als je achteraan in een file terechtkomt. Ook als je het slachtoffer wordt van een geval van verkeersagressie of een carjacking mag je je vier richtingaanwijzers gebruiken om de ‘daders’ op de vlucht te trachten te jagen.

En bij parkeren?
Je mag je 4 richtingsaanwijzers dan weer niet gebruiken als je verkeerd parkeert of bij het laden en lossen. Doe je dat toch dan riskeer je, los van de eventuele boete voor het verkeerd parkeren, ook nog een boete voor het verkeerd gebruik van je waarschuwingslichten.

Verkeersongeval: Politie bellen of niet?

Stel, je bent betrokken bij een verkeersongeval. Moet je in dat geval altijd de politie bellen? Kan je het ongeval met de andere bestuurder onderling afwikkelen? Een overzicht!

Als je als bestuurder van een wagen betrokken raakt bij een verkeersongeval moet je er niet noodzakelijk de politie bij roepen. Alles hangt af van de ernst van het ongeval en de vraag of er gekwetsten zijn.

De schade valt mee

Als de schade meevalt en er niemand gewond raakte bij het ongeval, kan je het ongeval onderling afwikkelen. Je kan samen met de andere bestuurder een Europees aanrijdingsformulier invullen. Zorg er wel voor dat het formulier correct is ingevuld. Kom je er onderling niet uit (je slaagt er bijvoorbeeld niet in samen een schets te maken), dan is het aangewezen de politie er toch bij te roepen.

Er zijn gewonden

Raakt er iemand gekwetst bij het ongeval of is er veel schade, roep er dan ook de politie bij. Die kan ter plaatse de omstandigheden van het ongeval vaststellen. Doe dit ook als er iets niet in orde is met de verzekering of het rijbewijs van de andere bestuurder of als je denkt dat deze teveel gedronken heeft.

Verplaats je wagen niet zomaar

Het is belangrijk de wagens niet te verplaatsen alvorens de nodige vaststellingen worden gedaan, hetzij ze met krijt op de rijbaan af te tekenen voor ze verplaatst worden. De stand van de wagens kan immers belangrijk zijn om te bepalen wie aansprakelijk is voor het ongeval.
Je kan ook foto’s nemen van de toestand vlak na het ongeval. Noteer bovendien de namen en adressen van getuigen als die niet kunnen wachten tot de politie er is.
Weet trouwens dat tal van moderne wagens “zelf” contact opnemen met de hulpdiensten na een ongeval…

Wanneer maak je deel uit van ‘plaatselijk verkeer’?


Je wil een straat inrijden waar een bord staat ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’. Maar is dat wel toegelaten? En wat riskeer je als je zelf eigenlijk geen deel uitmaakt van plaatselijk verkeer?
Sommige automobilisten maken wel eens gebruik van straten die eigenlijk alleen toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer. Nochtans kan hen dat duur te staan komen. Welke risico’s loop je?

Wat is plaatselijk verkeer?
In de Wegcode staat een bepaling die aangeeft wat plaatselijk verkeer juist is. Het gaat meer bepaald om bewoners van de straat en hun bezoekers. Ook leveranciers van de bewoners mogen bijvoorbeeld door de straat rijden, net als bussen van de lijn. Je bent dus geen plaatselijk verkeer als je gewoon door de straat wil rijden omdat dit je reisweg inkort of omdat je de straat wil gebruiken om een file te vermijden.

Je riskeert een boete
Als je geen plaatselijk verkeer bent en de straat in kwestie toch inrijdt, dan riskeer je een boete. Weet overigens dat het zeer geregeld gebeurt dat er politiecontroles zijn in straten die enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer.

En bij een verkeersongeval?
Als je in de straat in kwestie betrokken raakt bij een verkeersongeval riskeer je daar ook nog eens deels of volledig aansprakelijk voor te worden gesteld. Bij een discussie over de aansprakelijkheid zal men namelijk nagaan of het ongeval niet te wijten was aan de specifieke en ter plaatse gekende situatie van de straat. Is dat zo en gebeurde het ongeval doordat je die situatie niet kende, dan bestaat de kans dat hierdoor je aansprakelijkheid (mee) in het gedrang komt.

