Okra
Okra cirkels

  Nr. 2

 

april 2020

Printversie


A. BINGO in Home Diepenbroeck Lovendegem


De Werkgroep Seniorenraad Lovendegem en Okra Trefpunt Lovendegem sloegen op 31 januari de handen in mekaar om de bewoners van Home Diepenbroeck een mooie Bingo namiddag aan te bieden.
De zaal zat vol deelnemers, de prijzentafel was rijkelijk gevuld met mooie prijzen en de bestuursleden van Okra Lovendegem samen met het EKA-team van Home Diepenbroeck waren er bij om de deelnemers een handje te helpen, mocht dat nodig zijn. Het werd een 100% geslaagde namiddag. Het was spannend afwachten naar de eerste BINGO! De winnaars konden vrij kiezen uit een reeks zeer mooie prijzen.
Deze waren gefinancierd door de Werkgroep Senioren Lovendegem, waarvoor onze hartelijke dank. De voorzitter van de Werkgroep, de heer Dany Parrein kwam dan ook even langs.
Als toetje was er in de pauze een lekker stuk taart met een koffie. Na de laatste bingo kreeg elke
aanwezige nog een pakje lekkere frangipanne koekjes. Zo ging er niemand met lege handen naar zijn kamer.
De Werkgroep Seniorenraad Lovendegem en Okra Lovendegem blijven zich inzetten voor de Lovendegemse senioren!
Dit was een staaltje van goede samenwerking.
Verslag Linda Dobbelaere
Naar boven


B. OVERLIJDEN

De heer ETIENNE BATSLEER, echtgenoot van mevrouw Jenny Van den Abeele, geboren in Zomergem op 2 augustus 1928, en thuis in Lovendegem overleden op 10 maart 2020. Eregemeentesecretaris van de gemeente Lovendegem.
Lid van OKRA Lovendegem.
Omwille van de recente maatregelen die de overheid genomen heeft betreffende het Coronavirus,
Is er enkel in intieme kring afscheid genomen.
Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Er was ook geen publieke begroeting mogelijk.
Door de omstandigheden in verband met Coronavirus, heeft het bestuur van Okra Lovendegem geen overlijdensbericht rondgedragen, maar een rouwbericht bezorgd in naam van alle Okra leden van Lovendegem. Daarom wordt dit nu uitzonderlijk opgenomen in deze “Voor U genoteerd”.

Naar boven


C. Dit verandert er voor oudere gebruikers van het openbaar vervoer

Vanaf 1 februari 2020 gaan bepaalde tarieven van de NMBS en De Lijn opnieuw omhoog. Ook wordt bij De Lijn de reservatieplicht voor rolstoelgebruikers afgeschaft. En ouderen kunnen alle weekends van de zomervakantie gebruik maken van het seniorenbiljet.
Veranderingen van tarieven
NMBS
- Seniorenbiljet vanaf 65 jaar wordt met 20 cent per traject duurder. Het seniorenbiljet kost voortaan € 7,20
- Ouderen mogen tijdens alle weekends van de zomervakantie gebruik maken van het seniorenbiljet
- Standaard- en weekendtickets worden gemiddeld 1,53 % duurder.
De Lijn
- Het abonnement voor 65-plussers zal € 55 in plaats van € 54 kosten
* Een Omnipas, een abonnement voor 25- tot 64-jarigen, gaat van € 319 naar € 329 per jaar
* Ook groepsbiljet (+10 personen) wordt fors duurder: van € 1,30 per rit naar € 1,60 per rit (+23%)
* De prijs van de tienrittenkaarten blijft onveranderd: € 16 op een kaartje of 15 euro via de smartphone
* De dagpas zal dan weer zowel op kaart als digitaal € 7,5 kosten. Momenteel is dat in de app nog € 6, en via de verkooppunten € 7
* De prijs per rit is het goedkoopst bij aankoop via de app op je smartphone, 1,80 euro, een sms-ticket kost 2,65 euro
* Biljet voor een enkele rit in voorverkoop kost € 2,50 in plaats van 3 euro.
Een ticket voor een enkele rit bij de chauffeur kopen kan nog tot 1 juli en kost € 3.
Meer info over diensten en tarieven, specifiek voor ouderen, vind je terug op: www.ouderengids.be/mobiliteit.
Afschaffing reservatieplicht voor rolstoelgebruikers bij De Lijn
Er zijn verschillende toegankelijke haltes waar voertuigen met een lage vloer halt houden om je op te pikken. Reizigers kunnen zelf op voorhand na gaan of de haltes die ze willen gebruiken rolstoeltoegankelijk zijn. Vanaf 1 februari is het niet langer verplicht om hiervoor te reserveren.
Meer info over reizen zonder reservatie met de ‘Meer Mobiele Lijnen’.
Ook aanmelden via de belbuscentrale blijft mogelijk. Bij die aanmelding wordt beschikbaarheid van een toegankelijk voertuig nagegaan.
De belbus: een oplossing voor mijn verplaatsing?
- Biedt de trein of een vaste lijn geen of slechts een gedeeltelijke oplossing voor jouw verplaatsing? Dan kan je je verplaatsing misschien wel maken met de belbus. De belbus rijdt in een belbusgebied en stopt na reservatie aan de belbushaltes.
- Contacteer de belbuscentrale om na te gaan of jij op pad kan met de belbus. Hou er rekening mee dat je enkel met de belbus mee kunt als er geen andere mogelijkheid is met de vaste bus of de trein, en dat we je verplaatsing met de belbus enkel kunnen reserveren als er nog plek is voor jouw verplaatsing.

Opgelet: alle belbuscentrales In Oostende, Gentbrugge, Hasselt en Leuven sluiten op: Kerstavond: dinsdag 24 december om 18:00 uur - Oudejaar: dinsdag 31 december om 18:00 uur.
Informeren en zo nodig reserveren is eenvoudig
Contacteer minstens één uur op voorhand jouw belbuscentrale. Reserveren kan tot 30 dagen op voorhand. Hoe vroeger je uw rit plant, hoe groter de kans op een passend voorstel voor je verplaatsing.
- Geef je klantennummer door. Bel je een eerste keer, dan maken we voor jou een klantennummer aan. Daarvoor moet je je naam, adres en telefoonnummer meedelen. Heb je een gsm-nummer of een e-mailadres? Laat ons dat dan ook meteen weten.
- Geef de volledige verplaatsing die je wil maken door, zelfs als je weet dat een deel ervan met een vaste lijn of een trein zal verlopen. Zo kunnen we voldoende tijd voorzien voor een overstap. Andere informatie die we nodig hebben om je verplaatsing uit te stippelen: Wanneer wil je vertrekken (datum en tijd)?
- Waar stap je op- en af?
- Reis je alleen of samen met anderen?
- Ben je voor je verplaatsing aangewezen op de belbus, dan checkt onze medewerker of de verplaatsing geboekt kan worden en geeft je het uur mee waarop de belbus je zal komen oppikken aan de belbushalte.
Heb je je mailadres opgegeven, dan ontvang je een bevestiging per mail.
- Zorg dat je enkele minuten voor het afgesproken tijdstip aan de gereserveerde opstaphalte bent. Hou wel rekening met een speling van enkele minuten.
Goed om weten:
- Op de belbus gelden de normale tarieven
- Je rit annuleren? Contacteer ons zo snel mogelijk. Zo wordt de rit niet nodeloos uitgevoerd en vermijd je een boete en/of schorsing.
- Het tijdstip van vertrek en de route kunnen iedere dag anders zijn (afhankelijk van de andere reservaties).
- Je verplaatsingsmiddel kan variëren (belbus, bus of trein), afhankelijk van de dienstregeling van vaste buslijnen en treinen.
- De belbus reserveer je telefonisch.
- Bij het inbellen druk je bij het keuzemenu [1] als je een rolstoelgebruiker bent, en druk je [2] voor alle andere reizigers belbus.
- Het is aan te raden aan de lijn te blijven tot een operator je oproep beantwoord.
Telkens je terug inbelt kom je achteraan in de wachtrij terecht.
- Hou je klantnummer bij de hand, zo word je vlugger geholpen.

Naar boven


D. Nieuw uitreikingsmodel bpost:

Door de daling van het brievenpostvolume gedurende de laatste jaren moet bpost zijn uitreikingsmodel aanpassen. Deze daling werd niet voldoende gecompenseerd door de groei van het pakjesvolume. Het nieuwe uitreikingsmodel werd al in 2019 in de sporen gezet. Op 1 januari van dat jaar werd de Priorzegel, voor dringende zendingen, opnieuw ingevoerd. Zendingen met een Priorzegel bedeelt de post de werkdag na afgifte. Een zending zonder Priorzegel bezorgt ze binnen de drie werkdagen.
* Vanaf 1 maart 2020 wijzigt de uitreiking nog meer voor de niet-dringende post. Daarvoor komt de postbode slechts twee maal per week langs.
* Vergeet niet: alle postzegels aangekocht voor 1 januari 2019 worden als Non-Priorzegels beschouwd.

Wat wijzigt er concreet?
GEEN WIJZIGINGEN: Dringende zendingen - Uitgereikt elke dag: Prior zendingen, aangetekende zendingen, pakjes, kranten, weekbladen
NIEUW: Niet-dringende zendingen - Uitgereikt 2 x per week: Non Prior-zendingen, reclame-zendingen (geadresseerde zendingen, huis-aan-huis en folders) - Tijdschriften die niet wekelijks verschijnen
* Bpost zal elke dag je dringende postproducten blijven uitreiken. Dringende producten zijn aangetekende brieven, gefrankeerde brieven met priorzegel, kranten, wekelijkse tijdschriften en pakjes).
* De uitreiking van niet-dringende post zal wél worden gewijzigd. Commerciële folders en gefrankeerde brieven met een non-prior zegel zullen nu slechts tweemaal per week worden bezorgd:
- een eerste keer in het begin van de week, namelijk maandag of dinsdag
- vervolgens zal de postbode een tweede keer langskomen op het einde van de week, namelijk woensdag of donderdag.
Indien je je niet-prioritaire post en reclamefolders niet op maandag ontvangen hebt, zal je deze op dinsdag ontvangen. Indien je je niet-prioritaire post en reclamefolders niet op woensdag ontvangen hebt, zal je deze op donderdag ontvangen. Je zal steeds dezelfde volgorde ondervinden in verband met de uitreikingsdagen. Ze kunnen uiteraard onderworpen worden aan wijzigingen, maar dit zal eerder zeldzaam zijn. Je kan zelf geen wijzigingen van uitreikingsdagen vragen.

Uitreiking kranten, pensioenen, overlijdensberichten….
Uitreiking kranten: Het nieuwe uitreikingsmodel verandert niets aan de uitreiking van de kranten.
Die moeten op weekdagen nog steeds worden bezorgd voor 7u30 en op zaterdag voor 10u. Dat zal zoals voorheen gebeuren via afzonderlijke krantenrondes.
Uitreiking pensioenen: De uitreiking van de pensioenen zal niet aangepast worden. De pensioenen aan de rechthebbenden blijven op vrijdag uitgereikt worden.
Uitreiking overlijdensberichten: Overlijdensberichten kunnen gefrankeerd worden met een Prior- of Non-Priorzegel, afhankelijk van je keuze:
- Geadresseerde overlijdensberichten, met Priorzegel, worden de eerste werkdag na afgifte bezorgd:
- Geadresseerde overlijdensberichten, met een Non-Priorzegel, worden uitgereikt binnen de drie werkdagen na afgifte.

Meer info? Meer info vind je op de website van bpost:
https://www.bpost.be/nl/2020/nl/particulier/uitreikingsmodel.
OKRA: Contacteer ons: PB 40, B-1031 Brussel - www.okra.be - belangenbehartiging@okra.be
Pensioendienst: 02 246 44 45 - 02 246 44 31
OKRA-Zorgrecht: 02 246 57 72 - Bron: Copyright 2020 OKRA