PV verkeersovertreding gekregen: Betwisten of niet?

Je krijgt een proces-verbaal in de bus waaruit zou moeten blijken dat je belde achter het stuur, dat je een verkeerslicht negeerde of gewoonweg te snel reed en je bent het daar niet mee eens. Kan je dit PV betwisten en zoja, hoe ga je daarbij te werk?
Als je een verkeersovertreding begaat, riskeer je dat een politieagent dit vaststelt en er een proces-verbaal van opmaakt. Maar misschien ben je het wel niet eens met de zogenaamde vaststelling omdat je bijvoorbeeld niet belde achter het stuur, je je gordel wel aan had of niet eens op de plaats van de beweerde feiten was.

Laat je bemerkingen kennen

Als je het PV in de bus krijgt, dan zit daar een antwoordformulier bij. Via dit formulier kan je het PV betwisten of daar je opmerkingen bij geven. Stuur het PV zo snel mogelijk terug. Nadat je dit deed beslist de Procureur des Konings of de zaak al dan niet geseponeerd wordt. Hij of zij kan ook een minnelijke schikking voorstellen of de zaak voor de politierechtbank brengen.

Kan je het PV betwisten?

Het PV is geen absoluut bewijsstuk. Toch heeft het een bijzondere bewijswaarde. Het geldt met name tot het bewijs van het tegendeel. Concreet betekent dit dat het niet volstaat om wat erin staat zomaar te ontkennen. Je zal integendeel moeten kunnen bewijzen dat wat er in het PV staat niet correct is. Hierbij kan je bijvoorbeeld werken met getuigenissen van anderen, foto’s, bewijzen dat je niet op de locatie in kwestie kon zijn enz. Om je argumentatie op te bouwen, kan je eventueel de hulp inroepen van een advocaat of van je rechtsbijstandsverzekeraar.

Bezin eer je begint
Denk goed na voor je effectief betwisting voert. In dat geval bestaat de kans dat je zaak uiteindelijk voor de politierechtbank komt. De kosten die je dan hebt, kunnen heel wat hoger liggen dan in het geval je geen betwisting voert.

Drinken en rijden: Wat riskeer je?

Dat drinken en rijden niet samengaan, is de logica zelve. Helaas is niet iedereen het daarmee eens. Benieuwd welke straffen er op rijden onder invloed van alcohol staan?

Boetes en rechtbank
Wat rijden onder invloed van alcohol in België betreft, is maximaal 0,5 gr/l bloed of 0,22 mg per liter uitgeademde lucht toegelaten. Boetes kunnen oplopen tot 5.000 euro voor ernstigste gevallen en recidivisten en het bepaalde bedrag wordt met 8 vermenigvuldigd (opdeciemen). Meer dan 0,8 gr/l staat gelijk aan een onmiddellijk rijverbod van 15 dagen en de kans is dan groot dat de overtreder voor de rechtbank moet verschijnen. Deze laatste zal dan het bedrag van de boete bepalen (tot 11.000 euro!) en kan de installatie van een alcoholslot in het voertuig van de overtreder opleggen.

Gevaar
Het grootste risico is natuurlijk dat de overtreder zichzelf, passagiers of andere weggebruikers in gevaar brengt. Weet dat de kans op een ongeval maar liefst 8,5 keer groter is als je gedronken hebt. Bij bijna 1 op 3 dodelijke ongevallen in ons land is er sprake van overdreven alcoholgebruik.

Alcoholcontrole: 3 verzoeken die je mag doen

Als automobilist heb je een aantal rechten als je aan de kant gezet wordt voor een alcoholcontrole. Wat houden deze juist in?
Nadat je op restaurant ging of iets bent gaan drinken, word je tegengehouden voor een alcoholcontrole. Weet dat je in dat geval een aantal rechten hebt.