Naar boven


E. Bij welke banken betaal je het minst? Een overzicht

Afgelopen weken lazen we verschillende berichten over prijsstijgingen bij banken. Ook de Vlaamse Ouderenraad ontving verontruste signalen van ouderen en ouderenverenigingen. Daarom gingen we op onderzoek: jagen banken hun tarieven echt de hoogte in voor rekeninguittreksels op papier, papieren overschrijvingen of geldopname bij een andere bank? Een overzicht.
Extra kosten voor rekeninguittreksels op papier, papieren overschrijvingen of geldopname bij een andere bank. Het is niet langer ongewoon. Hoewel er grote verschillen zijn tussen banken onderling, durven we spreken van een tendens richting hogere kostprijzen. Meer en meer banken straffen op deze manier mensen die geen gebruik maken van digitale toepassingen.
“Kwetsbare groepen zijn het slachtoffer van deze digitale keuzes. Niet-digitale diensten moeten voor de Vlaamse Ouderenraad betaalbaar blijven.” – Nils Vandenweghe, directeur
Rekeninguittreksels op papier
Ook wie geen smartphone met bank-app heeft, of niet digitaal bankiert, wil graag een overzicht houden op inkomsten en uitgaven. Maar als je je rekeninguittreksels nog op papier wilt ontvangen, moet je vanaf nu rekenen op een extra kost. Deze varieert van portkosten bij Europabank tot wel 5 euro + portkosten bij ING (vanaf 19 april).
BPost trekt een andere kaart: 70-plussers met een postchequerekening of spaarrekening kunnen hun uittreksels maandelijks gratis thuis toegestuurd krijgen. En ook Crelan en KBC (vanaf 1 maart) pakken het anders aan: als je zelf je uittreksels afdrukt in het kantoor, wordt er geen extra kost aangerekend.
Papieren overschrijvingen
Mensen die niet digitaal bankieren, vullen vaak nog papieren overschrijvingen in. Ook dat zal bij een aantal banken niet langer gratis zijn. BNP Paribas Fortis bijvoorbeeld, rekent zijn klanten vanaf 1 april 2 euro aan per papieren overschrijving en 6 euro per overschrijving die uitgevoerd wordt door een medewerker van de bank. Ook Belfius kiest voor een verhoging van de tarieven van deze diensten, maar klanten ouder dan 70 jaar die een comfortrekening hebben, worden hiervan vrijgesteld.
Geldopname bij andere banken
Meer en meer banken rekenen een extra kost aan als je geld afhaalt bij een automaat van een andere bank. Klanten van KBC (vanaf 1 maart) en Belfius bijvoorbeeld, betalen 0,5 euro kosten per geldafhaling bij een andere bank. Nochtans heeft niet iedereen een kantoor van zijn eigen bank op wandelafstand. Veel ouderen voor wie de verplaatsing naar het bankkantoor niet evident is, kiezen dan ook voor het dichtstbijzijnde kantoor. Zij worden dus telkens verplicht een extra kost te betalen.
Overzicht aangepaste tarieven Belgische banken
1. Argenta Uittreksels: prijs postzegel per verzonden enveloppe
Gratis geldopname in euro met de debetkaart Gratis papieren overschrijving.
2. Axa
0,5 euro voor geldopname in euro aan een automaat van een andere bank bij de st@rt2bank-zichtrekening, gratis voor comfort2bank. Bij st@rt2bank-zichtrekening kan je geen geld opnemen aan het AXA-loket en geen papieren overschrijvingen doen, bij comfort2bank wel. Je betaalt wel 4.5 euro per maand voor de comfort2bank, terwijl er geen maandelijks forfait voor de st@rt2bank-rekening.
Bij de st@rt2bank-rekening kan je geen papieren rekeninguittreksels krijgen, bij de comfort2bank-rekening wel. Je betaalt dan de portkosten voor het maandelijks toesturen van de uittreksels via de post. Wil je dat op wekelijkse of dagelijkse frequentie, dan betaal je respectievelijk 17 of 25 euro + portkosten. Je kan de uittreksels ook jaarlijks bij je bankagent opvragen.
Wil je dat maandelijks, dan betaal je 50 euro.
3. Belfius
Met de Belfius Comfort-rekening (3,5 euro per maand vanaf 25 jaar), de Belfius Comfort Gold-rekening (5,5 euro/maand vanaf 25 jaar) en de Belfius Comfort Platinum-rekening (18 euro/maand) mag je 2 papieren overschrijvingen in euro per maand doen. Voor iedere bijkomende papieren of manuele overschrijving moet je 2 euro betalen, tenzij je 70 jaar bent.
Vanaf 1 april moet je 0,5 euro betalen om met je debetkaart geld af te halen bij andere automaten, behalve met de Belfius Comfort-rekeningen.
Voor geldopname in euro aan het loket tot een bedrag van 650 euro betaal je 0,5 euro, neem je meer dan 650 euro op aan het loket, dan is het gratis.
Het verzenden van rekeninguittreksels kost 2 euro per enveloppe, behalve voor de titularissen van de comfortrekeningen die 70 jaar of ouder zijn en hier maandelijks gebruik van willen maken. De rekeninguittreksels zijn ook beschikbaar in het kantoor, voor 2,5 euro per maand.
4. Beobank
0,5 euro (en vanaf 1 april 1 euro) voor papieren overschrijving of geldopneming van de rekening bij de GO-rekening, de Classic-rekening, Comfort-rekening en de Beobank-rekening. Behalve wanneer het totaal van de creditsaldi op alle depositoproducten van de hoofd-rekeninghouder minstens 10.000 euro bedroeg op de laatste werkdag van de vorige maand, dan zijn er geen transactiekosten! Voor papieren rekeninguittreksels betaal je 1 euro per verzending. Wie graag aan het loket geld opneemt en overschrijvingen doet en maandelijks rekeninguittreksels op papier wil, moet kiezen voor de Basisbankdienst-rekening, waarvoor je 15,36 euro per jaar betaalt. Dan kan je maximum 1 ‘gratis’ papieren rekeninguittreksel per maand krijgen.
5. BNP Paribas Fortis
Bij een Comfort Pack (3 euro/maand) kan je met je debetkaart geld opvragen aan automaten in België en de landen van de eurozone. Wie geld wil opnemen aan een loket en overschrijvingen op papier wil doen, kan dat 12 keer per rekening per jaar doen als je voor een Premium Pack (7 euro/maand) kiest. Opvragingen aan automaten in België en landen van de eurozone zijn dan ook inbegrepen. Voor andere formules kost geldopvraging aan andere automaten 0,70 euro.
Vanaf 1 april zullen bijkomende geldopvragingen en papieren overschrijvingen in kantoren 2 euro kosten.
Rekeninguittreksels kunnen worden toegestuurd per post: 1 euro + portkosten per enveloppe. Ter beschikking in kantoor, voor 4,03 euro dagelijks voor de zichtrekeningen en voor 2,02 euro op andere frequenties. Het verzenden per post van rekeninguittreksels in brailleschrift is gratis.
6. BPost
Bij een b.comfort-rekening kan je gratis geld opnemen aan andere automaten en onbeperkt geld opnemen en papieren overschrijvingen doen aan een loket, bij een b.compact-rekening moet je 0,5 euro betalen bij geldopname aan andere automaten en 1,5 euro voor een verrichting aan het loket. Bij een postchequerekening zijn er 24 manuele verrichtingen inbegrepen, daarna betaal je 1 euro per verrichting. Je betaalt 0,20 euro als je met je debetkaart geld opneemt aan andere automaten.
Bij een b.comfort-rekening betaal je 1,17 euro voor de verzending van je uittreksels, ongeacht of dit dagelijk, wekelijks of maandelijks gebeurt. Bij een b.compact-rekening gaat dit niet. Voor +70-jarigen met een postchequerekening of een spaarrekening is de verzending maandelijks gratis.
7. Crelan
Met een Crelan-zichtrekening kan je geld opnemen in euro aan Crelan- en niet-Crelan-automaten, geld storten en opnemen aan het loket en overschrijven naar een Crelan-rekening in het kantoor.
Bij een Crelan Performance Pack (6 euro/maand) en een Crelan Performance Pack for One (5 euro/maand) kan je 12 overschrijvingen doen naar niet-Crelan-rekeningen in het kantoor. Bij een Crelan Excellence Pack (8 euro/maand) kan dat onbeperkt. Bij een Crelan Economy Pack (4 euro/maand) kan dat niet.
Bijkomende overschrijvingen aan het loket naar niet-Crelan-rekeningen kosten 1,5 euro per overschrijving, tenzij de titularis 65 jaar of ouder is.
Rekeninguittreksels kunnen gratis gedrukt worden aan een Crelan-automaat. Driemaandelijkse verzendingen kosten 0,5 euro (of gratis voor klanten zonder abonnement op myCrelan), maandelijkse verzendingen kosten 1 euro (of gratis voor klanten zonder abonnement op myCrelan).
8. Europabank
Bij een Comfortpakket (3 euro/maand) heb je 60 inbegrepen loketverrichtingen, bij een pro-pakket (6 euro/maand) een onbeperkt aantal en bij een eco-pakket (0 euro/maand) geen inbegrepen verrichtingen. Bijkomende loketverrichtingen kosten telkens 1 euro.
Afhaling aan een geldautomaat is bij alle pakketten inbegrepen.
Bij het eco-pakket zijn er geen papieren uittreksels mogelijk, bij het comfort- en het pro-pakket betaal je portkosten voor de verzending.
9. ING (vanaf 19 april)
Met een Groene ING-rekening (44 euro/jaar) en een professionele zichtrekening (50 euro/jaar) kan je 12 manuele debetverrichtingen doen en geld opnemen aan een geldautomaat. Met de online Lion-account kan je enkel gratis geld opnemen bij ING-automaten en betaal je 0,5 euro aan een andere automaat.
Voor standaardoverschrijvingen op papier en aan het loket betaal je 2 euro bij de Lion-account en vanaf de 13e verrichting 1 euro bij de Groene ING-rekening en de professionele zichtrekening.
Bij alle drie de rekeningen betaal je 5 euro + portkosten voor de verzending van je rekeninguittreksels.
10. KBC (vanaf 1 maart)
Bij de gratis KBC-basisrekening moet je 0,5 euro betalen bij het afhalen van geld bij andere banken en 1,5 euro per verrichting aan het loket. Bij de KBC-plusrekening (2,5 euro/maand) zijn het afhalen van geld aan het loket en bij andere bankautomaten inbegrepen.
Je papieren rekeninguittreksels kan je gratis afdrukken in het KBC-kantoor of via een betalend abonnement (aan te vragen bij KBC Live) automatisch met de post ontvangen.

Bron: Vlaamse Ouderenraad

Naar boven


F. Noodnummers 101 en 112

Een noodgeval…. Plots is het daar. Je ziet zwarte rook ontsnappen door het dak van de buren. Tijdens een fietstocht valt je man of vrouw hard op de grond neer en blijft bewusteloos liggen. Een vrachtwagen rijdt een wagen aan en de inzittenden zijn zwaar gekwetst. Je hoort gerommel beneden in huis tijdens de nacht, een inbreker?
Bij een noodgeval maakt paniek zich vaak meester over je. Welk nummer was het alweer dat je moest bellen? 101 of 112? Sinds 11 februari 2020 is die vraag niet meer nodig. Sindsdien is in België een keuzemenu ingevoerd voor beide noodnummers. Dankzij het keuzemenu moet je, als je dringende hulp nodig hebt, het juiste nummer van de hulpdienst niet meer onthouden.
Voordelen?
* Je zal vanaf nu in alle gevallen geholpen worden indien je belt naar de noodnummers 112 of 101
* Ook als het niet lukt om een keuze te maken, of als je de verkeerde keuze zou maken krijg je een operator aan de lijn.
* Dit keuzemenu helpt bellers efficiënter en sneller omdat ze enerzijds in contact gebracht worden met de noodcentrale die ze nodig hebben, en anderzijds omdat er meer lijnen vrij blijven omdat operatoren in de noodcentrales zich niet moeten ontfermen over nodeloze oproepen of tijd moeten spenderen aan het doorschakelen van oproepen.
Het keuzemenu werd als pilootproject getest tussen 1 oktober 2018 en 17 januari 2019 in de provincies Namen en West-Vlaanderen en is positief geëvalueerd. De inwoners van deze twee provincies hebben het nieuwe systeem zonder problemen in gebruik genomen en de FOD Binnenlandse Zaken heeft geen klachten ontvangen, wat ertoe leidde dat het project nationaal uitgerold kon worden.

Hoe werkt het menu?
Bel 112 of 101
Als je dringende hulp nodig hebt van een ambulance, de brandweer of de politie kan je zowel naar 112 als 101 bellen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Luister naar de boodschap
« Noodcentrale. Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. Voor politie, druk 2. »
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hoor je de boodschap in het Nederlands én het Frans.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Maak je keuze
Kies 1 of 2. Indien je geen keuze maakt, herhaalt de boodschap zich:
« Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. Voor politie, druk 2. Blijf aan de lijn. We verbinden u door. »
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Blijf aan de lijn
Een operator beantwoordt je oproep zo snel mogelijk. Meer info vind je op deze website: https://www.sos112.be/.

Naar boven


G. Parkeren in Sluis op de gemeentelijke parkeerplekken wijzigt per 1 maart

Vanaf 1 maart kun je in Sluis betaald parkeren zonder ticket achter je ruit. Vanaf die dag wordt het kentekenparkeren ingevoerd op de gemeentelijke parkeerplaatsen. Ook kun je vanaf 1 maart belparkeren.
Er zijn in Sluis ook een aantal grote particuliere parkeerterreinen, op deze terreinen wijzigt het betalingssysteem niet.
Hoe werkt het kentekenparkeren en belparkeren? Dat leest u hieronder:
Kentekenparkeren
Bij kentekenparkeren wordt bij de parkeerautomaat het kenteken van de auto ingevoerd. Vervolgens kan er betaald worden voor de gewenste parkeertijd met contant geld, contactloos of een pinpas en is verdere actie overbodig. Het parkeerticket hoeft niet meer achter de voorruit gelegd te worden.
Belparkeren
Bij belparkeren worden achteraf en per minuut de parkeerkosten betaald via de mobiele telefoon van de eigenaar van het geparkeerde voertuig. Dit is mogelijk via een app op een mobiele telefoon, door een SMS te versturen of te bellen.
De gemeente Sluis voert het zo in dat gebruikers een ruime keuze hebben uit apps voor belparkeren, zowel Nederlandse, Belgische als Duitse apps.