- Je mag een kwartier wachten
Je hebt vooreerst het recht te vragen een kwartier te mogen wachten om een ademtest te ondergaan. De agenten kunnen je dit niet weigeren. Dit kwartiertje ‘respijt’ kan nuttig zijn als je pas voor de controle nog een alcoholisch drankje nuttigde. Je mag de ademtest niet weigeren.

- Een tweede ademanalyse vragen
Als de ademtest een positief resultaat geeft, moet je een ademanalyse ondergaan. Ben je het met het resultaat daarvan niet eens, dan heb je het recht een tweede ademanalyse te vragen. Lopen de resultaten van de eerste en de tweede test sterk uiteen, dan wordt een derde ademanalyse uitgevoerd. De verbalisanten mogen je integendeel geen tweede ademanalyse opleggen als ze hun twijfels hebben bij het resultaat van de eerste.
Als de ademanalyse opgelegd wordt zonder voorafgaande ademtest, mag je een wachttijd vragen van 15 minuten.

- Bloedproef
Als de ademanalyses aangeven dat je een alcoholgehalte van meer dan 0.8 promille in je bloed hebt, dan mag je vragen om een bloedproef te ondergaan. Hou er rekening mee dat jij de kosten van de bloedproef moet betalen als de overtreding erdoor bevestigd wordt.
Niet verzekerd!
In geval van een ongeval met een hoger alcoholgehalte in het bloed dan het wettelijke maximum, is het mogelijk dat de verzekering de schade niet dekt. Dit betekent dat de chauffeur verantwoordelijk kan worden gesteld voor de kosten aan het voertuig, maar ook voor de medische kosten, zelfs al beschikt hij of zij over een uitgebreide polis met bestuurdersverzekering. Zelfs bedragen die aan andere partijen werden betaald (tot een maximum van 31.000 euro), kunnen worden teruggevorderd als bewezen werd dat de chauffeur “roekeloze risico’s” heeft genomen.
De financiële en menselijke gevolgen van alcoholgebruik kunnen dus rampzalig zijn. Iets om over na te denken als je het café verlaat…

Dit zijn je rechten als je een fietser of voetganger aanrijdt en niet in fout bent

Je rijdt met je wagen door het groen en rijdt een voetganger of fietser aan. Deze laatste raakt hierbij gekwetst en je wagen wordt beschadigd. Wat zijn dan je rechten en plichten?
Een voetganger en een fietser zijn wat men noemt ‘zwakke weggebruikers’. Ook al zijn ze bij een verkeersongeval ‘in fout’, toch hebben ze een aantal wettelijke rechten.

Ze worden sowieso vergoed
Ze worden namelijk sowieso vergoed als ze schade lijden ten gevolge van een ongeval waarbij een auto is betrokken. Ze hoeven daarbij niet te bewijzen dat jij als autobestuurder een fout beging. Sterker nog, ze krijgen deze vergoeding zelfs als ze zelf schuld hadden aan het ongeval.
De vergoeding wordt betaald door jouw verzekeraar. Hij vergoed namelijk alle schade die het gevolg is van de lichamelijke letsels (zowel de fysieke als morele schade en de medische kosten) alsook de schade aan de kleding (met inbegrip van bv. bril, hoorapparaat, …). Andere schade (zoals bijvoorbeeld de beschadigde fiets) krijgt de zwakke weggebruiker niet terugbetaald. Je verzekeraar mag met dit ongeval geen rekening houden om je schadeverleden te bepalen. Hij mag je premie om die reden ook niet verhogen.

Er bestaat een uitzondering
Op de voorgaande regel bestaat een uitzondering. Als de fietser of voetganger ouder is dan 14 jaar en niet alleen het ongeval maar ook zijn gevolgen had gewild krijgt hij geen vergoeding. Deze uitzondering vindt dan ook zelden of nooit toepassing tenzij bijvoorbeeld bij een zelfmoordpoging.