Naar boven


H. OKRA LOVENDEGEM scoort alweer met een leuke Bingo namiddag

De maandelijkse bingo bij Okra Lovendegem staat altijd garant voor een ganse namiddag ontspanning, plezier en een rijk gevulde tafel met heel mooie prijzen.
Vandaag, 26 februari, was het niet anders. Noël, de spelleider is een geboren entertainer en had de groep al direct helemaal mee.
En toen begonnen de cijfers en letters te rollen en het was wachten op een eerste BINGO! Enkele bestuursleden waren al van ’s morgens in de weer geweest om alles klaar te zetten en dit niet enkel voor de bingo, maar ook voor de kaarters.
Want elke 4de woensdag van de maand is er kaarting én bingo.
We waren vandaag wel aan de voorlaatste bingo toe want vanaf april stopt de bingo en wordt die overgenomen door petanque.
Ook elke 2de dinsdag van de maand is er kaarting.
Verslag: Linda Dobbelaere
Naar boven

I. Verse groentesoep is een gezonde keuze. Waarom?

Soep draagt op verschillende manieren bij tot een gezond voedingspatroon. Een gezonde soep op basis van groenten (400 g per liter) levert kostbare vitaminen, mineralen en vezels. Verder is soep een gezonde hongerstiller. Zowel voor de grote als de kleine honger. En met soep is er variatie troef!
Soep is een goede bron van groenten
Soep is een makkelijke manier om (meer) groenten te eten. Uiteraard op voorwaarde dat groenten de basis vormen van de soep. Met een kom gezonde groentesoep (minstens 80 g groenten per 200 ml) neem je ongeveer een vierde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten in. Daarnaast is soep een goede manier om kinderen groenten te doen eten. Gezonde groentesoep, zonder toevoeging van room en/of vlees en maximum 1 bouillonblokje per liter.
Soep brengt vocht aan
De voedingsdriehoek adviseert om elke dag voldoende water te drinken. Soep kan, ter afwisseling van een glas water, bijdragen tot de dagelijkse inname aan vocht. Met een kom gezonde soep (200 ml) neem je ongeveer een zevende van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vocht in (ongeveer 1,5 liter).
Soep stilt de kleine en grote honger
Een gezonde groentesoep levert doorgaans weinig calorieën voor veel volume en kan hiermee de kleine honger stillen bijvoorbeeld als tussendoortje of als voorgerecht. Voeg je een koolhydraatbron (bv. aardappelen, pasta) en/of eiwitbron (bv. vlees, vis, peulvruchten of ei) toe, dan kan een kom soep ook de grote honger stillen en dus als maaltijdsoep.
Soep brengt variatie
Gezond eten betekent ook voldoende variatie in je voeding brengen. Met soep is er variatie troef: * * Kies voor groenten volgens het seizoen en wissel af tussen verschillende groentesoorten.
In de winter/herfst kan je variëren met groenten zoals knolselder, pastinaak, pompoen, prei, spruitjes, schorseneren en witloof.
In de lente/zomer is er een hoge aanvoer van asperges, aubergines, bloemkool, courgette, paksoi, paprika’s, selder, tomaat, venkel en wortelen.
* Variëren kan ook door bijvoorbeeld andere kruiden te gebruiken. Voeg eens komijn aan pompoensoep toe of gember aan wortelsoep en de klassieke tomatensoep krijgt een zuiders tintje met verse basilicum.
* Maak verschillende groentecombinaties. Combineer wortel bijvoorbeeld de ene keer met pastinaak, de andere keer met paprika’s. Of linzen, pompoen of prei.

Soep is de ideale restjesverwerker
Gezonde groentesoep draagt niet alleen bij tot een gezond voedingspatroon maar ook tot een duurzamer voedingspatroon. Soep is ideaal om restjes in te verwerken. Zo belandt er minder voedsel in de vuilnisbak en voorkom je voedselverspilling.
Gezonde soep maken doe je zo
Eenvoudig en snel
Soep maken is makkelijk en tover je in weinig tijd op tafel. Groenten wassen, snijden – dat mag grof zijn want je mixt de soep -, aanstoven, water toevoegen, aan de kook brengen en zachtjes laten pruttelen neemt ongeveer een halfuurtje in beslag. De bereidingstijd kan je nog inkorten door voorgesneden groenten (vers of diepvries), groenten uit blik (bv. tomaten) of groenterestjes te gebruiken.
Gebruik véél groenten
Een gezonde groentesoep bevat minstens 80 g groenten per 200 ml soep of ongeveer 400 g groenten per liter soep.
Breng op smaak met kruiden
Breng soep op smaak met kruiden zoals tijm, rozemarijn, komijn, paprika of zwarte peper. Een bouillonblokje als smaakmaker kan, maar gebruik bij voorkeur niet meer dan 1 blokje per liter soep.
Soep mixen of met stukjes?
Wanneer je groenten mixt, wordt de vezelstructuur lichtjes aangetast. Wissel daarom gemixte soep eens af met soep met groentestukjes.
Verrijk soep slim
Soep wordt soms verrijkt met ingrediënten zoals noten, kaas, (kokos)room, deegwaren zoals pastaletters of noedels, vlees of vis. Met deze tips verrijk je soep op een slimme en gezonde manier:
* Zorg ervoor dat de groente het hoofdingrediënt blijft.
* Een kleine portie kaas of een scheutje room kan, maar overdrijf er niet mee. Kies bij voorkeur voor magere kaas of lightroom of vervang room door yoghurt natuur.
* Ga je voor een maaltijdsoep, dan kunnen aardappelen of deegwaren als koolhydraatbron worden toegevoegd. Stukjes vlees, vis, een eitje of peulvruchten kunnen worden toegevoegd als eiwitbron.
* Gebruik je de soep als voorgerecht of als tussendoortje, dan zijn zulke extraatjes overbodig. Zo hou je de soep lijnvriendelijk. Soep als tussendoortje kan je eventueel wel combineren met een volkoren beschuit of boterham.

Kook niet langer dan nodig
Tijdens het koken van groentesoep gaat er een zekere hoeveelheid vitaminen, waaronder ook vitamine C, verloren. Daarnaast maakt het kookproces echter andere bioactieve stoffen beter beschikbaar.
Dat is bijvoorbeeld het geval voor de carotenoïden. De best gekende carotenoïden zijn bètacaroteen en lycopeen.
Bètacaroteen zit vooral in groene en oranje groenten zoals wortelen. Lycopeen zit in tomaten en wordt beter opgenomen uit bijvoorbeeld tomatensoep dan uit rauwe tomaten. Het verlies aan vitaminen kan je gemakkelijk goedmaken met wat rauwkost bij de maaltijd of een stuk fruit tussendoor of als dessert.
Veilige soep
Wanneer je soep maakt voor verschillende dagen, laat ze dan zo snel mogelijk afkoelen zodra ze klaar is. Zet ze vervolgens in de koelkast of vries ze bij voorkeur in kleine porties in, overeenkomstig met wat je per keer nodig hebt. Warm alleen de benodigde hoeveelheid soep op. Soep te lang op kamertemperatuur laten staan of dezelfde soep meerdere keren opwarmen bevordert de ontwikkeling van bacteriën en vergroot het risico op een voedselvergiftiging.
Is kant-en-klare soep ook gezond?
Onder kant-en-klare soep wordt alle soep verstaan die je in de winkel koopt en thuis enkel nog moet worden opgewarmd. Het etiket vertelt je meer over de samenstelling van de soep. Check het etiket om te beoordelen of de kant-en-klare soep een gezonde keuze is:
* Kijk na of de soep voor minstens uit 40 % groenten bestaat. Je kan eventueel thuis zelf nog groenten toevoegen (bv. tomatenblokjes of restjes groenten).
* Check het zoutgehalte. Soep bevat best niet meer dan 5 g zout per liter.
* Let op met toevoegingen zoals suiker, kaas, room en olie. Deze ingrediënten doen de energiewaarde toenemen. Dit kan je nagaan in de ingrediëntenlijst.
* Soep waaraan vlees, vis, aardappelen of deegwaren zijn toegevoegd, neem je best als maaltijdsoep. Ga voor een lichte(re) groentesoep als tussendoortje.