Wat met jouw schade?
Raakt jouw voertuig beschadigd door het ongeval en was de fietser of voetganger in fout, dan kan je van hem een schadevergoeding vragen. Hij kan op zijn beurt vragen dat zijn familiale verzekering (als hij die tenminste heeft) deze schade dekt. De franchise moet hij dan wel zelf betalen.

Moet je je hond vastmaken in de auto?

Je neemt je hond mee in je auto. Mag je deze ‘los’ laten zitten of moet je hem integendeel vastmaken? Of is het zelfs nodig je hond onderweg in een bench te zetten?
Heel wat mensen nemen hun hond wel eens mee in hun wagen, bijvoorbeeld om een wandeling te gaan maken of zelfs om op vakantie te gaan. Maar al te vaak weet de automobilist in kwestie niet of en zo ja hoe de hond moet worden vastgemaakt.

Denk aan je veiligheid
Wat ook de regels zijn, het is in eerste instantie van belang aan je veiligheid te denken. Als je hond los zit kan die verraderlijke bewegingen maken en kan hij je zicht belemmeren. Of bij een ongeval kan je hond naar voor gekatapulteerd worden met ernstige letsels voor het dier (en eventueel andere inzittenden) tot gevolg. Het is dan ook aangewezen je hond vast te maken. Er bestaan heel wat systemen op de markt die dat toelaten (gaande van bijvoorbeeld een speciale autogordel tot een speciale bench enz.).

Wat zegt de wet?
In de Belgische wet staat geen specifieke bepaling die je verplicht je huisdier op één of andere welbepaalde manier vast te maken in de auto. Wel staat er een algemene bepaling in de wet die zegt dat je steeds de controle moet kunnen houden over het stuur en altijd vrijheid van beweging moet hebben. Als je hond loszit in je wagen kan je eventueel een inbreuk begaan op deze bepalingen.

Je gaat op reis
Als je op reis gaat naar het buitenland met je hond is het belangrijk de wettelijke regels na te kijken van alle landen waar je door passeert. In sommige landen bestaan er namelijk verkeersregels die je verplichten je hond op een welbepaalde manier in je auto vast te maken.

Rijden in de winter: 4 minder bekende overtredingen

Winterse omstandigheden vragen winterse voorbereidingen en wie de tijd daar niet voor wil nemen en de politie tegenkomt, riskeert één of meerdere boetes… Een overzicht!
In dit artikel sommen we 4 – voor heel wat bestuurders! – minder bekende overtredingen op die je in de winter maar beter vermijdt.

1. Maak je ruiten en spiegels ijs- en sneeuwvrij
De voorruit, zijruiten en achterruit moeten vrijgemaakt zijn alvorens je de weg opgaat. Wie dat niet doet, riskeert 116 euro boete (tweedegraadsovertreding). Voor zijspiegels geldt hetzelfde, al ligt het boetetarief lager (58 euro, eerstegraadsovertreding).

2. Maak je dak sneeuwvrij
Niet alleen de ruiten en de spiegels maar ook op het dak van het voertuig moet sneeuwvrij zijn voor je vertrekt.
Dit om te voorkomen dat de sneeuw loskomt tijdens het rijden en zo het zicht van de wagens achter je belemmert.
De boete bedraagt 116 euro.

3. Maak de lichten vrij
Logisch: als je lichten bedekt zijn met sneeuw of ijs, zullen ze veel minder efficiënt hun werk doen en misschien zelfs helemaal niet zichtbaar zijn. Boete: 58 euro.