Naar boven

J. Reglementen OCMW-raad

REGLEMENT THUISZORGPREMIE OCMW-raad 18/12/2019
Artikel 1: Doelstelling en doelgroep Het OCMW geeft een toelage aan de zorgbehoevende persoon, die hulp nodig heeft van mantelzorgers of professionele diensten, om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen.

Artikel 2: Voorwaarden De toelage wordt toegekend indien de zorgbehoevende aan de navolgende voorwaarden cumulatief voldoet:
1. Attest BEL-profielschaal (BEL = Beoordeling Eerste Lijn). De aanvrager is een zorgbehoevend persoon die een attest kan voorleggen van de BELprofielschaal met een score van 30 tot en met 34 punten. Wie over geen attest beschikt, kan aan het OCMW / sociaal huis vragen om een BELprofielschaal op te maken tijdens een huisbezoek.
2. Leeftijdsvoorwaarde De aanvrager moet minimum 65 jaar zijn in het jaar van de aanvraag.
3. Eigendomsvoorwaarde De zorgbehoevende mag niet meer dan 1 bebouwde eigendom bezitten.
4. Cumul Om in aanmerking te komen voor de thuiszorgpremie mag de zorgbehoevende niet gerechtigd zijn op een andere (mantel)zorgpremie zoals het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, het basisondersteuningsbudget, het persoonlijk assistentiebudget of de sociaalpedagogische premie, tenzij deze premie wordt toegekend uit hoofde van een ander gezinslid.
5. Thuis wonen / Instelling De aanvrager moet privaat gehuisvest zijn. De zorgbehoevende mag niet permanent (dag en nacht) in een instelling verblijven en moet minstens 5 nachten per week thuis verblijven.
6. Domicilie: De zorgbehoevende dient op 1 januari van het jaar van de aanvraag ingeschreven te zijn in de gemeente.
Artikel 3: Bedrag
1. De premie bedraagt 200 euro per jaar en wordt uitbetaald aan de zorgbehoevende.
2. Voor nieuwe aanvragen tijdens het lopende jaar wordt 15 euro per maand toegekend vanaf de ingangsdatum van het attest of vanaf de aanvraagdatum indien er door het team welzijn nog een score moet afgenomen worden.
3. Indien de zorgbehoevende komt te overlijden, wordt 15 euro per maand uitbetaald aan de partner tot en met de maand van overlijden van de zorgbehoevende. Indien er geen partner meer is, wordt de premie uitbetaald aan de erfgenamen op vertoon van een erfrechtverklaring.
Artikel 4: Aanvraag De aanvraag gebeurt jaarlijks door het indienen van een aanvraagformulier en het nodige attest op de sociale dienst van het OCMW.
De aanvraag moet steeds vergezeld zijn door een verklaring op eer waarbij de zorgbehoevende aanduidt welke hulp hij geniet. Dit kan bestaan uit professionele hulp of mantelzorgers. De aanvraag geldt steeds voor een lopend jaar. Een aanvraag voor voorbije jaren is niet mogelijk.
Artikel 5: Goedkeuring van de aanvraag en betaling De premie wordt jaarlijks uitbetaald op het einde van het jaar na voorlegging van de aanvragen op het bijzonder comité voor de sociale dienst. Het bijzonder comité voor de sociale dienst kan afwijken van het reglement op basis van het sociaal verslag om de dienstverlening op maat van de cliënt te garanderen.
Artikel 6: Inwerkingtreding Dit reglement is van toepassing op alle aanvragen vanaf 1 januari 2020.

REGLEMENT HUISVUILZAKKEN OM MEDISCHE REDENEN OCMW-raad 18/12/2019
Artikel 1: Doelstelling en doelgroep Het OCMW geeft gratis huisvuilzakken aan personen die thuis medische verzorging krijgen en daardoor nood hebben aan bijkomende huisvuilzakken. Het gaat over personen / patiënten: - die recht hebben op het incontinentieforfait voor zwaar zorgbehoevenden - die thuisdialyse krijgen - met een stoma - met sondevoeding.
Artikel 2: Voorwaarden De huisvuilzakken worden toegekend aan de persoon die extra nood hebben aan huisvuilzakken om medische redenen. De aanvrager moet voldoen aan volgende voorwaarden die tegelijkertijd moeten vervuld zijn:
1. Attest / bewijsstukken - voor personen met incontinentie: de jaarlijkse kennisgevingsbrief van het ziekenfonds of een ingevuld attest van het ziekenfonds waaruit blijkt dat er recht is op het incontinentieforfait. - voor patiënten met thuisdialyse (peritoneaal dialyse): de arts vult op het aanvraagformulier een verklaring in waaruit blijkt dat de patiënt thuisdialysepatiënt is. - voor patiënten met een stoma of met sondevoeding: een bewijs van aankoop van het lopende jaar van medisch materiaal worden bezorgd.
2. Instelling De aanvrager moet privaat gehuisvest zijn. De zorgbehoevende mag niet permanent (dag en nacht) in een instelling verblijven en moet minstens 5 nachten per week thuis verblijven.
3. Domicilie De aanvrager dient op 1 januari van het jaar van de aanvraag ingeschreven te zijn in de gemeente.
Artikel 3: Aanvraag De aanvraag gebeurt jaarlijks door het indienen van het aanvraagformulier en het nodige attest op de sociale dienst van het OCMW.
Artikel 4: Aantal huisvuilzakken Bij elke categorie is er elk jaar recht op 30 huisvuilzakken van 60 liter. De gratis huisvuilzakken worden afgehaald op de zitdagen van het OCMW / sociaal huis in de deelgemeenten.
Artikel 5: Inwerkingtreding Dit reglement is van toepassing op alle aanvragen vanaf het jaar 1 januari 2020.