4. Maak de kentekenplaat vrij
Last but not least, zorg ervoor dat zowel je nummerplaat vooraan als die achteraan steeds goed leesbaar zijn. Wie daar niet in slaagt en betrapt wordt, zal 116 euro moeten betalen.
Bron: Gocar.be


H. Snelheidsovertredingen

Flitscamera’s draaien overuren in België

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werden er in Belgë maar liefst twee miljoen snelheidsovertredingen vastgesteld: een historisch record. Dagelijks spreken we over gemiddeld 11.325 voertuigen die worden geflitst.
- De 2.066.930 PV’s die in de eerste zes maanden van 2019 werden opgesteld, zijn verre van harmonieus verspreid over België. 1.494.324 komen uit Vlaanderen (+7,7% dan in dezelfde periode vorig jaar), 430.375 uit Wallonië (+0,7%) en amper 142.226 uit Brussel (toch een aanzienlijke stijging van 28%).
- Deze grote verschillen worden betreurd door Benoît Godart, de woordvoerder van het VIAS-instituut:
“In Wallonië is het aantal dodelijke slachtoffers in 2019 met 35 toegenomen. Het is niet normaal dat de provincie Luik “slechts” 95.065 overtredingen heeft gemeld, terwijl er in Namen, waar veel minder mensen wonen, 121.048 snelheidsboetes werden uitgeschreven.”
Volgens de woordvoerder moet dit niet worden gezien als een relatieve wijsheid achter het stuur van de Luikenaars, maar eerder als een slechte vorm van repressie:
“Dit is niet de eerste keer dat we zoiets zien in Luik. Dit geldt ook voor andere soorten overtredingen. Zijn de politieagenten overbelast en doen ze dus minder controles of komen er instructies van het parket? We moeten onderzoeken waar het probleem ligt…”

Afkoelmoment en/of verkeersboete: Invoeren of niet

In Estland riskeren verkeersovertreders behalve een geldboete ook een zogenaamd ‘afkoelmoment’.
In zo’n geval mag de bestuurder drie kwartier tot een uur lang niet meer rijden. Iets om in België in te voeren?


Wie echt serieus in de fout gaat en meer dan 40 km/u te snel rijdt, zal in Estland nog steeds een boete moeten betalen en het eventueel moeten gaan uitleggen in de rechtbank. Wie minder dan 40 km/u te snel rijdt, kan ervan afkomen met “een momentje rust”.
De woordvoerder van de Estse politie gaf al te kennen dat het om een proefproject gaat waarmee men een gedragswijziging in de hand wil werken. “Minder verkeersboetes, minder verkeersongevallen”, zo luidt het in een land waar het aantal gewonden in het verkeer is toegenomen, net zoals in België trouwens, waar dat zelfs voor het aantal doden in het verkeer geldt (en dit voor het eerst in 7 jaar tijd!).
Bron: Gocar.be

Naar boven

I. Academies Aalter, Gent en Meetjesland

OKRA ACADEMIE GENT
Locatie: Clemenspoort, zaal ‘De Parel’, Overwale 3, 9000 Gent (zijstraat van de Voskenslaan, vlakbij Station Gent-Sint-Pieters) - 14.30 - 17.00 uur  -  Voordrachten kosten € 5 voor OKRA-leden, € 7 voor niet-leden.
Dinsdag 14 januari: Valt België nog bijeen te houden?Rik Van Cauwelaert, journalist.
België. Een beladen thema met ontzettend veel facetten. Rik Van Cauwelaert geeft op onnavolgbare wijze inzicht in ons communautaire kluwen en werpt zijn licht op de sociale, politieke en economische elementen die spelen. Met historische feiten en scherpe analyses onderbouwt hij zijn these dat beide landsdelen steeds verder uit elkaar drijven, richting een doorgedreven federalisme. Lees: een model waarin Wallonië en Vlaanderen zelf beslissen hoe ze hun problemen gaan aanpakken.
Dinsdag 11 februari: Kracht in kwetsbaarheid. Het leven en de boodschap van Leonard Cohen:  Jean-Paul Vermassen.  gewezen pastor OKRA. 
Jean-Paul Vermassen brengt een evocatie van het leven en werk van Leonard Cohen, de bekende Canadese singer-songwriter en een man met een diepe en brede spiritualiteit. Het wordt een intieme verbale en muzikale levensschets, met klank- en beeldmontages van Cohensongs. Vanuit welke levensvisie schreef hij zijn gedichten en songteksten? En wat kan zijn werk voor ons betekenen?

Dinsdag 3 maart: Uitstap: Tentoonstelling ‘Ondergronds in de stad’ in het Stam, Gent
Hoe de stad er boven de grond uitziet, ervaren we elke dag. Maar wat zit er ónder de huizen en straten allemaal verborgen? In ‘Ondergronds in de stad’ legt het Stam de wereld onder onze voeten bloot. Hoe hoger de gebouwen, hoe dieper de fundamenten. Riolen, afval, opslagplaatsen en parkeergarages? Ingraven! Via tunnels verplaatsen we ons snel en ongehinderd. Kilometers kabels en buizen voorzien de stad van water, energie en data. Dankzij ondergrondse infrastructuren blijft de stad bovengronds leefbaar. Maar de ondergrond is ook de plek waar we onze dierbaarste schatten aan toevertrouwen, waarin we ons verschuilen en onze doden begraven. Samen met de gids verdiepen we ons in de wonderlijke stad onder de stad.
Praktisch: afspraak om 13.45 uur aan de ingang van het Stam, Godshuizenlaan 2, Gent. Prijs: 12 euro OKRA-leden, 15 euro niet-leden (inbegrepen: gids, inkom museum). Inschrijven kan t.e.m. 17 februari (of tot volzet) via academie.mvl@okra.be of 09 269 32 17.
Dinsdag 10 maart: Klimaatbetoog live. Nic Balthazar, regisseur en klimaatactivist
De klimaatcrisis is zonder twijfel de grootste ramp die de mensheid ooit heeft bedreigd. Toch leek de wereld er niet wakker van te liggen. Tot jongeren eindelijk de wekker lieten afgaan. Nic Balthazar legt uit waarom hij zich al zo veel jaren zo veel zorgen maakt, wat het ware gevaar is van de klimaatverandering, en waarom de oplossingen veel hoopvoller, aangenamer en haalbaarder zijn dan vaak wordt voorgesteld. Hij doet dit met filmpjes en beeldmateriaal, en brengt daarmee een uitgebreide en interactieve versie van zijn Canvasprogramma ‘Klimaatbetoog’.

OKRA ACADEMIE AALTER
Locatie (tenzij anders aangegeven): Ontmoetingscentrum, Rerum Novarumstraat 24, 9880 Aalter - 14.00 – 16.30 uur - Voordrachten kosten € 5 voor OKRA-leden, € 7 voor niet-leden.
Maandag 3 februari: Gezond eten, gezond ouder worden. Eric De Maerteleire, bio-ingenieur en auteur
In zijn nieuwste boek beschrijft Eric De Maerteleire op basis van recent wetenschappelijk onderzoek de invloed van voeding op het verouderingsproces. Hij gaat uitgebreid in op de grootste problemen met onze westerse manier van eten en drinken, op de ideale verhoudingen in ons voedingspatroon en op het belang van tekorten aan bepaalde vitamines, mineralen en sporenelementen bij het verouderingsproces. Hij geeft ons heel wat praktische aanbevelingen, en toont ons hoe we beter en gezonder kunnen gaan leven door kleine dingen te veranderen.

Maandag 9 maart: Getuigenis van een Aalterse diplomaat. Bart Lammens, diplomaat
Streekgenoot Bart Lammens heeft een rijkgevulde carrière als diplomaat, met standplaatsen in onder meer Hong Kong, Dakar, Wenen en New York. Recent was hij ook adjunct-ambassadeur van België bij de Navo en diplomatiek adviseur van vicepremier Koen Geens. Maar op deze lezing spreekt hij in eigen naam en vertelt hij ons meer over zijn boeiende beroep. Wat is diplomatie? Welke vormen bestaan er? Hoe is dit in ons land georganiseerd? Wat doet een diplomaat concreet en hoe ziet zijn of haar leven eruit?