REGLEMENT SOCIAALPEDAGOGISCHE PREMIE OCMW-raad 18/12/2019
Artikel 1 : Doelstelling en doelgroep Het OCMW geeft een toelage ter waardering aan de ouder/opvoeder die instaat voor de verzorging van een persoon met een handicap die hulp nodig heeft van derden om zelfstandig thuis te kunnen wonen en dit op permanente wijze.
Artikel 2 : Voorwaarden De toelage wordt toegekend als de persoon met een handicap en zijn ouder/opvoeder aan de navolgende voorwaarden cumulatief voldoet:
1. Attest van persoon met een handicap Voor personen met een handicap van -21 jaar moet de ouder/opvoeder een bewijs van de FOD Sociale Zekerheid voorleggen waaruit blijkt dat er een recht wordt geopend op verhoogde kinderbijslag.
Voor personen met een handicap van +21 jaar moet de ouder/opvoeder een attest van FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap kunnen voorleggen met een score van minimum 9 punten.
2. Domicilie De persoon met een handicap en zijn ouder/opvoeder moeten samenwonen en moeten op 1 januari van het jaar waarin de aanvraag wordt ingediend gedomicilieerd zijn in de gemeente Lievegem.
3. Cumul Om in aanmerking te komen voor de sociaalpedagogische premie mag de persoon met een handicap niet gerechtigd zijn op de thuiszorgpremie, het basisondersteuningsbudget, persoonsvolgend budget of het persoonlijk assistentiebudget.
4. Instelling De persoon met een handicap mag niet permanent (dag en nacht) in een instelling verblijven en moet minstens 5 nachten per week thuis verblijven.
Artikel 3: Bedrag
1. De premie bedraagt 200 euro per jaar en wordt uitbetaald aan de ouder/opvoeder.
2. Voor nieuwe aanvragen tijdens het lopende jaar wordt 15 euro per maand toegekend vanaf de ingangsdatum van het attest.
3. Als de persoon met een handicap komt te overlijden, wordt 15 euro per maand uitbetaald aan de ouder/opvoeder tot en met de maand van overlijden van de persoon met een handicap.
Artikel 4: Aanvraag De aanvraag gebeurt jaarlijks door het indienen van een aanvraagformulier en het nodige attest op de sociale dienst van het OCMW.
Een aanvraag geldt steeds voor een lopend jaar. Een aanvraag voor voorbije jaren is niet mogelijk.
Artikel 5: Goedkeuring van de aanvraag en betaling De premie wordt jaarlijks op het einde van het jaar uitbetaald na voorlegging van de aanvragen op het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Bron: OCMW-raad
Naar boven

K. Programma academies Aalter, Gent en Meetjesland (activiteiten onder voorbehoud)

OKRA ACADEMIE GENT: Locatie: Clemenspoort, zaal ‘De Parel’, Overwale 3, 9000 Gent (zijstraat van de Voskenslaan, vlakbij Station Gent-Sint-Pieters) - 14.30 - 17.00 uur - Voordrachten kosten € 5 voor OKRA-leden, € 7 voor niet-leden.

Dinsdag 21 april: Sweethearts – Verliefd op de bevrijder. Dirk Musschoot, journalist en schrijver
Honderden Vlaamse vrouwen werden na de bevrijding in 1944 verliefd op een Brits militair. Soms leidde dat tot een flirt of een kortstondige relatie, maar even vaak beloofden ze elkaar eeuwige trouw. Wie waren die tommy's die met een meisje van hier aan de haal gingen? Wie waren die oorlogsbruiden die zich in de armen gooiden van een soldaat die soms vreselijke dingen had meegemaakt? Dirk Musschoot reisde jarenlang België en Groot-Brittannië af en vond tientallen ‘love stories’ van Brits-Belgische bevrijdingskoppels. Verhalen vol ontroering, maar vaak ook van eenzaamheid en gemis. In samenwerking met het Vlaams Fonds voor de Letteren.
Donderdag 7 mei: Uitstap: Gent, anders verteld
Gent, de geboortestad van Keizer Karel, de stad van Jacob van Artevelde, de stad van beroemde en beruchte mannen en vrouwen. Maar hoe goed kennen we de stad? Wat zijn feiten en wat is fictie? Hoe beleefden Jan met de pet en Marie de volksvrouw die opkomst en glorie van Gent? Wat maakt Gentenaars zo anders dan anderen? Tijdens deze wandeling maak je kennis met de achterkant van de geschiedenis, de grote mond van de Gentenaars en de grappige koppigheid van deze 'fiere stede' en haar inwoners.
Praktisch: afspraak om 13.45 uur aan de trappen van het stadhuis van Gent, Botermarkt 1
Prijs: € 6 OKRA-leden, € 8 niet-leden
Inschrijven kan t.e.m. 22 april (of tot volzet) via academie.mvl@okra.be of 09 269 32 17
Dinsdag 12 mei: Congo’s gewelddadige vrede. Kris Berwouts, expert Centraal-Afrika en auteur
Congo een hopeloos kluwen? Niet voor Kris Berwouts, die in zijn boek ‘Congo’s Gewelddadige Vrede’ twintig bewogen jaren in de Congolese recente geschiedenis bespreekt. Na zware oorlogsjaren, een complex vredesproces en meerdere verkiezingen, blijft de voormalige Belgische kolonie een land op drift. Wat zijn de grondoorzaken van die instabiliteit en hoe spelen die op elkaar in? Welke rol spelen de buurlanden? Met meer dan 30 jaar ervaring in Centraal-Afrika is Kris Berwouts een gerespecteerd analist. Hij geeft ons inzicht in het ingewikkelde politieke kluwen van Congo.
Dinsdag 9 juni: Frankenstein. Vitalski, schrijver, dichter en performer
Vitalski maakte voor Klara diverse literaire reeksen en stortte zich met passie op de grote Engelse mythe van het Monster van Frankenstein: één van de meest merkwaardige en fascinerende boeken ooit geschreven. Minstens even merkwaardig is het idee dat dit verhaal is ontsproten aan het brein van een 19-jarig meisje, Mary Shelley. Ze was de dochter van twee roemruchte vrijdenkers en de schoonzuster van Lord Byron. Vitalski brengt het verhaal van het monster van Frankenstein op zijn geheel eigen manier: spannend, levendig, creatief en met een vleugje humor. In samenwerking met het Vlaams Fonds voor de Letteren.

OKRA ACADEMIE AALTER: Locatie (tenzij anders aangegeven): Ontmoetingscentrum, Rerum Novarumstraat 24, 9880 Aalter - 14.00 – 16.30 uur - Voordrachten kosten € 5 voor OKRA-leden, € 7 voor niet-leden
Maandag 6 april: Leopold I en het ontstaan van België. Gita Deneckere, historica UGent
Voordat Leopold I Koning der Belgen werd, was hij in de running voor maar liefst twee eerdere koningschappen. Op een van de tronen aasde hij zelf, de andere wees hij uiteindelijk af. Zijn rol als onze eerste koning speelde hij met veel verve en heeft de basis gelegd voor onze hedendaagse monarchie. Reden genoeg om van naderbij kennis te maken met dit flamboyante en eigenzinnige ‘kind van zijn tijd’.
Dinsdag 26 mei: Uitstap: Arras, Noord-Franse schone
We zetten onze verkenning van Noord-Frankrijk verder, met een bezoek aan de sfeervolle stad Arras. We wandelen met onze gids door het hart van de stad, langs de Grand Place -het monumentale plein dat tijdens WOI volledig verwoest werd, en daarna terug heropgebouwd- en de Place des Héros, met het gotische stadhuis en het belfort. Na het middagmaal verkennen we de indrukwekkende Carrière Wellington, het ondergrondse gangenstelsel waar tijdens WOI 24.000 Britse soldaten zich schuilhielden. We zien de tekeningen die de soldaten op de muren maakten, horen hun brieven aan het thuisfront en leven mee met de jongens die er weken onder de grond doorbrachten in afwachting van een verrassingsaanval die gedoemd was te mislukken. Op de terugweg maken we nog een korte stop in Roubaix.
Opstapplaatsen: 08.00 uur: Eeklo, Sporthal Burgemeester Pussemierstraat - 08.30 uur: Aalter, Gemeentehuis Europalaan
Prijs: € 54 OKRA-leden, € 65 niet-leden (inbegrepen: bus, reisleider, 3-gangenlunch, koffie, toegang grotten)
Inschrijven kan t.e.m. 11 mei (of tot volzet) via academie.mvl@okra.be of 09 269 32 17