OKRA ACADEMIE MEETJESLAND
Locatie (tenzij anders aangegeven): N9 Fabriek, Molenstraat 31, 9900 Eeklo 14.30 - 17.00 uur - Voordrachten kosten € 5 voor OKRA-leden, € 7 voor niet-leden
Mensen met een UitPAS aan kansentarief betalen slechts 1,25 euro per voordracht.
Dinsdag 28 januari: Sweethearts – Verliefd op de bevrijder. Dirk Musschoot, journalist en schrijver Honderden Vlaamse vrouwen werden na de bevrijding in 1944 verliefd op een Brits militair. Soms leidde dat tot een flirt of een kortstondige relatie, maar even vaak beloofden ze elkaar eeuwige trouw. Wie waren die tommy's die met een meisje van hier aan de haal gingen? Wie waren die oorlogsbruiden die zich in de armen gooiden van een soldaat die soms vreselijke dingen had meegemaakt? Dirk Musschoot reisde jarenlang België en Groot-Brittannië af en vond tientallen ‘love stories’ van Brits-Belgische bevrijdingskoppels. Verhalen vol ontroering, maar vaak ook van eenzaamheid en gemis. In samenwerking met het Vlaams Fonds voor de Letteren.
Dinsdag 25 februari: Stiff Upper Lips – Waarom de Engelsen zo Engels zijn. Harry De Paepe, auteur en anglofiel
De Brexit heeft niet alleen met economie, migratie en soevereiniteit te maken, maar ook met de Engelsen zelf. Ze voelen zich niet alleen anders dan de anderen, ze zijn het ook. Wat maakt de Engelsen zo Engels? Anglofiel Harry De Paepe illustreert het met de meest wonderlijke verhalen. Hoe raakten de Engelsen zo verslingerd aan thee? Wat is het geheim van hun aparte humor? Waarom moet je als parlementslid goed kunnen rennen? Hoe komt de Queen aan haar titel ‘Seigneur of the Swans’? En hoe staat het met de legendarische gereserveerdheid van de Engelsman, de ‘stiff upper lip’? In samenwerking met het Vlaams Fonds voor de Letteren.
Zondag 22 maart: Uitstap: Opera ‘Fidelio’ van Beethoven
In Sphinx Cinema genieten we van op afstand van een voorstelling van The Royal Opera House in Londen, en dit met Nederlandse ondertiteling. In dit Beethovenjaar wonen we de reprise bij van Beethovens enige opera ‘Fidelio’. Jonas Kaufmann speelt de politieke gevange Florestan, en Lise Davidsen zijn vrouw Leonore (vermomd als Fidelio) die dapper besluit om hem te redden. Het verhaal is rijk aan contrasten dankzij ingrediënten als huiselijke intrige, vastberaden liefde en de wreedheid van een onderdrukkend regime. De uitzonderlijke muziek omvat het beroemde kwartet uit de eerste akte, het gevangenenkoor en Florestans wanhopige schreeuw in het duister en zijn hoopvolle visioen in de tweede akte.
Praktisch: afspraak om 14.40 uur aan de ingang van Sphinx Cinema, Sint-Michielshelling 3, Gent
Prijs: 17 euro OKRA-leden, 21 euro niet-leden (inbegrepen: ticket, glas cava of fruitsap)
Inschrijven kan t.e.m. 28 februari (of tot volzet) via academie.mvl@okra.be of 09 269 32 17
Dinsdag 24 maart: Voedsel en landbouw. Wouter Vanhove, Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen UGent
Op de hele planeet staan landbouwsystemen onder druk. Tegen 2050 wordt verwacht dat de wereld 9 miljard mensen zal te voeden hebben, een productiviteitsstijging dringt zich dus op. Maar landbouw is vandaag al verantwoordelijk voor een groot deel van de wereldwijde CO2-uitstoot en andere milieuproblemen als stikstofvervuiling, verlies aan biodiversiteit, ontbossing en erosie. Ons landbouwmodel is duidelijk aan een transitie toe, maar dewelke? Biedt technologie een oplossing? En hoe moet landbouw zich tot de natuur verhouden? In samenwerking met UPV vzw – VUB.