OKRA-ACADEMIE MEETJESLAND: Locatie (tenzij anders aangegeven): N9 Fabriek, Molenstraat 31, 9900 Eeklo. 14.30 - 17.00 uur - Voordrachten kosten € 5 voor OKRA-leden, € 7 voor niet-leden
Mensen met een UitPAS aan kansentarief betalen slechts € 1,25 per voordracht.
Dinsdag 5 mei: Uitstap: Floraliën Gent Dit jaar staat Gent opnieuw in het teken van de vierjaarlijkse Floraliën. Bijzonder is dat de bloemenpracht terugkeert naar de plaats waar het zo’n 200 jaar geleden allemaal begon: het Floraliënpaleis in het Citadelpark. Het grootste park van Gent vormt 10 dagen lang het decor voor de mooiste creaties van nationale en internationale topfloristen, siertelers, tuinarchitecten en kunstenaars. Met het thema ‘Mijn Paradijs, een Wereldse Tuin’ verwijzen de Floraliën dit jaar ook naar de paradijselijke tuin die Van Eyck op het Lam Gods schilderde, en naar de afbeelding van de tuin van bisschop Triest, waarop nutstuin en lusttuin, inheemse en uitheemse planten te zien zijn. Er wordt een beeld geschetst van het verleden en het heden van Gent, een groene en leefbare stad op de kruising van Leie en Schelde. We krijgen eerst een rondleiding met gids in het Citadelpark, waarin de geschiedenis van de Floraliën ruim aan bod komt. Nadien bewonderen we op eigen tempo de bloemenpracht in de Floraliënhal.
Praktisch: afspraak om 13.15 uur aan de ingang van het Citadelpark (tegenover de Koningin Astridlaan), Gent Prijs: € 25 OKRA-leden, € 30 niet-leden (inbegrepen: gids, inkom Floraliën) Inschrijven kan t.e.m. 14 april (of tot volzet) via academie.mvl@okra.be of 09 269 32 17
Dinsdag 26 mei: Uitstap: Arras, Noord-Franse schone We zetten onze verkenning van Noord-Frankrijk verder, met een bezoek aan de sfeervolle stad Arras. We wandelen met onze gids door het hart van de stad, langs de Grand Place -het monumentale plein dat tijdens WOI volledig verwoest werd, en daarna terug heropgebouwd- en de Place des Héros, met het gotische stadhuis en het belfort. Na het middagmaal verkennen we de indrukwekkende Carrière Wellington, het ondergrondse gangenstelsel waar tijdens WOI 24.000 Britse soldaten zich schuilhielden. We zien de tekeningen die de soldaten op de muren maakten, horen hun brieven aan het thuisfront en leven mee met de jongens die er weken onder de grond doorbrachten in afwachting van een verrassingsaanval die gedoemd was te mislukken. Op de terugweg nog een korte stop.
Opstapplaatsen: 08.00 uur: Eeklo, Sporthal Burgemeester Pussemierstraat - 08.30 uur: Aalter, Gemeentehuis Europalaan. Prijs: 54 euro OKRA-leden, 65 euro niet-leden (inbegrepen: bus, reisleider, 3-gangenlunch, koffie, toegang grotten). Inschrijven kan t.e.m. 11 mei (of tot volzet) via academie.mvl@okra.be of 09 269 32 17
Naar boven

L. Komende Okra activiteiten

April 2020
Donderdag 2: Lijndansen, Polyvalente zaal
Maandag 6: Okra wandeling
Maandag 6: Academie Aalter: Leopold I en het ontstaan van België
Maandag 13: Geen Okra Wandeling – 2de Pasen
Dinsdag 14: Kaarting en petanque
Donderdag 16: Lijndansen, Polyvalente zaal
Donderdag 16: Academie Gent: Uitstap. Kunst en geschiedenis in Waals-Brabant
Maandag 20: Okra wandeling
Dinsdag 21: Lentefeest (gaat indien mogelijk naar een latere datum)
Dinsdag 21: Academie Gent: Sweethearts – Verliefd op de bevrijder
Woensdag 22: Kaarting en petanque
Maandag 27: Okra wandeling
Donderdag 30: Eerste Fietstocht – oliebollentocht
Donderdag 30: Lijndansen Polyvalente zaal

Mei 2020
Maandag 4: Okra wandeling
Dinsdag 5: Academie Meetjesland:
Uitstap. (Florariën Gent)
Donderdag 7: Academie Gent:
Uitstap. Gent, anders verteld
Maandag 11: Okra Wandeling
Dinsdag 12: Kaarting en petanque
Dinsdag 12: Academie Gent.
Congo’s gewelddadige vrede
Donderdag 14: Lijndansen, Polyvalente zaal
Maandag 18: Okra Wandeling
Maandag 25: Okra wandeling
Dinsdag 26: Academie Aalter en Meetjesland:
Uitstap. Arras, Noord-Franse schone
Woensdag 27 : Kaarting en petanque
Donderdag 28: Okra Fietstocht
Donderdag 28: Lijndansen, Polyvalente zaal

Juni 2020
Maandag 1: Geen Okra-wandeling – Pinkstermaandag
Maandag 8: Okra-wandeling
Dinsdag 9: Kaarting en petanque
Dinsdag 9: Academie Gent:
Frankenstein
Donderdag 11: Lijndansen Polyvalente zaal
Maandag 15: Okra-wandeling
Donderdag 18: Busuitstap - Aalst - uitgesteld naar 2021
Maandag 22: Okra-wandeling
Woensdag 24: Kaarting en petanque
Donderdag 25: Dag fietstocht - afgelast
Donderdag 25: Lijndansen, Polyvalente zaal
Maandag 29: Laatste Okra-wandeling

Info wandelingen of fietstochten: Daniël Locy: 09 372 79 71 - GSM: 0478 68 05 27
Info kaartingen: Hubert De Buysser, tel.: 09 372 64 33
Volgend nummer verschijnt met het Okra tijdschrift van juli 2020
Naar boven