Naar boven

H. Komende Okra activiteiten

Januari 2020
Dinsdag 7 januari: Driekoningenfeest
Maandag 13 januari: wandeling
Dinsdag 14 januari: kaarting
Dinsdag 14 januari: Okra Academie Gent: Valt België nog bijeen te houden?:
Rik Van Cauwelaert, journalist.
Donderdag 16 januari: Lijndansen in de Polyvalente zaal
Maandag 20 januari: wandeling
Woensdag 22 januari: Kaarting en Bingo namiddag
Maandag 27 januari: wandeling met tussenstop
Dinsdag 28 januari: Okra Academie
Meetjesland. Sweethearts – Verliefd op de bevrijder. Dirk Musschoot, journalist en schrijver
Donderdag 30 januari: Lijndansen in de Polyvalente zaal


Februari 2020

Maandag 3 februari: wandeling
Maandag 3 februari: Okra Academie Aalter: Gezond eten, gezond ouder worden.
Eric De Maerteleire, bio-ingenieur en auteur
Maandag 4 februari: Okra Academie Aalter – Langer leven. Danny Bral, biochemicus
Donderdag 6 februari: Lijndansen in de Polyvalente zaal
Maandag 10 februari: wandeling
Dinsdag 11 februari: Kaarting in Tempelhof
Dinsdag 11 februari: Okra Academie Gent. Kracht in kwetsbaarheid. Het leven en de boodschap van Leonard Cohen:
Jean-Paul Vermassen. gewezen pastor OKRA
Maandag 17 februari: wandeling
Donderdag 20 februari: lijndansen in de Polyvalente zaal
Maandag 24 februari: geen wandeling (Krokusverlof)
Dinsdag 26 februari: Okra Academie Eeklo – Klimaatverandering: een wereldprobleem?
M. De Dapper, Em. Professor Geografie UGent
Woensdag 26 februari: Kaarting en Bingo namiddag

Maart 2020
Maandag 2 maart: wandeling
Dinsdag 3 maart: Okra Academie Gent. Uitstap: Tentoonstelling ‘Ondergronds in de stad’ in het Stam, Gent
Donderdag 5 maart: Lijndansen in de Polyvalente zaal
Maandag 9 maart: wandeling
Maandag 9 maart: Okra Academie Aalter. Getuigenis van een Aalterse diplomaat.
Bart Lammens, Diplomaat
Dinsdag 10 maart: Okra Academie Gent. Klimaatbetoog live.
Nic Balthazar, regisseur en klimaatactivist
Dinsdag 10 maart: Kaarting
Dinsdag 12 maart: Kaarting in Tempelhof
Maandag 16 maart: wandeling
Donderdag 19 maart: Lijndansen in de Polyvalente zaal
Zondag 22 maart: Okra Academie Eeklo. Uitstap: Opera ‘Fidelio’ van Beethoven
Maandag 23 maart: wandeling
Dinsdag 24 maart: Okra Academie Eeklo. Voedsel en landbouw.
Wouter Vanhove, Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen UGent
Woensdag 25 maart: Kaarting en laatste Bingo namiddag
Donderdag 28 maart: Lijndansen in de Polyvalente zaal
Maandag 30 maart: wandeling

Info wandelingen of fietstochten: Daniël Locy: 09 372 79 71 - GSM: 0478 68 05 27
Info kaartingen: Hubert De Buysser, tel.: 09 372 64 33
Volgend nummer verschijnt met het Okra tijdschrift van april 2020
Naar boven